Jump to content

Førstegangs seilbåt til nybegynner


maxi84aa

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har i den siste tiden fattet litt interesse for å kjøpe meg en seilbåt. Har ingen erfaringer om hva det vil si å eie en seilbåt så derfor har jeg en del spørsmål jeg håper å få svar på.

1. Hvor vanskelig, eller hvor lang tid tar det å lære seg å seile (ikke bli proff, men kunne komme seg fra A til B under forskjellige værforhold)?

2. Hvilke vedlikeholdskostnader går det pr år, tenker på vedlikehold av seil, forsikringer, bunnsmørning osv. ca pris

3. Hvor mye må en passe på båten om vinteren når den ligger til kai? Og sånn ellers i året

4. Også det store og sikkert mest stilte spørsmålet, båt tips?
- Må kunne seiles alene
- Pris: Opp til 250 000,- Men tenker noe litt billigere siden dette bli som et «prøveprosjekt»
- Gjærne enkelt utstyr framfor komplisert og kostbart utstyr som kan gå i stykker.
Fant denne på finn.no
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42165179 hva mener dere?

Er det stor forskjell på for eksempel denne båten (40 000,-) og en båt til 250 000,-?

 

Hilsen Mats

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen som medlem. Først av alt.. Det har vært en del kjøpetipstråder her i løpet av våren, så det kan hende det er noe moderat med innspill du får nå ved høysommer...

 

Jeg har ikke vært i en Albin Vega, men den er vel omtalt som en grei båt, solid, men er nok ikke den raskeste båten. Men som sagt, jeg mener den er omtalt som solid.

 

Vegaen du har liket til ser ikke så gæli ut til den prisen.

Med det begrunner jeg i opplysningene som forteller om en nyere motor, som er veldig viktig. Mange båter i samme klasse har motorer som er på vei til å ta kvelden..

Storseilet er nytt, nye forseil får du tak i brukt om du vil.

Ser generelt grei ut og høres ut som den er i bruksklar stand.

 

 

Det faktum at motoren er av nyere dato, så gjør det båten til et trygt kjøp uten de største utgifter, og den vil sannsynligvis holde seg i verdi om du om ett år vil ha større båt, eller finner ut at dette ikke var noe for deg.

 

Det er synlig noen løse elkabler her og der, så det må du nok ettergå. Dog er elpanelet av nyere dato fra Biltema.

 

Jeg ville gått til anskaffelse av to ting til denne båten.

-To fallvinsjen på hyttetaket, for å heise storseilet og forseilet mens du står i cockpiten. Det ser ut til at fallvinsjen er fremme på masten.. Og skjøtevinsjene til forseilet er på cockpitkarmen.

- en cockpitkalesje. Det kommer av at du vil få en betydelig større båt med dette. Det blir en ekstra tørr salong og fin plass å oppholde seg i utover kveldene.

 

 

Da har du en grei båt som du kan få enormt mye glede ut av. Hvor i landet befinner du deg?

Har du vært ombord i seilbåter i denne størrelsen? Kom deg på visning, den båten kan gå fort.

Takhøyde nede i salongen er viktig. Jeg vertikale hvordan det er i vegane. Hvor høy er du?

 

Ellers, spørsmålet ditt om hvor fort man lærer seg å seile? Tja.. Lærer du de enkle prinsippene, så får du 5 knop på din første tur. Det er ikke vanskelig, bare lær deg hovedregelen for heising og å ta ned seilene samt

grunnleggende seiltrim og hvordan vinden virker på seilene, så går det helt fint. Jeg har lært meg alt på egenhånd, men har også lest noen bøker underveis.

 

-og så overlater jeg til andre å si noe om båtstørrelse..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

Jeg har aldri vært i en seilbåt før og skal frakte den helt opp til Alta. Min største bekymring er om jeg «tør» å dra nedover for så å seile/kjøre båten oppover, hvordan tror du dette vil gå om jeg får en rask innføring i seiling av selger?

Mats

Link to post
Share on other sites

Er enda litt skeptisk på å sette ut på en så lang tur som første gangstur. Trur dere at det vil gå greit, eller vil det være et selvmordsforsøk? Noen som har seilt fra Oslo- Alta på denne tiden? Hvor lang tid brukte dere? Har regnet ut ca avstand på rundt 1300NM, stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Trur dere at det vil gå greit, eller vil det være et selvmordsforsøk?

Dette er ett spørsmål som er EKSTREMT avhengig av din erfaring med båt og navigering fra før, og med båtens beskaffenhet.

 

Hvis ikke navigeringen er en utfordring for deg, og skuta er i OK stand, så kan du som PetterSand foreslår bruke den som motorbåt, og så seiler du det du er komfortabel med underveis, kun i rolig vær i første omgang, og så øker dere på etterhvert. Å seile er lett. Å kontrollere overskuddkrefter i mye vind er en erfaring som kommer litt etter litt.

 

1300nm i feks 5 knop er 260 timer underveis, så det er en lang tur da. Vi skal ca halvparten i ferien nå, og planlegger å bruke 4 uker. Du bør nok være 2 mann minimum og gå skift for å kunne utnytte dagene og nettene godt for å få til dette på en vanlig ferie. Ta også høyde for å kunne ligge på været noen dager underveis.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det ingen greie seilbåter til salgs nærmere Alta? Vist du er usikker på kystnavigering og er usikker på risikoen med å frakte seilbåten til Alta, så er det jo en del erfarne folk rundt om i landet. Like greit å ha en med seg. Vist den personen kan lære deg å seile så får du nokk en flott og lærerik tur. På sorgenfri.com så finnes det mangen seilere med langtur erfaringer. Kan jo søke etter manskap der.

Står jo en liten seiler til salgs i Alta. Du har nok helt sikkert sett denne men wDen har både rulleforseil å autopilot så den skal du nokk fint klare å lære deg å seile alene. Siden båten er så liten å er nokk ikke kostnadene med båten så store heller.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41957661

Link to post
Share on other sites

Er det ingen greie seilbåter til salgs nærmere Alta? Vist du er usikker på kystnavigering og er usikker på risikoen med å frakte seilbåten til Alta, så er det jo en del erfarne folk rundt om i landet. Like greit å ha en med seg. Vist den personen kan lære deg å seile så får du nokk en flott og lærerik tur. På sorgenfri.com så finnes det mangen seilere med langtur erfaringer. Kan jo søke etter manskap der.

Står jo en liten seiler til salgs i Alta. Du har nok helt sikkert sett denne men wDen har både rulleforseil å autopilot så den skal du nokk fint klare å lære deg å seile alene. Siden båten er så liten å er nokk ikke kostnadene med båten så store heller.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41957661

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå jeg vet mer om seiling enn deg....

Vil bare minne om en grunnregel for godt sjømannskap:

 

Er du i tvil, skal du sørge for å IKKE være i tvil.

 

Du skal altså generelt gjøre det du må for å fjerne tvilen, slik at du gir deg selv en sikkerhetsmargin mot alle de små, uforutsette tingene som du kanskje ikke har tenkt over. For eksempel: Lurer du på å reve fordi vinden drar seg til, skal du fjerne tvilen og reve. Heller litt for tidlig enn nesten for sent.

 

Hvis du anvender tankegangen bak denne regelen på den turen du tenker på, ville jeg si:

 

Er du i tvil om du skal gjøre den turen nå i høst, med en båt og motor du ikke kjenner fra før, i et farvann du aldri har seilt før, med en avstand like lang som mesteparten av hele norskekysten, uten egen seilerfaring...

-Hva blir det riktige svaret, for at du ikke skal være i tvil?

 

Finn deg en båt litt nærmere hjemstedet ditt, som gir deg en hentetur du er mindre i tvil om.


Er enda litt skeptisk på å sette ut på en så lang tur som første gangstur. Trur dere at det vil gå greit, eller vil det være et selvmordsforsøk? Noen som har seilt fra Oslo- Alta på denne tiden? Hvor lang tid brukte dere? Har regnet ut ca avstand på rundt 1300NM, stemmer det?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Seilte Alta - Oslo nå i juli. 50fot uten den allverden med seilerfaring. Så det der er grei skuring. Greit med en OK kartplotter. Har du ipad kan du bruke gulesider sine sjøkart for å dobbelsjekke. Brukte også vanlig bilkart bare for å kunne få noe større oversikt over ruta. Lettere det enn å måtte trykke å trykke på en kartplotter.

Brukte 15 dager. Sydvestlig kuling var et fenomen som fulgte oss hele veien. Ventet på været ved Henningsvær, Brønnøysund og Kristiansund.

Følg med på værmeldinga! Kan være greit. Ved riktige vinder klare man det greit på ei uke.

Vestfjorden, Folda, Hustadvika, Stadt og Lista er vell plassan man bør ha greit vær. Tungsjø er allertiders, men begynner sjøen å bryte blir det mye stanging. Å det er slitsomt.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Seilte Alta - Oslo nå i juli. 50fot uten den allverden med seilerfaring. Så det der er grei skuring. Greit med en OK kartplotter. Har du ipad kan du bruke gulesider sine sjøkart for å dobbelsjekke. Brukte også vanlig bilkart bare for å kunne få noe større oversikt over ruta. Lettere det enn å måtte trykke å trykke på en kartplotter.

Brukte 15 dager. Sydvestlig kuling var et fenomen som fulgte oss hele veien. Ventet på været ved Henningsvær, Brønnøysund og Kristiansund.

Følg med på værmeldinga! Kan være greit. Ved riktige vinder klare man det greit på ei uke.

Vestfjorden, Folda, Hustadvika, Stadt og Lista er vell plassan man bør ha greit vær. Tungsjø er allertiders, men begynner sjøen å bryte blir det mye stanging. Å det er slitsomt.

 

God tur!

 

Unnskyld meg, men les trådstarters spørsmål en gang til.

Litt lenger ned sier han at han har aldri satt sin fot i en seilbåt før.

 

-Og du sier det er "greitt"? Kanskje bruke iPad som kartkilde og sjekke sjøkart på Gule sider innimellom? Bruke veikart for oversiktens skyld? Basere seg på din "15-dagers tur", motstrøms, med "fenomenet" sydvestlig kuling hele veien? -Du med 50 fot og han med 27 fot uten rulleforseil og seile alene? Hva tror du det handler om når sjøen begynner å bryte, med en liten seilbåt,<30 fot. - Og "Ved riktige vinder klare man det greit på en uke"???

 

Gratulerer med prestasjonen (døgnseiling?) Skulle gjerne sett loggen fra den 15-dagers turen din Alta-Oslo i juli. Eller...

 

TULLER DU?!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

Gratulerer med prestasjonen (døgnseiling?) Skulle gjerne sett loggen fra den 15-dagers turen din Alta-Oslo i juli. Eller...

 

TULLER DU?!

 

Altså, matta er enkel her, men det er et veldig stort spørsmål hvaslags tur det blir. Man behøver ikke seile døgnkontinuerlig, men med en snittfart på 5 kn. ... er det ikke mulig på en uke uansett, selvfølgelig, det er bare å regne på.

 

Men det er veldig stor forskjell på å være flere, kjøre vakter og ta lange etapper på flere døgn i strekk, og å gjøre dette alene og ligge i havn hver natt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...