bjornas Startet 22.Juli.2013 Del på Facebook Startet 22.Juli.2013 Forstår at denne typen tråder kanskje ikke fenger så godt, men etter at en forbikjøringstråd nå er oppe i 23 sider (sic) skammer jeg meg ikke for å lage denne: Familien er ute etter ny båt. Vi ønsker oss en båt som er god og trygg, også når det røyner på værmessig, og som er i stand til å foreta større reiser en gang - kanskje. Inntil videre ønsker vi oss en båt som er komfortabel - dvs. har gode dusjmuligheter. Jeg har brukt laaang tid på denne prosessen, og skal bruke enda lengre tid. Men akkurat i øyeblikket, tripper jeg litt mellom to alternativer. Den ene er gammel svenske, se denne: Den andre er en stor franskmann, se denne: Det er jo litt forskjell mellom dem, alders- og prismessig. Men likevel: Er det noen som har innspill eller kommentarer til noen av disse? Ellers: Jeg har hørt at Sweden Yachts er bygget med sandwich-skrog, og at det skal gjøre den "varmere" enn f eks franskmannen. Kommentarer / synspunkter på dette? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Zhik Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Sweden Yachts båtene er flotte og solid bygget. Og de seiler godt. Men den du ser på har et par utfordringer. Det ene er teakdekket. Teakdekk varer ikke evig, og hvis dette er originalt fra 1985 kan det hende det snart må skiftes. Prisen på en slik jobb vil du nok helst ikke vite . Jeg ville også vært skeptisk til en rigg med rette salinger og lensetakler. Dette er veldig bra til regattabruk, men gir deg mye ekstraarbeid til turbruk. Denne riggen ramler ned hvis du ikke passer lensetaklene når det blåser litt.Begge båtene du har sett på er gamle og store, det betyr normalt store årlige vedlikeholdsutgifter. Og seil er dyrt i denne størrelsen. Jeg ville sett etter litt nyere men mindre båter. Det er like mye plass/komfort i en moderne 38-40 fots båt som gamle litt større båter. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
bjornas Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 @Zhik: Takk for innspill. Jeg har jo antydet litt hva det er jeg ser på. Har du innspill til hvilke jeg evt også burde se på? Hva synes f eks DU om Dufour Grand Large? Har mest lyst på en svenske, men vet ikke om det er helt rasjonelt begrunnet. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Hakkannen Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Den Beneteauen der har jeg sett nærmere på ved flere anledninger. FOR en rau! Noe av det finere designet fra den perioden. Båten bærer dessverre preg av å ha vært sett lite etter de siste årene. Lite vasking, polering og ikke minst mangelfull fendring i mye vind, med alt det innebærer. Men, har man pågangsmot og penger er den i alle fall full av potensiale Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Dersom prisen på disse er det området du vil ligge i , vil i alle fall jeg ha sett meg om etter noen nyere og mindre. En moderne 37 `er har nesten like stort bovolum som en eldre 44 foter. En annen ting er at havneavgifter stiger dramatisk over 40 fot. Det gjelder for hele Europa. Dessuten er som tidligere skrevet, gammel teakdekk er verdiløst og en framtidig utgiftspost. Det gjelder også gamle Volvomotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Svensken har 2,7meter dyp kjøl, dermed kan du droppe mange steder i Danmark, stortsett hele Nederland og endel andre fine steder å seile. Kan du ikke legge på til det doble og kjøpe Enzo :) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 @Zhik: Takk for innspill. Hva synes f eks DU om Dufour Grand Large? Dufour GL kjenner jeg ikke så godt, men har inntrykk av at det er kurante båter. Sikkert helt på linje med andre franske/tyske produsenter, f.eks Beneteau Oceanis. Båten med finnkode 42803458 er jo mindre enn du ønsker, men jeg tror den kan gi deg mye båtglede uten alt for store kostnader og ergrelser. Det er ingen båt for den store reisen, men det går jo an å bytte seg opp senere? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
jonsverre Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Dufour GL kjenner jeg ikke så godt, men har inntrykk av at det er kurante båter. Sikkert helt på linje med andre franske/tyske produsenter, f.eks Beneteau Oceanis. Båten med finnkode 42803458 er jo mindre enn du ønsker, men jeg tror den kan gi deg mye båtglede uten alt for store kostnader og ergrelser. Det er ingen båt for den store reisen, men det går jo an å bytte seg opp senere? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Dufour ligger i en klasse mellom standard tyske og franske produksjonsbåter og dyrere mer håndproduserte . En utmerket turbåt også for "de store reiser". Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Jeg forstår at jeg bør styre unna teakdekk. Men da er det jo mange båter som er uaktuelle for meg, blant dem de fleste Orust-båtene... Hvor alvorlig er egentlig dette med teak-dekk? Hvor mye bør jeg prise inn til skifte av dekket...? Jeg forstår at dette er avhengig av stand etc, men jeg vil anta at de fleste båter i den prisklassen som er aktuelle for meg, har skrudde (og ikke limte) teakdekk. Og de dekkene drar jo på årene etter hvert... Ellers: Jeg ønsker helst å kjøpe den båten jeg kan ha i maaange år nå med en gang. Jeg har slitt nok med salg av båt til at jeg orker å legge opp til å ha en ny salgsrunde hvert 5 år.... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Dufour GL kjenner jeg ikke så godt, men har inntrykk av at det er kurante båter. Sikkert helt på linje med andre franske/tyske produsenter, f.eks Beneteau Oceanis. Båten med finnkode 42803458 er jo mindre enn du ønsker, men jeg tror den kan gi deg mye båtglede uten alt for store kostnader og ergrelser. Det er ingen båt for den store reisen, men det går jo an å bytte seg opp senere? Mange Dufour GL-båter som har vært på langtur :-). Her er to 385 jeg kjenner til: http://sailabout.no/ og http://www.boefamily.dk/ Forøvrig finnes det et veldig godt forum for Dufourbåter som drives av en eier i Danmark: http://www.boefamily.dk/dufour/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Artekno Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Nytt teakdekk til en 44 foter kan koste 120-200.000,-. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Willing 31 Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Det er mye og velge i, har selv solgt min seilbåt og holder på og skal kjøpe meg en ny hadde en Willing31 men har lyst og gå et steg videre i seilbåt livet med bedre kommfort og en raskkere båt. Har fådt prøve en Bavaria og en Benetå skal til Lofoten i dag og seile en Comfertina gleder meg :). Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
grawis Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Selv har jeg en gammel svenske som har fått lagt på flexiteak-dekk. Det er mulig dette ikke klinger helt bra i enkeltes ører, men det er vedlikeholdsfritt og dermed klinger det bra i mine ører. Tror det er mulig å få lagt slikt dekk til rundt halve prisen ift teak. Når det gjelder påstanden om at plassen er så mye bedre utnytta i nye båter, så har jeg mine tvil om dette som en allmenngyldig sannhet. Svenskene har alltid vært grundige og smarte i arbeidet med innredning, og selv har jeg med mine 184 cm ståhøyde de fleste plasser i skuta. Jeg mener du er på rett spor når du leter etter gammel svenske, jeg ser det ligger etpar HR352 (sånn som jeg har) ute på Finn, og jeg synes dette er en knallfin, sikker båt, med godt med plass. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42808547 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40053530 Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 26.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Får ta en kikk på den som ligger i Oslo. Men også disse har jo rette salingshorn, noe som det jo advares mot i innlegg # 2 over. Synspunkter på det? Mitt problem er at jeg har fortapt meg ganske kraftig i den Sweden Yachts'en. Men det med dypgående er i hvert fall et godt poeng. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Artekno Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Men også disse har jo rette salingshorn, noe som det jo advares mot i innlegg # 2 over. Synspunkter på det? Jeg syns det er litt merkelig at noen skal henge seg opp i riggkonstruksjoner som er laget for å gi ekstra trimbarhet og bedre seilegenskaper. Det handler om å forstå og mestre ganske enkle ting. Riggen på SY er dønn solid! Selv vil jeg helst ikke ha en båt med rigg uten lensetakler, men jeg er vokst opp med det og jeg forstår ikke at folk ikke vil gjøre det beste ut av seiltrimmen selv om de "bare" er på tur. SY er en flott båt. Men prisen er relativt lav av gode grunner. Som nevnt, teakdekket synger kanskje på siste verset. Og når det først begynner å sprekke opp så blir det stygt som F... Og så er det motoren. Den er vel fra byggeåret den også? Da kan du fort ryke på 300.000,- HVIS du er virkelig uheldig. Merk at alt dette er skrevet uten noen gang å ha sett båten. For alt jeg vet kan den være i mye bedre stand enn jeg gjetter meg til her på god avstand. Er du nysgjerrig så reis og se på den. Ta med en garvet seiler/båtmann. Gjør deg opp en mening etter at du har sett på den, ikke før. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
jonsverre Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 En moderne 37 `er har nesten like stort bovolum som en eldre 44 foter. En annen ting er at havneavgifter stiger dramatisk over 40 fot. Det gjelder for hele Europa. En fransk båt fra nittitallet på 44 fot vil jeg påstå har omtrent samme bovolum som en fra 2010. Og havneavgiftene øker ikke dramatisk over førti fot i europeiske marinaer. De stiger jevnt og trutt for hver meter. Både SY'en og Beneteauen er gode båter, velg den som magefølelsen din tilsier at du skal ha, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Får ta en kikk på den som ligger i Oslo. Men også disse har jo rette salingshorn, noe som det jo advares mot i innlegg # 2 over. Synspunkter på det? Mitt problem er at jeg har fortapt meg ganske kraftig i den Sweden Yachts'en. Men det med dypgående er i hvert fall et godt poeng. Jeg vet ikke om jeg helt har forstått hvorfor rette salingshorn skal være noe drawback ved en rigg. Noen foretrekker brøkdelsrigger (og de fleste av disse har skrå salingshorn) fordi det gir bedre mulighet til å bøye masta. Dette er ikke så viktig for meg, jeg koseseiler. Skrå salingshorn er vel mindre i veien for forseilet også, men på den andre siden kan du legge storseilet lenger ut på lens med rette salingshorn. Påstanden om at slike rigger faller ned dersom det blåser litt, vil jeg gjerne se bedre dokumentert, for å si det sånn... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 havneavgiftene øker ikke dramatisk over førti fot i europeiske marinaer. De stiger jevnt og trutt for hver meter. Ute i Europa er det ofte betaling pr meter og også bredde men det er også veldig mange steder der de kjører pris f.eks 10-12m 12-16m Er man da 12,20m da har man et problem prismessig. Vi har f.eks opplevd at venner med båt på 11,98m betaler under 20euro der vi med 12,75m betalte nesten 40euro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.