BEG Startet 21.Juli.2013 Del på Facebook Startet 21.Juli.2013 Har en forbruksbank på 2*150 ampt. Etter et normalt forbruk og uttak av ca 60 ampt stuper spenningen ned til rundt 11 volt. fram til dette skjer oppfører batteriene seg normalt og har både hvilespenning og spenning under bruk som er normalt synes jeg. Om belastning tas av batteriene så blir hvilespenningen rundt 12,5 V etter at de har vært nede på 11V. Kjøpte batterier i fjor våres og reklamerte på problemet samme høsr. Fikk nye og nå skjer det på nytt. Har en 3 stegs lader som brukes året rundt og batteriene har aldri vært tappet under 50%. Hva skjer? Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Ligger du med konstant lading når båten ikke er i bruk er nok batteriene kasserbare. jeg, og mange fler har erfart at AGM batterier ikke tåler det. AGM batteriene tørker ut. Jeg lader 1-2 ganger i uka når båten ikke er i bruk. Forbruket ombord er da ca 2,4A Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Lifeline (Concorde) AGM batterier skal i følge produsent ha en float voltage på 13.4 V ved 20 C. Dette er lavere enn hva de fleste ladere leverer. Jeg har en 60A Sterling lader som har 2 forskjellige AGM instillinger, den ene av disse er tilpasset Concorde/Lifeline. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 har en 50A Sterling lader som gir 13,6V (avhengig av temp) og dette er iht. hva som står påtrykt batteriene som vedlikeholdsladning. ingen info er gitt om mulig uttørring ved konstant vedlikeholdsladning. har kjøleskap etc i drift og det blir tungvindt om lader må skrusnpå ved behov. Uansett skal det bli interessant å høre Maritim sin reaksjon på reklamasjon nr. 2. Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Jeg har batteribank nr tre ombord nå. På fem år.... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Jeg har batteribank nr tre ombord nå. På fem år.... Og jeg har AGM batteribank nr 1 på 5 år, og kan ikke merke noen reduksjon i kapasitet. Mastervolt Combi IKKE stilt til AGM men derimot satt ned vedlikehold lading spenning til 13.2 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Litt på siden kanskje, men jeg har vanlige billige bllbatterier på 5. året. Ligger med konstant 3-trinns lader i havn og to påfyllinger i vinterhalvåret... Men ligger ikke i dagesvis med forbruk uten lading. Skal montere solpanel og prøve om det frigjør meg fra landstrømmen med MITT bruksmønster. AGM er dyrt. :-( Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Regina, ja det er kjent. Jeg har bare ikke fårt surra meg til å få det gjort. Staubo varsla at de skulle komme ombord for et par måneder siden, men de har visst ikke hastverk selvom jeg har purra..... Følger laderen din vanlig AGM syklus med redusert float satt av deg? Mastervolt Tyskland anbefalte 13,6v float. Har du 13,2v ved 25 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Nå har ikke jeg AGM, men helt nye åpne bly-syre semi traction batterier og helt ny Victron lader som jeg er meget godt fornøyd med, enten båten ligger uten forbruk eller i gjestehavn med forbruk parallelt. Den er 4-trins med bulk/absorpsjon-spenning 14,4V, float 13,8V (max 24 timer) før den går over i storage på 13,2V som den holder i en uke før den gir 1 time med 14,4V absorbsjon og så tilbake til 13,2V. Om dette kan brukes på AGM eller om Victron har en tilsvarende lader for AGM, vet jeg ikke. Men den 13,2V syklusen er i hvert fall ypperlig for mine åpne batterier. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Har du 13,2v ved 25 grader? Jeg stiller parameterene selv. Fra starten satte jeg 13.2 volt ved 20 grader. Nå har jeg redusert ytterligere 0.1 volt til 13.1 volt ved 20 grader slik at akkurat nå i usedvanlig god sommervarme er vedlikeholdspenningen nede i 13.0 volt. Dette gir selvfølgelig ikke topplading, men det får jeg jo under drift og automatisk en gang i mellom i offseason landligge. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Lars. H. Hvordan oppfører Victronen seg om du er kommet over i float eller Storage og landstrømkabelen blir nappet ut eller strømmen på brygga gå i la oss si tradisjonelle 5minutter slik som kan skje rundt på bryggene med til tider overbelastning. Går den i bulk/absorb og kjører full syklus igjen eller går den bare rett over i float igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Den starter fra start igjen, men bulk/absorbsjon-fasen blir meget kort. Eksakte tider har jeg ikke da jeg kun har brukt den i gjestehavn to helger. Den siste helgen hadde jeg 230V hele helgen. Men den første helgen med laderen ble anlegget i land overbelastet stadig vekk slik at jeg kom ut av tellingen og registreringen med hvor lang tid det tok før jeg var i "storage" igjen. Men laderen gikk i hvert fall fra bulk til float på langt under timen. Alt dette er jo avhengig av samtidig forbruk og hvor lenge strømmen var borte. Når det gjelder sist helg med kontinuerlig tilkoblet 230V uten avbrudd, kom jeg til havn med "smikk full" 280Ah batteri. Og uansett hva jeg hadde av forbruk, kjøleskap, PC på døgnet rundt, strøm til Wallas kokeapparat, lys, TV og elektrisk spyling på dass, tok Victron-laderen på 25A seg av dette forbruket slik at battmeteret viste det samme ved avreise, kun med 3Ah mer inn på batteriet! Og etter at statusen "storage" var oppnådd, holdt laderen seg der, selv med parallellforbruk. Så denne laderen er jeg topp fornøyd med så langt. Fra førstkommende helg drar vi på 4 ukers ferie nedover svenskekysten der vi nesten hele tiden bruker gjestehavner og landstrøm. jeg skal følge med hvordan det går med laderen, og er det noe jeg ikke er fornøyd med da, kommer jeg tilbake her. Og funker alt OK, kommer jeg også tilbake med det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Lars H. Hur stor batteri bank klarar denna laddare och vad kostar den? Välkommen till Sverige Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 (redigert) Laderen er på 25A og jeg har en batteribank på 280Ah. Det gir et ypperlig forhold mellom kapasitet og max ladestrøm. Men Victron har mange andre gode ladere også. Når det gjelder pris, får du ta kontakt med en forhandler. Det er farco.no som representerer Victron i Norge. Takk for velkomsthilsen til Sverige. Det skal bli godt å komme nedover Svenskekysten der vi har vært de siste 17 årene. Vi pleier å komme oss ned til den herlige skjærgården NV for Göteborg med Hypeln, Källö Knippla, Björkö osv. der vi vender nesen hjem og tar det helt lugnt nordover igjen. Redigert 22.Juli.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Regina, det jeg har forstått er at float spenning på 13.8 som Mastervolt har er for høyt. Har diskutert dette med Staubo og de mener dette er uproblematisk for batteriene. Interessant når Mastervolt Tyskland sa noe annet til meg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 (redigert) Jeg er glad jeg ikke har hengt meg på "bølgen" og kjøpt AGM-batterier. Makan til dårlig info om hvordan slike batterier skal behandles og lades har jeg ikke sett på lenge. Det er mulig jeg oppfattes som en "kuriositet" iom. at jeg ganske snart fyller 7 × 10 år og har levet lenge og opplevet tiden før TV i Norge og internett (men jeg hadde da hjemmedatamaskin tidlig på 80-tallet). Så da jeg kjøpte nye batterier for en måneds tid siden, ble det åpne bly-syre Semi Traction batterier som tåler det meste og hvor jeg kan sjekke nivået på syren. Dette er batterier bygget på samme lest som de som ble brukt undrer krigen i de tyske undervannsbåtene. Og for ungdommen: Krigen er den som var fra 1940 til 1945. Disse batteriene skal jeg ha i mange år. Jeg satser på at jeg ikke trenger å skifte de før jeg blir 80 år selv. Kanskje jeg da skifter til LiIon-batterier av et eller annet slag, eller kanskje produsentene er blitt enige om hvordan AGM-batterier skal behandles? "Time will show" som det heter på godt norsk. Redigert 22.Juli.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Laderen er på 25A og jeg har en batteribank på 280Ah. Det gir et ypperlig forhold mellom kapasitet og max ladestrøm. Men Victron har mange andre gode ladere også. Når det gjelder pris, får du ta kontakt med en forhandler. Det er farco.no som representerer Victron i Norge. Takk for velkomsthilsen til Sverige. Det skal bli godt å komme nedover Svenskekysten der vi har vært de siste 17 årene. Vi pleier å komme oss ned til den herlige skjærgården NV for Göteborg med Hypeln, Källö Knippla, Björkö osv. der vi vender nesen hjem og tar det helt lugnt nordover igjen. Om du inte har varit på Yttre Tistlarna i Göteborgs södra skärgård så rekomenderar jag detta. Det är lite som att komma till Väderöarna för 30 år sedan före det blev förstört. Se till att komma in i inre hamnen och där ligger du trygt i alla väder. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 (redigert) Ligger du med konstant lading når båten ikke er i bruk er nok batteriene kasserbare. jeg, og mange fler har erfart at AGM batterier ikke tåler det. AGM batteriene tørker ut. Dette høres merkelig ut.. Jeg har nettopp konstatert at min forbruksbank av "vedlikeholdsfrie" startbatterier fra Biltema har tatt kvelden etter bare 4 års bruk. (Har valgt å bruke startbatterier pga lavere pris..) Siden min båt ligger med landstrøm/ lading tilkoblet over lange perioder antar jeg at disse batteriene har tørket ut.. Jeg hadde derfor bestemt meg for en ny runde med startbatterier, men denne gang med celler som kan etterfylles. Et besøk på Sunwind-butikken på Rud overbeviste meg om at AGM var et bedre alternativ av flere grunner. Men en grunn var jo nettopp at AGM angivelig tåler lange perioder med vedlikeholdslading. Selvfølgelig må ladestrøm og spenning være tilpasset batteritypen, men dette er jo batterier som gjerne benyttes som batteribank sammen med solceller. Jeg får det derfor ikke til å rime at lang tids lading skulle være et problem med AGM..... Redigert 22.Juli.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Maritim var hyggelige på telefon i dag og skjønte ikke at batteriene skal ha gått i stykker pga. for høy vedlikeholdsladning. Detstår merket at denne skal ligge på 13,6 til 13,8V og det har jeg overholdt. Har fra annet hold hørt at 13,2 og helt ned til 12,9 er mer fornuftig slik man erfarer nå. Og, ladespenning bør ligge på 14,7 til 14,8 V ellers oppnås ikke full ladning. Uansett stiller fagfolk seg spørrende til at en feil ladespenning skal knekke et batteri på 5 måneder. Kvaliteten på batteriet er ??? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Test Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Tja, byttet mine agm batterier fra maritim i år (3 år gamle) funket veldig bra i 2 år men, var uheldig og fikk tømt de 100 % , ved å glemme å slå av hovedbryteren 1 gang. ( stereo anlgget slår seg da ikke av) batteriene lot seg fint lade etter dette, men kapasiteten (varigheten) sank betraktelig. Spanderte på oss nye gelbatterier i år og godt fornøyd med det hitill! Etter et langt båtliv, må det vel inrømmes at batterier har vært en forbruksvare, men som alt annet man får hva man betaler for! Men for alll del, agm batteriene hadde nok holdt enda! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Kan bare referere til min batterihistorie. Båten er fem år gammel. Komplett Mastervolt anlegg satt opp av verft, montert og sertifisert av Mastervolt. Laderen er en kombi lader/inverter satt opp til AGM batterier. Batteriene av det som anses å være av de bedre. Leoch batterier, 6x225ah. Levert av Mastervolt som del av pakken. Disse batteriene selges fra Leoch som batterier egnet som feks backup batterier til IT anlegg. Jeg er nå på batteripakke nr tre. Første holdt i tre år. Aldri vært under 60% kapasitet, batterihistorien sa at batteriene hadde hatt 1 syklus. Disse batteriene skal tåle hundrevis av sykluser. Plutselig fulladet de fort, og datt til 11 volt ved belastning. Den banken stod ombord i en sesong. I vinter ble de byttet på garanti. Vet ikke hvorfor Jeg har fulgtmMastervolts instruksjoner om å ligge med konstant lading. Float er da13,8V ved25 grader, og temp kompenseringen er 0,03V per grad. Dvs er det 15 grader i batterirommet er float spenningen over 14V. Mastervolt Sverige og norsk importør sier at dette er ok, og batteriene skal tåle dette. Det står også angitt på batteriene. Hvorfor holder da batteriene så kort tid? Det svarer de ikke på. Hvorfor sier servicefolk som monterer dette i båter at float spenngen er for høy? Hvorfor sier Mastervolt Tyskland sin teknikker til meg på Düsseldorf messen i år at float spenningen er for høy og at det er bedre å ligge på 13,5-13,6? Hvorfor erfarere feks Regina III at batteriene hans holder meget godt med lav float spenning? Jeg vet om andre som erfarer akkurat det samme. Hverken norsk importør eller Mastervolt Sverige kan si hva negativ konsekvens av lavere float spenning er. Mulig det gir litt lavere sirklasjon i batteriene, men om man kutter landstrøm en gang i uka og lar batteriene gå ned til feks 70% bør man få god sirkulasjon ved at batteriene får bulk lading. Ladesyklusen i laderen er også slik at den går til bulk en kort tid hver 14. Dag. Se bilde nedenfor. Er deg rett forstått? Gir det tolstrekkelig sirkulasjon? Jeg fant ut i dag at det er enkelt å redusere float spenning på Mastervolt Kombier til 13,25V ved 25 grader. Dip switch 6 er satt til1, dvs AGM batterier. Settes denne til 0, dvs vanlige batterier, så får man den lavere float ladespenningen Det som sies skjer med batteriene når de har så høy float spenning er at de tørker ut. Fordi de blir varme og gasser. Gassen skal i teorien resirkuleres i lokket på batteriene, men det kan virke som om teorien ikke helt stemmer med praksis her. Etter to batteribanker med kort holdbarhet (veil pris på batteribanken er nesten 50.000 kr) er jeg villig til å tenke slik i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Og her kommer bildet jeg glemte i natt :-). Dette er ladesyklusen til Mastervolt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Lifeline (Concorde) AGM batterier skal i følge produsent ha en float voltage på 13.4 V ved 20 C. Dette er lavere enn hva de fleste ladere leverer. Min Victron legger seg på 13,2 etter å ha toppet batteriene på 14,4-14,5V Jeg har konvensjonelle bly/syrebatterier og laderen står innkopplet 24/7 hele året gjennom. Etterfyller kun en skvett vann på høsten. Har 870A forbruksbank og en 80A lader og lader aldrig ut til under 60% kapasitet. Med Victron Multipluss og Ah-teller kan jeg følge ladesykluser og tilstand nøyaktig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
S/Y Rainbow Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Noe jeg har hørt om disse AGM batteriene og Gel batteriene er at de ikke kan seriekobles med vanlige bly/syrebatterier, det vil ødelegge både bly og gel batteriene. Nå er jeg ganske så uvitende rundt dette, men plukket det opp i en uthavn for noen dager siden av en kar som nettopp hadde erfart dette, han ble heller ikke opplyst av Maritim at han ikke kunne seriekoble disse sammen. Denne personens batteri varte i 4 uker, han byttet det ene batteriet sitt med AGM og seriekoblet det med det andre gamle blybatteriet sitt. Så bare et lite OBS til info angående batterier. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.