Jump to content

RG58 kontra RG8 kabel til VHF antenne over lengre strekk


Enzo

Recommended Posts

Jeg har vært hos Seatronic og bedt om å få den beste radioen de har og den beste antennen med den beste ledningen.

 

Det endte med en Icom radio og der er jeg rimelig sikker på at jeg har fått bra greier men antennevalget jeg fikk med meg der er jeg litt usikker.

http://www.seatronic.no/vhf-vhf-antenner-c-47_460/glomex-vhf-antenne-ra106-p-357

 

Denne her har RG58 kabel og kabelen er 25meter lang, pluggen under selve antennen er vel en slik dytt-inn-ferdig sak og ikke noe som skal loddes/skrus skikkelig ?

 

En RG58kabel på 20-25meter, blir ikke det for dårlig om man vil ha et opplegg med minst mulig tap ?

Jeg vil at det skal fungere skikkelig og da er det noe drit om ledningen og antennkoblingen senker kvaliteten veldig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den RA-106 antennen har en "dritt-tilkobling". Jeg ville byttet den tvert med tilsvarende RA-109 (som jeg nettopp selv har kjøpt), også med stålpisk der en kobler kabelen til med ordentlig kontakt som du får både for RG58 kabel og den tykkere kabelen med mindre tap. Tapet oppgis vanligvis i dB pr. 100m ved forskjellige frekvenser der 3db tap betyr en halvering av effekten. Data for disse kablene har jeg ikke i hodet, men det finner du sikkert ved å google litt.

 

Lagt til etter litt googling: Tapet i en RG58 kabel er ca. 17dB pr. 100 meter og VHF-frekvens, altså ca 4dB for 25m, mens RG8 har ca. 5dB pr. 100m og altså 1,25dB for 25m. Så jeg ville valgt bort RG58 kabel, og funnet en grovere lavtapskabel som f.eks. RG8 med så langt kabelstrekk som du har. Selv har jeg RG58, men kabelen min er kun 3m som ikke gir mer tap enn 0,5dB.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det. Nå finner jeg ikke i farten data igjen på RG8 (men skal lete litt etter at jeg har fått laget meg litt middag, fruen er på jobb), men for RG58 har jeg brukt data for demping pr 100m funnet hos ELFA, og det stemmer da ganske så godt med din tabell. har du en link til data for RG8?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så da er vi enige. RG58 er en utmerket slank og grei kabel å bruke i de fleste motorbåter. Men skal man ha antennen opp i toppen av en 10 - 20 meter høy mast uten å miste gevinsten av denne formidable høyden, trenger man en lavtapskabel.

 

Lars H.

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...