Jump to content

Hjelp! Kassett till ettgreps blandebatteri

haraldk

Recommended Posts

Kan noen si meg hvor jeg får tak i denne?

Bilde

Bilde

Kassetten er fra armatur montert i Saga 26 -97 modell. Iflg Saga Boats er det enten Leif H. Strøm eller Telmo Control som skal ha levert armatur til denne båten. Ingen av disse firmaene kjenner til denne typen kassett.

Har funnet produsenten på web og har funnet modellen her: Hydroplast

Har også sendt mail til Hydroplast for å høre om de vet om importør/forhandler i Norge, men har ikke mottatt svar. Det ser ut til at Hydroplast ikke produserer armatur, men bare innmat til sådant.

Har også sjekket Tjersland i Oslo. Det nærmeste de kom var den jeg til slutt kjøpte i desperasjon hos Telmo: Bilde

Satset på at det bare var å slipe litt på stammen øverst for å få den i riktig dimensjon (8x7 mm), men det viser seg at den heller ikke passer inn i klemringen :headbang:

Noen ideer om hvor jeg får tak i kasetter av merke Hydrplast?

Harald

Redigert av haraldk (see edit history)

Det er ikke kvaliteten på armaturen (eller innmaten) som er spørsmålet her. Dessuten må disse keramiske pakningene (kassettene) tidvis byttes også på armatur beregnet på bolig/hytte (ref. tidligere tråd ang. armatur hvor en rørlegger forteller om gode inntekter fra hyttefolket på Hvaler hver vår). Jeg har også måttet bytte kassett i Mora-armaturen på kjøkkenet hjemme (etter 5 år). Eneste argument for å bytte armatur til et kjent merke er vel at det er lettere å få tak i deler. I første omgang håper jeg at noen her på Båtplassen kan hjelpe meg å få tak i angjeldende kassett fordi det er inmari "krøkkete" å komme til å bytte armaturen i det innstøpte skapet på toalettrommet...

Håper...

Kan bare bekrefte at hverken Leif H. Strøm eller Telmo vedkjenner seg denne innmaten. Pga. dette har jeg etter hvert fått mistanke til at armaturen har blitt skiftet ut av en av de to tidligere eiere av båten. Bladde derfor igjennom katalogen fra Maritim i ettermiddag og VOILA, fant denne: BLANDEBATT. M/DUSJ

Kastet meg på telefon til Maritim på Slependen. Ekspeditøren (fersk) visste ingenting om reservedeler til denne armaturen :sad: , men han var villig til å pakke opp og skru opp for å finne ut hva slags kassett som satt inni :flag: . Dessverre viste det seg at den varen de nå har fått inn (med samme varenummer som tidligere) er av en annen design :headbang: , dvs. at "Varmt/Kaldt" indikatoren (plastbit som skjuler festeskruen) er flyttet fra toppen til under armen og nå brukes en unbraco-skrue i stedet for stjerne og han hadde ikke unbraco-nøkler tilgjengelig :cryin:

Fikk anbefaling om å snakke med Trond hos Maritim i Arendal i morgen, men jeg er sterkt redd for at det er samme historien med denne armaturen som med dusjen jeg kjøpte til forrige båt: (dusjløsninger) Ingen reservedeler tilgjengelig, måtte kjøpe komplett nytt sett etter frostskade i dusjhodet :rolleyes:

Har for forsøkets skyld begynt å slipe litt :blush: på den kassetten jeg kjøpte hos Telmo for å se om jeg kan få den til å passe...

Redigert av haraldk (see edit history)

Har snakket med Maritim i Arendal: de har ikke reservedeler (pakninger/kassetter) til armaturen de selger. Fikk navnet på produsenten av armaturen: Elettrogas Novarese. Finner krana på deres websider.

Har gått bort fra teorien om at krana har vært byttet av tidligere eier, båten er fra -97 og kassetten har produksjonsdato 02.10.96.

Ringer igjen til Leif H. Støm. De bekrefter at Elettrogas Novarese er deres leverandør, men at de aldri har tatt inn noe batteri med "min" innmat fordi den serien ville bli altfor dyr! De forteller også at reservedeler til armatur (og mye annet utstyr) er et "ukjent begrep" fordi produsentene endrer innhold/spesifikasjoner raskere enn andre bytter skjorter.

Hvordan jeg har endt opp med "dyr" innmat er et mysterium, antageligvis har Elettrogas en stund levert innmaten fra den dyrere serien i billig-serien?

Jeg gir nå opp å få tak i original kassett. Skal i første omgang prøve å tilpasse den jeg har kjøpt, har allerede fått slipt ned "halsen" så den passer i klemringen/mutteren. Det gjenstår å slipe ned stanga som skal inn i hendelen. Hvis dette blir tett er jeg reddet (til det begynner å lekke igjen). Skal også sjekke om det er samme innmat i armaturen ved oppvaskkummen og evnt. flytte over denne til dusjarmaturen. Det er mye lettere å bytte armatur i pentry...

Mange synes vel at dette har vært mye styr for en bagatell, men jeg har det i meg at ting bør repareres i stedet for å praktisere "bruk og kast". Hvis jeg bytter armatur blir det i hvert fall til et kjent merke som tilbyr reservedeler og ikke et "leketøy" som jolo beskrev det i et tidligere innlegg

:seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...