Jump to content

Volvo Penta D6, gjennomgang med Volvo Penta mekaniker før kjøp

UVÆR-II

Recommended Posts

Hei

Har blitt eier av båt med hekkaggregat og Volvo Penta D6 motor. Skal gå gjennom hva som bør gjøres før overtakelse sammen med to erfarne Volvo mekanikere så da trenger jeg info fra dere her på forumet om hva jeg skal spørre om.

Båten er en Barracuda 1125. Alt er 2008 modell.

Serienummer på motor er 2006032985, er det ny type injektorer da? Eventuelt må det skiftes til ny type, kostnad?

Eksos belg skal skiftes og er bestilt.

Lokket på sjøvanns filteret er av gammel type, 50 dollar på ebay.

Av andre ting som jeg skal spørre om er flg

- Shims for drev, fra plast til stål.

- Slanger for styring, noen har hatt problemer med ut blæring på slangene.

- Lekkasje fra styresylinderer.

- Lokk for intercooler, hva var problemet her?

- Mange har skiftet D+ kontakt på dynamo.

- Proppellene er allerede skiftet pga tæring.

Også skal jeg selvfølgelig spørre om hvorfor noen motorer havarerer, og om de har en løsning.

Er det flere ting en burde spørre Volvo mekanikererme om, ja det kommer faktisk to!

Hilsen Nils

Hei Bitteliten.

Motoren er flg

- 2008 modell

- 345 timer

- Engine family 8VPXM05.5DAC

- D6 330A-B

- Serienr 2006032985

Drev

DPH-A 1.76

Båten skal opp i morgen så drevoljen skal sjekkes.

Ett eller flere strammehjul Bitteliten?

Hilsen Nils

En liten tilleggs opplysning.

Under prøvekjøring i går så ble maks turtall målt til bare 3100 og motoren begynte å fjuske når den begynte å nærme seg 2000 o/min.

Dette er grunnen til at det kommer Volvo mekaniker i morgen, han skal være dyktig sies det av flere kilder.

Maks turtall kan være groe, men som sagt skal sjekkes i morgen.

Flere ting jeg skal spørre om?

Nils

Fusk skal ikke forekomme !!!

3100 er for lavt maksturtall. Den skal ha 3400-3600

Vet ikke om du har nye dysene. Mulig du kan se det på marinepartseurope.com ved å sammenligne dysenes art nr på D6 435 og 330

Det er et sort strammehjul av plast.

Lekk drevbelg kan sjekkes. Rust på krysset er noe dritt

Er det montert riser på motor? Isåfall må du bytte avgassrøret.

''4877-1776 Service Campaign: 4877-1776 D4/D6 AQ exhaust pipe. PS. ONLY IF EXHAUST RISER IS INSTALLED!!!!!!!''

Kan ikke finne andre kampanjer på din motor, skjold eller drev.

Bytt begge reimstrammere og begge løperhjulene (fra plast til stål)

Om du har plastshims i drevet bør disse byttes da de har en tendens til å skvises ut. Sjekk både øvre og nedre.

Bytt lokk på sjøvannsfilter. Får du lekk her går det utover starteren din.

Bytt styreslanger og trimslanger, disse byttes ved evt. avgassrør bytte, da motor må løsnes og skubbes fram, evt. heises ut. (alt ettersom tilkomsten i båten)

Lykke til imorgen :smiley:

Ang fjuskingen, start med å bytte forfilter og finfilter. Du har sikkert(?) racor forfilter (beste sort)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hei Volvomekanikeren!

Takk for tips, vet du pris på nye injektorer og om jeg har de nye?

Serienummer på motor er 2006032985.

Hvis jeg har de gamle injektorene, burde jeg skiftet alle sammen eller er det det samme som å kaste 30-50 lapper ut i havet?

Hva er egentlig forskjellen på de nye og de gamle injektorene?

Minnes å ha lest at det er nå en ny type O-ring eller ekstra O-ring.

Sjekk av retur mengde og sammenligne den cylinderen som gir minst med den som gir max. Noen som vet hva akseptert forskjell er?

Det skulle vert separat eksos temperaturmåler for hver sylinder da det gir tidlig indikasjon om noe er galt? Er det mulig å ettermontere?

Hilsen Nils

Prisen er nok som mangt men hos oss får du 6 nye dyser til 3800stk - 22800,- Tidligere kostet de 8000 stk :cryin: Hvilke type dyser du har kan mekanikeren du får ombord imorgen svare deg på utifra delenr. på dysen. De produserte en rekke dyser med ny type o-ring, nå er de tilbake til de gamle o-ringene.

Lokket på sjøvanns filteret er av gammel type, 50 dollar på ebay.

Betaler du 50 dollar på ebay så kaster du penger ut av vindu når frakt og mva legges til, jeg betalte 320 kr hos VP forhandler.

Hvis jeg har de gamle injektorene, burde jeg skiftet alle sammen eller er det det samme som å kaste 30-50 lapper ut i havet?

Her ville jeg hørt på VP mekanikeren, hvis han sier skift så skift. Hvis ikke ville jeg latt være. Jeg har D6-310 fra 2008 med lavere motornummer enn deg og har ikke byttet injektorer, motoren har gått ca. 600 timer uten trøbbel.

Hvis du bytter shims så sjekk om du bør bytte pakning mellom øvre og nedre hus, jeg fikk lekkasje på denne pakningen.

Jeg startet på en tråd vedr. det du spurte om her har ikke oppdatert den helt men noe finner du. https://baatplassen.no/i/topic/91924-vp-d-motor-praktiske-raad-til-anbefaltenoedvendige-oppgraderinger/

Og girkabel. Har du brun kabel bør du skifte den før Akturatoren tar kvelden. De nye er av svart og bedre kvalitet.

Hei Volvomekanikeren!

Ikke skift de før det er nødvendig, når du så skifter, bytter du så klart alle samtidig.

Litt zalo så går det stort sett greit. Skru av toppdeksel og legg slangen som kabalen går igjennom inn imellom turbo så får du ok bøy på slangen. Tre kabelen inn fra utsiden.

edit skriveleif

Redigert av Volvomekanikeren (see edit history)

Hei igjen

Takker for all input!

Her er en liten oppsummering av hva jeg vil sjekke for D6 med DPH drev før kjøpe kontrakt underskrives.

- Sjekke drevolje, svart eller sølvaktig kan tyde på metall, grå kan tyde på vann.

- Trimslanger for drev.

- Lekkasje fra simring for styresylindere.

- Slanger for styresylindere.

- Sjekke belg.

- Volvo anbefaler ny type shims for drev, fra plast til stål.

- Tilbakeslagsventil til veivhusventilasjons filteret.

- Svakhet ved strammehjul og løpehjul av plast, 2 stk av hver.

- Lokk for intercooler.

- Girvire, ny type er svart, gammel type kan gi skade på aktuatoren.

- Ladetryksgiver, det har vært en dårlig serie fra Bosch.

- Endelokk på varmeveksler, har vært en del lekkasjer .

- Koble på Vodia og lese ut feilkoder.

- Sjekke hvilken drevolje og motorolje som er brukt.

- Sjekke om det er bukt dieseltilsettning tidligere.

Mye av dette går på historikk, slik at det meste er forhåpentligvis gjort.

Hilsen Nils

Hilsen Nils

Ser bra ut! Med tanke på endelokkene på ladeluftkjøler (intercooler) og varmeveksler (heat exchanger), så ser du straks om det har begynt å lekke(i underkant av lokkene) , har det ikke det ville ikke jeg gjort noe med det før anledningen var der, ikke noe å stresse med. En kjekk jobb å ta noen høst-kvelder i garasjen :smiley:

To præciseringer: test aktuator uden at motoren kører ved at trykke nøglesymbol og herefter køre med gearhåndtaget. Kommer der mislyd/pibelyd under skiftet så bør de skiftes.

Test styrecylinder ved at motoren kører og båden er i vandet. Bevæg drevet fra side til side flere gange og sluk så motoren og se efter olie i vandet. Det er næsten umuligt at se en læk i styrecylinderen uden at servopumpen kører.

Søvandsfilteret er jo nævnt men bør med på listen

Endelig er det meget vigtigt at eksosrisere tjekkes - hvis du har sådanne.

Ring et autorisert VP verksted, og spør om de kan sjekke historikken på maskinen. De har registrert alt av arbeid som er utført på maskinene, og hvilke deler som er gått med. (hvis service og reperasjoner er utført hos autoriserte VP verksteder).

Forøvrig er motoren en 2006 modell. Det ser du på motornummeret.

Mvh
Simon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...