UVÆR-II Startet 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2013 Hei Har blitt eier av båt med hekkaggregat og Volvo Penta D6 motor. Skal gå gjennom hva som bør gjøres før overtakelse sammen med to erfarne Volvo mekanikere så da trenger jeg info fra dere her på forumet om hva jeg skal spørre om. Båten er en Barracuda 1125. Alt er 2008 modell. Serienummer på motor er 2006032985, er det ny type injektorer da? Eventuelt må det skiftes til ny type, kostnad? Eksos belg skal skiftes og er bestilt. Lokket på sjøvanns filteret er av gammel type, 50 dollar på ebay. Av andre ting som jeg skal spørre om er flg - Shims for drev, fra plast til stål. - Slanger for styring, noen har hatt problemer med ut blæring på slangene. - Lekkasje fra styresylinderer. - Lokk for intercooler, hva var problemet her? - Mange har skiftet D+ kontakt på dynamo. - Proppellene er allerede skiftet pga tæring. Også skal jeg selvfølgelig spørre om hvorfor noen motorer havarerer, og om de har en løsning. Er det flere ting en burde spørre Volvo mekanikererme om, ja det kommer faktisk to! Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Retur ventil på slangen opp til veivhusventilasjonsfilteret Strammehjul på reima Hvilken D6 motor er det? Hvor mange gangtimer? Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Hei Bitteliten. Motoren er flg - 2008 modell - 345 timer - Engine family 8VPXM05.5DAC - D6 330A-B - Serienr 2006032985 Drev DPH-A 1.76 Båten skal opp i morgen så drevoljen skal sjekkes. Ett eller flere strammehjul Bitteliten? Hilsen Nils En liten tilleggs opplysning. Under prøvekjøring i går så ble maks turtall målt til bare 3100 og motoren begynte å fjuske når den begynte å nærme seg 2000 o/min. Dette er grunnen til at det kommer Volvo mekaniker i morgen, han skal være dyktig sies det av flere kilder. Maks turtall kan være groe, men som sagt skal sjekkes i morgen. Flere ting jeg skal spørre om? Nils Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 er det gammelt lokk, lekker det ofte litt vann ned på undersiden du ikke ser, det dannes rust på mye rart da. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Fusk skal ikke forekomme !!! 3100 er for lavt maksturtall. Den skal ha 3400-3600 Vet ikke om du har nye dysene. Mulig du kan se det på marinepartseurope.com ved å sammenligne dysenes art nr på D6 435 og 330 Det er et sort strammehjul av plast. Lekk drevbelg kan sjekkes. Rust på krysset er noe dritt Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Eksosriser får du vel skiftet på volvos regning.. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Er det montert riser på motor? Isåfall må du bytte avgassrøret. ''4877-1776 Service Campaign: 4877-1776 D4/D6 AQ exhaust pipe. PS. ONLY IF EXHAUST RISER IS INSTALLED!!!!!!!'' Kan ikke finne andre kampanjer på din motor, skjold eller drev. Bytt begge reimstrammere og begge løperhjulene (fra plast til stål) Om du har plastshims i drevet bør disse byttes da de har en tendens til å skvises ut. Sjekk både øvre og nedre. Bytt lokk på sjøvannsfilter. Får du lekk her går det utover starteren din. Bytt styreslanger og trimslanger, disse byttes ved evt. avgassrør bytte, da motor må løsnes og skubbes fram, evt. heises ut. (alt ettersom tilkomsten i båten) Lykke til imorgen Ang fjuskingen, start med å bytte forfilter og finfilter. Du har sikkert(?) racor forfilter (beste sort) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
UVÆR-II Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Hei Volvomekanikeren! Takk for tips, vet du pris på nye injektorer og om jeg har de nye? Serienummer på motor er 2006032985. Hvis jeg har de gamle injektorene, burde jeg skiftet alle sammen eller er det det samme som å kaste 30-50 lapper ut i havet? Hva er egentlig forskjellen på de nye og de gamle injektorene? Minnes å ha lest at det er nå en ny type O-ring eller ekstra O-ring. Sjekk av retur mengde og sammenligne den cylinderen som gir minst med den som gir max. Noen som vet hva akseptert forskjell er? Det skulle vert separat eksos temperaturmåler for hver sylinder da det gir tidlig indikasjon om noe er galt? Er det mulig å ettermontere? Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Prisen er nok som mangt men hos oss får du 6 nye dyser til 3800stk - 22800,- Tidligere kostet de 8000 stk Hvilke type dyser du har kan mekanikeren du får ombord imorgen svare deg på utifra delenr. på dysen. De produserte en rekke dyser med ny type o-ring, nå er de tilbake til de gamle o-ringene. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ally Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Nils Ivar skrev On 22.7.2013 at 16.42: Lokket på sjøvanns filteret er av gammel type, 50 dollar på ebay. Betaler du 50 dollar på ebay så kaster du penger ut av vindu når frakt og mva legges til, jeg betalte 320 kr hos VP forhandler. Nils Ivar skrev On 22.7.2013 at 19.02: Hvis jeg har de gamle injektorene, burde jeg skiftet alle sammen eller er det det samme som å kaste 30-50 lapper ut i havet? Her ville jeg hørt på VP mekanikeren, hvis han sier skift så skift. Hvis ikke ville jeg latt være. Jeg har D6-310 fra 2008 med lavere motornummer enn deg og har ikke byttet injektorer, motoren har gått ca. 600 timer uten trøbbel. Hvis du bytter shims så sjekk om du bør bytte pakning mellom øvre og nedre hus, jeg fikk lekkasje på denne pakningen. Jeg startet på en tråd vedr. det du spurte om her har ikke oppdatert den helt men noe finner du. https://baatplassen.no/i/topic/91924-vp-d-motor-praktiske-raad-til-anbefaltenoedvendige-oppgraderinger/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Aktuatoren kan også sjekkes Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Og girkabel. Har du brun kabel bør du skifte den før Akturatoren tar kvelden. De nye er av svart og bedre kvalitet. Nils Ivar skrev On 22.7.2013 at 19.02: Hei Volvomekanikeren! Hvis jeg har de gamle injektorene, burde jeg skiftet alle sammen eller er det det samme som å kaste 30-50 lapper ut i havet? Ikke skift de før det er nødvendig, når du så skifter, bytter du så klart alle samtidig. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Om ikke eksosbend skal skiftes, så er skifte av girkabel ofte en drøy operasjon da motor må tas løs og flyttes fram pga plassmangel. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 (redigert) Litt zalo så går det stort sett greit. Skru av toppdeksel og legg slangen som kabalen går igjennom inn imellom turbo så får du ok bøy på slangen. Tre kabelen inn fra utsiden. edit skriveleif Redigert 22.Juli.2013 av Volvomekanikeren (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Ok.... Vp verkstedet sa nå ihvertfall at motor måtte flyttes. Dette pga plassmangel og den stive enden på kabelen.. Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hei igjen Takker for all input! Her er en liten oppsummering av hva jeg vil sjekke for D6 med DPH drev før kjøpe kontrakt underskrives. - Sjekke drevolje, svart eller sølvaktig kan tyde på metall, grå kan tyde på vann. - Trimslanger for drev. - Lekkasje fra simring for styresylindere. - Slanger for styresylindere. - Sjekke belg. - Volvo anbefaler ny type shims for drev, fra plast til stål. - Tilbakeslagsventil til veivhusventilasjons filteret. - Svakhet ved strammehjul og løpehjul av plast, 2 stk av hver. - Lokk for intercooler. - Girvire, ny type er svart, gammel type kan gi skade på aktuatoren. - Ladetryksgiver, det har vært en dårlig serie fra Bosch. - Endelokk på varmeveksler, har vært en del lekkasjer . - Koble på Vodia og lese ut feilkoder. - Sjekke hvilken drevolje og motorolje som er brukt. - Sjekke om det er bukt dieseltilsettning tidligere. Mye av dette går på historikk, slik at det meste er forhåpentligvis gjort. Hilsen Nils Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ser bra ut! Med tanke på endelokkene på ladeluftkjøler (intercooler) og varmeveksler (heat exchanger), så ser du straks om det har begynt å lekke(i underkant av lokkene) , har det ikke det ville ikke jeg gjort noe med det før anledningen var der, ikke noe å stresse med. En kjekk jobb å ta noen høst-kvelder i garasjen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
edo Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Sjekk også slanger til tilten på drev for utposninger.. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
MajorAndy Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 To præciseringer: test aktuator uden at motoren kører ved at trykke nøglesymbol og herefter køre med gearhåndtaget. Kommer der mislyd/pibelyd under skiftet så bør de skiftes. Test styrecylinder ved at motoren kører og båden er i vandet. Bevæg drevet fra side til side flere gange og sluk så motoren og se efter olie i vandet. Det er næsten umuligt at se en læk i styrecylinderen uden at servopumpen kører. Søvandsfilteret er jo nævnt men bør med på listen Endelig er det meget vigtigt at eksosrisere tjekkes - hvis du har sådanne. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ring et autorisert VP verksted, og spør om de kan sjekke historikken på maskinen. De har registrert alt av arbeid som er utført på maskinene, og hvilke deler som er gått med. (hvis service og reperasjoner er utført hos autoriserte VP verksteder). Forøvrig er motoren en 2006 modell. Det ser du på motornummeret. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Det med motornummeret stemmer ikke. 2006 er serienummeret på D6, ikke produksjonsåret. Mine er lagd i 2007 og motornr starter på 2006, som eksempel Og 330 fantes vel ikke i 2006 heller? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Christel III skrev On 23.7.2013 at 7.40: Forøvrig er motoren en 2006 modell. Det ser du på motornummeret. Dette er feil, motoren er en 2008 modell. 2006 vil jeg anta står for produksjonsår (muligens av blokken). Redigert; ser at 2006 ikke står for produksjonsår... D6-330 ble lansert i 07/08 ii følge VP. Redigert 23.Juli.2013 av Ally (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Se mitt svar over Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Tror du tar feil Christel vedr. modell på motor. D6 på 330 HK kom i 2008 eller sen høst 2007, da kan det neppe være en 2006 modell. Tror det serienummer ikke indikerer årsmodell. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg har haft samme misforståelse :-) mine motorer er fra 04 og starter også med 2006. Det medførte, at jeg forhørte NW om hvorfor der dog var byttet motorer på båden...blev klogere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.