Jump to content

Volvo Penta D6, gjennomgang med Volvo Penta mekaniker før kjøp

UVÆR-II

Recommended Posts

Tekniske data

Motor D6-330A-B Produksjons periode 2007-2008 Drift 4- takt Sylinder konfigurasjon 6 Slagvolum (mm.) 103 Sylinder (mm.) 110 Kompresjonsforhold 17,5:1 Deplassement (liter) 5,5 Power (hk) 330 Max turtall (omdreining pr. min.) 3500

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hei

Da har Volvo mekanikeren sjekket, som tidligere nevnt vibrerer motoren kraftig når man kommer opp i ca 1800-2000 omdr og den når ikke fult turtall.

Flg ble gjort med drevet.

-Klokket aksling

-Knute sjekket, her la jeg merke til at der var ingen smørenippler, men drivknuten skulle holde 1000 timer.

-Proppell ble klokket 0,5 mm kast, eller dvs at det ikke er kast. Propellene er ikke skadet.

-Ny belg med nye slangeklemmer ble selvfølgelig skiftet.

Det eneste med drevet var lekk styresylinder, begge styresylindrene vil bli skiftet ved eksos riser skifte senere i sommer.

Slanger var ok.

Noen som kan gi framgangsmåte for enkel måte å lufte på etter styresylinder bytte? Båten har flybridge, men ingen styring ute.

Motor, her ble det bare sjekket mekanisk, da Volvos diagnoseverktøy Vod-et eller annet ikke var tilgjengelig. Følgende ble sjekket.

-Motorfester og bolt for festene ble sjekket.

-På tomgang med oljepåfyllingslokk av ble det ikke registrert blåsing, dvs gjennomslag fra noen sylinder.

-Når båten var på land ble det startet opp og koblet inn og kjørt opp til 2500 omdr, ingen risting, dvs risting bare ved belastning.

-Når drevet var av ble det sjekket visuelt at det ikke var kast i utgående aksling fra motor, øvre vekselhus.

-Veivaksel ble ble målt aksielt +/- 18/100, noen som vet toleransene her?

-Tok av en og en kontakt for injektorene, vanskelig å høre noen forskjell.

-Retur mengde fra injektorene ble ikke målt.

-Ingen alarmer.

-Veivhusfilteret var fult av olje.

Neste stepp er verksmester fra Volvo med Voda-analyse tool. Men når er det store spørsmålet. For meg kunne vi startet nå....

Hilsen Nils

Det eneste med drevet var lekk styresylinder, begge styresylindrene vil bli skiftet ved eksos riser skifte senere i sommer.

Slanger var ok.

- Hadde ikke nølt med å skifte både styreslanger og trimslanger i samme opperasjon.

Noen som kan gi framgangsmåte for enkel måte å lufte på etter styresylinder bytte? Båten har flybridge, men ingen styring ute.

- Starte motor så servopumpe går, svinge fram og tilbake, etterfyll tank for ATF-olje når nivå synker.

Motor, her ble det bare sjekket mekanisk, da Volvos diagnoseverktøy Vod-et eller annet ikke var tilgjengelig. Følgende ble sjekket.

- VODIA :)

Veivhusfilteret var fult av olje.

- Hva med luftfilteret?

Neste stepp er verksmester fra Volvo med Voda-analyse tool. Men når er det store spørsmålet. For meg kunne vi startet nå....

- Så lenge du ikke får noe alarm skal der ikke være noen aktive feilmeldinger, men kan jo være greit å få sjekket systemer for gamle/inaktive feilkoder.

Lykke til :yesnod:

Redigert av Volvomekanikeren (see edit history)

- Starte motor så servopumpe går, svinge fram og tilbake, etterfyll tank for ATF-olje når nivå synker.

Hei Volvomekanikeren.

Oljen har vann. hele systemet må dreneres. Det må vel luftes på flybridge da det er det høyeste punktet?

Noen som kjenner symptomer hvis demperplata er gåen? Vill det være metallisk lyd? Kan det forårsake vibrasjonen?

Kjenner noen til om det har vært injektorproblemer uten alarm?

Kan injektor problem forårsake risting i motor?

Det kan se ut som ristingen kommer fra bak-kant av motor.

På forhånd takk!

Hilsen

Nils

Hei Volvomekanikeren.

Oljen har vann. hele systemet må dreneres. Det må vel luftes på flybridge da det er det høyeste punktet?

- Luftes først på fly, deretter noen ganger inne. Hold full sving en stund, så rolig motsatt og hold sving. Gjenta dette til systemet er fri for luft.

Mulig det har vært montert serien med produksjonsfeil som ga følger i tæreskader, groptæringer. Om dette er tilfelle, propellene var under 5 år og jobben ble gjort hos aut. verksted skal Volvo ha dekket disse. Som nevnt over, gjerne lurt å få greie på.

Hei

En oppdatering.

Returmengde er blitt målt, mengden varierte mellom 60% og 100%, noen var på 75% og 80%

Volvo mekaniker fortalte at når det var injektor problemer så var det tydelig å avlese dette på returmengden. Men i dette tilfelle var han i tvil.

For sikkerhets skyld ble alle injektorene skiftet, DET VAR SOM Å SKIFTE MOTOR! Roligere tomgang, spratt ut av vannet, 3500 omdr, 31 knop!!

Ja det koster ca 30000 for komplett injektorskifte men med en slik forskjell før og etter er det verd hver krone, i tillegg til sikkerheten med ny injektor type angående havari relatert til injektorer.

Forskjellen mellom nye og gamle injektorer er at de nye har en coating innvendig som består av teflon som skal unngå at de skjærer seg.

Jeg kjøpte båten gjennom båtmegler Torbjørn i Aktuell Marin i Molde. I utgangspunktet var jeg skeptisk til å bruke båtmegler, mye dårlig erfaring med bruktbilselgere kanskje. Men Aktuell Marin i Molde ville rett og slett ikke selge eller prøve å skjule at det var problemer med motoren. Aktuell Marin i Molde har hele tiden forholdt seg profesjonelt til testing og prøverkjøring til motoren var i orden. Ja og ikke minst så startet dette i slutten av Jazzfestivalen!

Så en stor takk til Aktuell Marin som trygt kan anbefales videre.

Hilsen Nils

• 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen, Volvo D6, 330. 2008 mod

Tenkte at jeg kunne komme med en liten oppdatering.

Kjøpte båten høsten 2013.Det viste seg da at begge sinkanodene på motor var tæret bort, pluggene har aldri vært løsnet, malingen var like fin i gjengene mellom motor og plugger!

Våren 2014, hadde jeg vann i belgen, nytt drev ble montert, det gamle (2008 mod) skal trykktestes og settes i stand for å ha i reserve.

Det nye drevet er 2013 mod og var gått 50 timer.

Oppdaget grove tæringer i svinghjulskåpa, noe som selvfølgelig skulle vært oppdaget før jeg kjøpte skuta, men slik er det, etterpåklokskapen er jo den enkleste klokskapen, mulig dette er grunnen til tæringen i svinghjulskåpen?

Bestilte ny svinghjulskåpe via E-Bay og avbestilte den da den var for Volvo 41 motor. Kjøpte brukt svinghjulskåpe via Finn.no, men akslingen har vel mye slakke, vet ikke hvor mye som tolereres, noen som vet?

Og nå har svinghjulskåpen via E-Bay dukket opp også!

Noen som kanskje er interessert?

Så dette koker ned til at før du kjøper motor med drev så sjekk eventuelle tæringer på kåpe!

Estimert kostnad hos Volvo Penta er knapt 40.000.-

Tenkte å skifte svinghjulskåpe selv.

Har ikke hørt med verkstedet hvor service på motoren ble gjort de første 5 årene om pris,

men de hadde uansett ikke fått gjort jobben med min båt, da de ikke engang skjønner at sinkanoder på motor må skiftes.

Det var ikke Spectra Marine som tidligere er nevnt i denne tråden som hadde service på motoern de første 5 åra.

Hilsen Nils

Dette kan være en reklamasjonssak mot forrige eier eller den som har utført, eller rettere sagt ikke har utført service på motoren. Jeg ville kontakt en motorkyndig takstmann og fått en uttalelse derfra. Utfordringen din er også å dokumentere skaden. Videre ville jeg raskt tatt kontakt med selger og forelagt ham problemstillingen.

Hei

Nei jeg mistenker vel ikke anodene, men jeg vet båten har ligget en god del med landstrøm og hvilken tilstand anodene på drevet har vært vites ikke.

Dette blir bare synsing fra min side, propellene ble som tidligere nevnt i tråden skiftet pga. tæring, men det var en garantisak pga noe feil med legeringen.

Index; Svinghjulskåpene på D6'ene er luftkjølt :giggle:

Hilsen Nils

OK! Det er ingen anoder noe sted som beskytter metall som ikke er i kontakt med sjøvann, så her snakker vi om ren korrosjon. Vil tro du har hatt vannlekkasje over lengre tid som har forårsaket dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 9 år senere...

Styr unna dette selskapet.
Megler oppgir ikke riktige opplysninger og mangler rundt den aktuelle båten man var på utkikk etter. 

Utstyr som for eksempel varmeanlegg i båten ble forsøkt skjult

* svarer ikke opp på det man etterspør av informasjon rundt båten, og forsøker å snakke vekk/fraskrive seg ansvar på det som skal være med i en kontrakt ved et eventuelt kjøp.

* megler etterspør heller ved flere anledninger om at forskudd/depositum må betales i det heletatt før man har fått vite om alt fungerer som det skal ihht til den prisen som man i utgangspunktet var enige om. Allerede da begynte man å merke faren/røde flagg

* ville ikke svare opp på mailer om det som omhandler utstyr som kunden stiller som et minimum ved et kjøp.
det ble kun referert til en Finn annonse som kunne slettes når som helst. Bare lurerier!

oppsummert:

skal dere kjøpe en båt, så styr blikket langt unna selskapet her.
noe mere cowboy, svindel og lureribedrift skal man lete lenge etter.

AKTUELL MARIN AS…

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...