Jump to content

Maritim AGM batterier kollapser


BEG

Recommended Posts

Jeg tror nok ikke alt jeg hører, men poengterer at det er noe jeg har hørt pga min uvitenhet rundt dette tema. Denne personen hadde målt dynamo, funnet ut at den ga riktig lading og skal jo mye til for et batteri til å bare vare i 4 uker da. Hvis du har opplysninger/kunnskap som motsier at de kan seriekobles sammen så hører jeg gjerne de, for all kunnskap som er riktig innen dette drar jeg til meg. Jeg har mye å lære fremdeles ser du. :smiley:

 

BL postet imellom her, så den var rettet til Håp og ikke Bitteliten. :smiley:

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Årsaken er kanskje at batteribruk i båt ikke stemmer overens med det som produsenter llegger til grunn?

Slett ikke umulig. Men 13,8v float virker så urimelig høyt at en vel kan stille spørsmål ved om ikke de som er ansvarlige for montasjen burde prøvd en lavere floatspenning for lenge siden.

En annen ting ladesyklusen du la ut viser er at bulklading trigges på 12,8v. Kanskje du da i realiteten stort sett bulklader når du bruker båten fordi forbruket ditt er så stort at spenningen trekkes under 12,8v?

 

Jeg tror nok ikke alt jeg hører, men poengterer at det er noe jeg har hørt pga min uvitenhet rundt dette tema. Denne personen hadde målt dynamo, funnet ut at den ga riktig lading og skal jo mye til for et batteri til å bare vare i 4 uker da. Hvis du har opplysninger/kunnskap som motsier at de kan seriekobles sammen så hører jeg gjerne de, for all kunnskap som er riktig innen dette drar jeg til meg. Jeg har mye å lære fremdeles ser du. :smiley:

Det er bare å begynne å lese batteri- og ladetråder på Båtplassen, så blir du opplyst og vel så det. :wink::pray::pray::lol:

Link to post

Lars, du skal vel ikke se helt bort fra at batteriene dine lever et mer behagelig liv en mange andre og at det er derfor de holder lengre. Regner med at du har 65 amp generator og som du skriver vedlikeholdslader på under 10prosent av batterkapasitet. Mange moderne båter har typisk 120 amp generator og dobbel så stor batterilader på samme batteribank. Tror nok at dette kan være noe av forklaringen på at AGM tørker ut. Har sjekket flere leverandører og de oppgir gjerne 15-25 prosent av kapasitet på batteriene som maks ladestrøm

Lars, du skal vel ikke se helt bort fra at batteriene dine lever et mer behagelig liv en mange andre og at det er derfor de holder lengre. Regner med at du har 65 amp generator og som du skriver vedlikeholdslader på under 10prosent av batterkapasitet. Mange moderne båter har typisk 120 amp generator og dobbel så stor batterilader på samme batteribank. Tror nok at dette kan være noe av forklaringen på at AGM tørker ut. Har sjekket flere leverandører og de oppgir gjerne 15-25 prosent av kapasitet på batteriene som maks ladestrøm

Link to post

Noe jeg har hørt om disse AGM batteriene og Gel batteriene er at de ikke kan seriekobles med vanlige bly/syrebatterier, det vil ødelegge både bly og gel batteriene. .......

Korrekt, men hvorfor skal du SERIE-koble batteriene??

Hvis de er 12 volt, må det vel være for å få høyere spenning...???

Vil tro at åpne blysyrebatterier har annen impedans ( les indremotstand ) enn AGM/GEL, og at dette vil bety skjev belastning / lading og derved ødeleggelse / kortere liv av dem.

 

Hvis det derimot er PARALEL-kobling det er snakk om, har DET temaet nettop vært diskutert her i en annen streng. Slik kobling KAN være uproblematisk hvis man vet hva man gjør.

 

(Et lite sidesprang: Ved etterfylling av vann på åpne blysyrebatterier, aldri bruk vann rett fra springen !!! Sjøl synes jeg "De-ionisert vann" fra bensinstasjoner er på kanten. Det beste er destillert vann ! ! ! )

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg har besøkt flere leverandører av AGM/GEL-batterier og i allefall to personer bak disken(e) har spurt om jeg har seil- eller motorbåt. Angivelig skal AGM være greie i seilbåt, mens GEL-batterier anbefales til motorbåter da de tåler motorvibrasjonene bedre. Jeg glemte å spørre hvordan et fillerista AGM-batteri oppfører seg, men antar det er snakk om kortslutning av celler og tilhørende spenningstap. Dermed er vel symptomene litt annerledes enn det som er beskrevet tidligere i denne tråden, - men allikevel: Kan det være noe i at enkelte typer AGM ikke tåler vibrasjonene ombord?

Link to post

Det stemmer nok at de fleste AGM batterier er mer følsomme for sjokk og vibrasjon. Unntaket er Concorde/Lifeline, Concorde utviklet opprinnelig AGM teknologien sin for bruk i fly og helikoptre for US Air Force. I følge opplysninger på Concorde sine sider er Concorde/Lifeline de eneste AGM batterier som bruker en konvolutt av polyetylen rundt cellene for å unngå kortslutninger forårsaket av sjokk, vibrasjoner eller groing av dendritter.

 

Fant også denne informasjonen:

 

A further major advantage of the Lifeline battery is its unparalleled vibration resistance, and it is the only off-the-shelf battery that passes the stringent vibration requirements of the US Coast Guard and Navy.


Jeg har 2 stk 258Ah (eller 304Ah ved 48h utladning) Concorde batterier på hytta. Disse er nå 9 år gamle, de har aldri vært under 50% og som regel starter jeg aggregatet når de kommer ned på ca 70%. Har ikke gjort noen målinger, men på meg virker disse batteriene tilnærmet som nye. Solcelleregulatoren som er innebygd i Studer inverteren har en oppgitt float spenning på 13.6V. Batteriene står kaldt eller kjølig avhengig av årstid så 13,6V er nok sannynligvis ikke så veldig feil. Batteriene skal ha ca 13,4V float ved 20 grader, og 20 grader i denne boden på skyggesiden av hytta på 900m er det sikkert ikke mer enn ei uke eller to på gode sommere.

Link to post

Innspill til battetier mottas med takk. Trenger ca 300 ah AGM eller 400 ah åpne blyceller.

Jeg har Victron AGM batterier på tredje sesongen, og er fornøyd sålangt i hvertfall. Tapper ikke under 50% og er forsiktig med landstrøm.

Jeg det at landstrømmen blir plugget i nesten før fortøyning og store effektuttak som truster, vinsj og div forbruk over stor invertere, er med på å drepe batterier. Hvis feks batteriene er fulle når man drar ut kontakten og legger ut på en 4-6 timers tur med 14,4-14,8V fra en "dum" dynamo, for så å plugge i strømmen igjen, er vel ikke det til beste for banken heller?

Link to post

Hos meg vil nok forbruksbatteriene i stor grad lades fra landstrømsladeren. Med seilbåt kjøres ikke motoren tilstrekkelig på en typisk helgetur til å kompensere for forbruket. Dermed kommer jeg til land etter helgen med godt utladede batterier som landstrømsladeren må fylle.. På den annen side vil det heller ikke skje at en dum dynamo dytter 14,4V over lang tid på fullt oppladede batterier..

Jeg bygget batterikassen min med tanke på å bruke vanlige syrebatterier til forbruk. Dermed er det kun plass til max. 215mm høye batterier. De fleste AGM-batteriene er høyere enn det. Har bare funnet et Sunwindbatteri(Haze) på 295Ah som passer inn. Det veier til gjengjeld 76kg så det skal bli en utfordring å få det på plass....

Link to post

Seatronic selger AGM av typen Ritar. mistenkelig like fysiske mål som Maritim sine Kina batterier. Samme produsent? Concorde er et annet fabrikat, dyrere men bedre?

 

Innspill til battetier mottas med takk. Trenger ca 300 ah AGM eller 400 ah åpne blyceller. Har kjøpt meg ny lader på 60 A hvor jeg kan stille bulk og float 1 + 2 verdier selv

 

 

 

mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Lars, du skal vel ikke se helt bort fra at batteriene dine lever et mer behagelig liv en mange andre og at det er derfor de holder lengre. Regner med at du har 65 amp generator og som du skriver vedlikeholdslader på under 10prosent av batterkapasitet. Mange moderne båter har typisk 120 amp generator og dobbel så stor batterilader på samme batteribank. Tror nok at dette kan være noe av forklaringen på at AGM tørker ut. Har sjekket flere leverandører og de oppgir gjerne 15-25 prosent av kapasitet på batteriene som maks ladestrøm

 

Ja, jeg tyner ikke ut mine Euroglobe Semi Traction åpne bly/syre-batterier til det ytterste. Det er svært sjelden jeg tapper de ned med mer enn 30% av kapasiteten. Jeg tror jeg kan telle på en halv hånd så lenge jeg har hatt båt (bortsett fra de 2 - 3 første årene da strømsystemet var helt cracy) at jeg har vært nede på 50%.

 

Med nåværende opplegg har jeg en landstrøm kapasitet på rundt 10% av batterikapasiteten, 25A Victron lader og 280Ah batteribank.

 

For lading underveis, har jeg en 70A Valeo generator med Sterling PDAR regulator. Den lader ved nedtappede batterier mine åpne bly/syre Semi Traction batterier med opp over 65A og 14,8V i minst en time før regulatoren går ned på 13,6V.

 

Ellers har jeg solcellepaneler på 150W som ved landligge uten landstrøm lader forbruksbatteriene med opp mot 5A. Med landstrøm kobles ladingenra automatisk over til å lade startbatteriet (62Ah Varta).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Slett ikke umulig. Men 13,8v float virker så urimelig høyt at en vel kan stille spørsmål ved om ikke de som er ansvarlige for montasjen burde prøvd en lavere floatspenning for lenge siden.

En annen ting ladesyklusen du la ut viser er at bulklading trigges på 12,8v. Kanskje du da i realiteten stort sett bulklader når du bruker båten fordi forbruket ditt er så stort at spenningen trekkes under 12,8v?

 

Håp, hvilespenning på fulladet AGM batteri er ca 13V.

Laderen følger sin ladesyklus, og lengden på bulk avhenger av spenning på batteriene. Absorption slår inn ved ca 85%

Ikke helt sikker på hva du mener, men; hvis floatspenningen senkes til f.eks 13,4 er kanskje problemet med tørrkoking løst i den tiden båten ikke er i bruk. Ladesyklusen til laderen starter tydeligvis på nytt hver gang spenningen kommer under 12,8 så hvis laderen ikke takler stort samtidig forbruk vil bulklading kanskje vippe inn og ut hele tiden. Hvilespenning og absorpsjon er vel ikke så interessant i denne sammenhengen.

Link to post

Laderen er nok mer intelligent enn som så :smiley: ved landstrøm og kontinuerlig bruk på 20-30 A er laderen i float om batteriene er fulladet. Den hopper ikke inn og ut av bulk. Og med at laderen gir opptil 120a inn så kommer vi ganske fort over fra bulk til absoption om batteriene er nede i 60-70%. Om batteriene er fulladet og strømmen settes på går laderen ut av bulk etter få minutter (4tror jeg). Den gir da sjelden mer enn 6-8A ettersom den føler av hvor mye strøm den får puttet inn i batteiene.

 

Jeg har lest litt mer om float lading siste dagene. Det er interessant at feks Rolls som regnes som suverene på åpne traksjonsbattreier anbefaler 13,8V float på sineAGM battereier (AGM batterier av ulike merker er til forveksling like når man ser på dimensjoner, ofte like på mm og gram) Mastervolt gjør det samme.. Andre produsenter anbefaler 13,2-13,4 V fordi ved øyere spenning vil batteriene gasse litt, og gassen sive ut av overtrykksventilen og dermed tørke ut..

 

Jeg leste forøvrig noe om dette med å sette AGM og åpne syrebatterier sammen. Problemet med dette er visstnok at AGM tar i mot ladespenning mye fortere enn åpne batterier. De åpne batteriene får da for mye strøm ved lading og blir svekket av det når de blir svekket av for mye lading vil de så trekke strøm gra AGM batteriet når man ikke lader og ødelegge AGM batteriet (slfatering starter raskere om jeg husker rett). Dermed har man en runddans som raskt dreper batteribanken.

 

Det er mye interessant å lese om man googler AGM high float current

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Bitteliten: batterikunnskap er nærmest et fag, og ganske interessant hvis man leser seg litt opp.

Har som nevnt hatt agm i noen år, med blandet hell. ( garantert at levetiden hadde vært lengre, hvis bruken hadde vært etter produsentens anvisvisninger) men desverre, det er ikke i tråd med vår bruk av båt. Samtidig er det nok store kvalitetsforskjeller på agm batterier også. Man får gjerne hva man betaler for.Prøver som nevnt tidligere, gel batterier i år, virket veldig lovende de gangene vi var ute på vårsesongen.

Link to post

NordWest byttet til gel batterier på forbruksbanken på båter i 2012. Jeg vil tro det er basert på erfaringer med AGM. Utfordringen med gel batterier er at de ikke har samme CCA som AGM batterier, dvs at de ikke kan levere like mye strøm på kort tid. De er uegnet til feks startbatterier eller baugpropell

 

Da vi spekke langturbåt (som desverre ikke ble noe av denne gang pga NordWest konkurs) satte jeg opp forbruksbank med 2V deep cycle gel batterier. Mastervolt for 7 års garanti på disse, og de koster ikke veldig mye mer enn AGM batterier.

 

Hallberg Rassy har i mange år vært mot AGM batterier. Da jeg utfordret de på dette for et par år siden sa de at det bar ubrukelig i seilbåt, ikke minst pga den korte ladetiden man får for motor her. De sverget til deep Cycle åpne batterier. Nå setter de inn AGM, visstnok fordi kundene ikke klarer å vedlikeholde åpne batterier.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...