Jump to content

Hvilken seilbåt - valgets kvaler


bjornas

Recommended Posts

Forstår at denne typen tråder kanskje ikke fenger så godt, men etter at en forbikjøringstråd nå er oppe i 23 sider (sic) skammer jeg meg ikke for å lage denne:

 

Familien er ute etter ny båt. Vi ønsker oss en båt som er god og trygg, også når det røyner på værmessig, og som er i stand til å foreta større reiser en gang - kanskje. Inntil videre ønsker vi oss en båt som er komfortabel - dvs. har gode dusjmuligheter.

 

Jeg har brukt laaang tid på denne prosessen, og skal bruke enda lengre tid. Men akkurat i øyeblikket, tripper jeg litt mellom to alternativer. Den ene er gammel svenske, se denne: Den andre er en stor franskmann, se denne:

 

Det er jo litt forskjell mellom dem, alders- og prismessig. Men likevel: Er det noen som har innspill eller kommentarer til noen av disse?

 

Ellers: Jeg har hørt at Sweden Yachts er bygget med sandwich-skrog, og at det skal gjøre den "varmere" enn f eks franskmannen. Kommentarer / synspunkter på dette?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Sweden Yachts båtene er flotte og solid bygget. Og de seiler godt. Men den du ser på har et par utfordringer. Det ene er teakdekket. Teakdekk varer ikke evig, og hvis dette er originalt fra 1985 kan det hende det snart må skiftes. Prisen på en slik jobb vil du nok helst ikke vite :smiley: . Jeg ville også vært skeptisk til en rigg med rette salinger og lensetakler. Dette er veldig bra til regattabruk, men gir deg mye ekstraarbeid til turbruk. Denne riggen ramler ned hvis du ikke passer lensetaklene når det blåser litt.

Begge båtene du har sett på er gamle og store, det betyr normalt store årlige vedlikeholdsutgifter. Og seil er dyrt i denne størrelsen. Jeg ville sett etter litt nyere men mindre båter. Det er like mye plass/komfort i en moderne 38-40 fots båt som gamle litt større båter.

Link to post

@Zhik: Takk for innspill. Jeg har jo antydet litt hva det er jeg ser på. Har du innspill til hvilke jeg evt også burde se på? Hva synes f eks DU om Dufour Grand Large?

 

Har mest lyst på en svenske, men vet ikke om det er helt rasjonelt begrunnet.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Den Beneteauen der har jeg sett nærmere på ved flere anledninger. FOR en rau! Noe av det finere designet fra den perioden. Båten bærer dessverre preg av å ha vært sett lite etter de siste årene. Lite vasking, polering og ikke minst mangelfull fendring i mye vind, med alt det innebærer. Men, har man pågangsmot og penger er den i alle fall full av potensiale :smiley:

Link to post

Dersom prisen på disse er det området du vil ligge i , vil i alle fall jeg ha sett meg om etter noen nyere og mindre. En moderne 37 `er har nesten like stort bovolum som en eldre 44 foter. En annen ting er at havneavgifter stiger dramatisk over 40 fot. Det gjelder for hele Europa. Dessuten er som tidligere skrevet, gammel teakdekk er verdiløst og en framtidig utgiftspost. Det gjelder også gamle Volvomotorer.

Link to post

@Zhik: Takk for innspill. Hva synes f eks DU om Dufour Grand Large?

 

Dufour GL kjenner jeg ikke så godt, men har inntrykk av at det er kurante båter. Sikkert helt på linje med andre franske/tyske produsenter, f.eks Beneteau Oceanis. Båten med finnkode 42803458 er jo mindre enn du ønsker, men jeg tror den kan gi deg mye båtglede uten alt for store kostnader og ergrelser. Det er ingen båt for den store reisen, men det går jo an å bytte seg opp senere?

Link to post

Dufour GL kjenner jeg ikke så godt, men har inntrykk av at det er kurante båter. Sikkert helt på linje med andre franske/tyske produsenter, f.eks Beneteau Oceanis. Båten med finnkode 42803458 er jo mindre enn du ønsker, men jeg tror den kan gi deg mye båtglede uten alt for store kostnader og ergrelser. Det er ingen båt for den store reisen, men det går jo an å bytte seg opp senere?

Link to post

Jeg forstår at jeg bør styre unna teakdekk. Men da er det jo mange båter som er uaktuelle for meg, blant dem de fleste Orust-båtene... Hvor alvorlig er egentlig dette med teak-dekk? Hvor mye bør jeg prise inn til skifte av dekket...? Jeg forstår at dette er avhengig av stand etc, men jeg vil anta at de fleste båter i den prisklassen som er aktuelle for meg, har skrudde (og ikke limte) teakdekk. Og de dekkene drar jo på årene etter hvert...

 

Ellers: Jeg ønsker helst å kjøpe den båten jeg kan ha i maaange år nå med en gang. Jeg har slitt nok med salg av båt til at jeg orker å legge opp til å ha en ny salgsrunde hvert 5 år....

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Dufour GL kjenner jeg ikke så godt, men har inntrykk av at det er kurante båter. Sikkert helt på linje med andre franske/tyske produsenter, f.eks Beneteau Oceanis. Båten med finnkode 42803458 er jo mindre enn du ønsker, men jeg tror den kan gi deg mye båtglede uten alt for store kostnader og ergrelser. Det er ingen båt for den store reisen, men det går jo an å bytte seg opp senere?

 

Mange Dufour GL-båter som har vært på langtur :-).

 

Her er to 385 jeg kjenner til: http://sailabout.no/ og http://www.boefamily.dk/

 

Forøvrig finnes det et veldig godt forum for Dufourbåter som drives av en eier i Danmark: http://www.boefamily.dk/dufour/

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det er mye og velge i, har selv solgt min seilbåt og holder på og skal kjøpe meg en ny hadde en Willing31 men har lyst og gå et steg videre i seilbåt livet med bedre kommfort og en raskkere båt. Har fådt prøve en Bavaria og en Benetå skal til Lofoten i dag og seile en Comfertina gleder meg :).

Willing 31

Link to post

Selv har jeg en gammel svenske som har fått lagt på flexiteak-dekk. Det er mulig dette ikke klinger helt bra i enkeltes ører, men det er vedlikeholdsfritt og dermed klinger det bra i mine ører. Tror det er mulig å få lagt slikt dekk til rundt halve prisen ift teak.

 

Når det gjelder påstanden om at plassen er så mye bedre utnytta i nye båter, så har jeg mine tvil om dette som en allmenngyldig sannhet. Svenskene har alltid vært grundige og smarte i arbeidet med innredning, og selv har jeg med mine 184 cm ståhøyde de fleste plasser i skuta. Jeg mener du er på rett spor når du leter etter gammel svenske, jeg ser det ligger etpar HR352 (sånn som jeg har) ute på Finn, og jeg synes dette er en knallfin, sikker båt, med godt med plass.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42808547

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40053530

Link to post

Får ta en kikk på den som ligger i Oslo. Men også disse har jo rette salingshorn, noe som det jo advares mot i innlegg # 2 over. Synspunkter på det?

 

Mitt problem er at jeg har fortapt meg ganske kraftig i den Sweden Yachts'en. Men det med dypgående er i hvert fall et godt poeng.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Men også disse har jo rette salingshorn, noe som det jo advares mot i innlegg # 2 over. Synspunkter på det?

 

 

Jeg syns det er litt merkelig at noen skal henge seg opp i riggkonstruksjoner som er laget for å gi ekstra trimbarhet og bedre seilegenskaper. Det handler om å forstå og mestre ganske enkle ting. Riggen på SY er dønn solid! Selv vil jeg helst ikke ha en båt med rigg uten lensetakler, men jeg er vokst opp med det og jeg forstår ikke at folk ikke vil gjøre det beste ut av seiltrimmen selv om de "bare" er på tur. SY er en flott båt. Men prisen er relativt lav av gode grunner. Som nevnt, teakdekket synger kanskje på siste verset. Og når det først begynner å sprekke opp så blir det stygt som F... Og så er det motoren. Den er vel fra byggeåret den også? Da kan du fort ryke på 300.000,- HVIS du er virkelig uheldig. Merk at alt dette er skrevet uten noen gang å ha sett båten. For alt jeg vet kan den være i mye bedre stand enn jeg gjetter meg til her på god avstand. Er du nysgjerrig så reis og se på den. Ta med en garvet seiler/båtmann. Gjør deg opp en mening etter at du har sett på den, ikke før.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

En moderne 37 `er har nesten like stort bovolum som en eldre 44 foter. En annen ting er at havneavgifter stiger dramatisk over 40 fot. Det gjelder for hele Europa.

 

En fransk båt fra nittitallet på 44 fot vil jeg påstå har omtrent samme bovolum som en fra 2010.

Og havneavgiftene øker ikke dramatisk over førti fot i europeiske marinaer. De stiger jevnt og trutt for hver meter.

 

Både SY'en og Beneteauen er gode båter, velg den som magefølelsen din tilsier at du skal ha, lykke til!

Link to post

Får ta en kikk på den som ligger i Oslo. Men også disse har jo rette salingshorn, noe som det jo advares mot i innlegg # 2 over. Synspunkter på det?

 

Mitt problem er at jeg har fortapt meg ganske kraftig i den Sweden Yachts'en. Men det med dypgående er i hvert fall et godt poeng.

Jeg vet ikke om jeg helt har forstått hvorfor rette salingshorn skal være noe drawback ved en rigg. Noen foretrekker brøkdelsrigger (og de fleste av disse har skrå salingshorn) fordi det gir bedre mulighet til å bøye masta. Dette er ikke så viktig for meg, jeg koseseiler. Skrå salingshorn er vel mindre i veien for forseilet også, men på den andre siden kan du legge storseilet lenger ut på lens med rette salingshorn. Påstanden om at slike rigger faller ned dersom det blåser litt, vil jeg gjerne se bedre dokumentert, for å si det sånn...

Link to post

 

havneavgiftene øker ikke dramatisk over førti fot i europeiske marinaer. De stiger jevnt og trutt for hver meter.

Ute i Europa er det ofte betaling pr meter og også bredde men det er også veldig mange steder der de kjører pris f.eks

10-12m

12-16m

 

Er man da 12,20m da har man et problem prismessig.

Vi har f.eks opplevd at venner med båt på 11,98m betaler under 20euro der vi med 12,75m betalte nesten 40euro.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...