Vedvards Startet 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2013 Hei Har 2 KAD300, Begge motorene stopper på 2300 omdr. og vil ikke over dette. Har noen noe forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Kalibrering av spaker? Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Kalibrering av spaker? Ja, det kan jeg prøve, men er det noen som har fremgangsmåten for dette? (mulig jeg har det i båten, men slik for sikkerhets skyld....) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Da har jeg kaliberet men det hjalp ikke??? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Kan det være kompressorene som ikke slår inn? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 tatt turen ut i vannet med maske for å sjekke bunn? hører du pressa komme, så turbo? Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hører kompressorene slår inn. Turbo skal først komme P ca 2700 omdr. Har ikke sjekket bunn, men båten er stoffet i vår. Det er en del rur på drev, men dette kan vel ikke ha SÅ mye å si.....?? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hører kompressorene slår inn. Turbo skal først komme P ca 2700 omdr. Har ikke sjekket bunn, men båten er stoffet i vår. Det er en del rur på drev, men dette kan vel ikke ha SÅ mye å si.....?? joda... rur = drepen på fart og turtall en venn sin hydrolift c27 mista nesten 20 knop og masse turtall en annen kom ikke i plan lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Rur på hele båten, eller bare på hekkagregatet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Rur på drevet er nok til å miste masse fart. Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 På min kad44 hadde jeg i fjord noe ruer på drev og propeller, fikk ikke motoren opp i mer enn 2600. La det ikke gå mer enn 3-4 uker mellom hver drevvask så unngår du dette om det er ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 OK hva er mest effektivt for å få bort tur på drev, uten å ta opp båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Ja, det er nok mest effektivt. Trucken i Søly løfter 7 tonn. Det er travel lift på Værven også. Ellers funker det med maske, en god sparkel og skikkelige hansker også Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 dykkermaske og oppvaskkost er min favoritt, det fine på f.eks. bunnstoff med børstesiden, og det grove med "bakside" tuppen av den. Er deilig varmt i vannet, bare å hoppe uti! :) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Ja, Ja, da er det ny sesong og jeg må fortsette på leting etter turboer.... Har ikke så veldig bruk for dem, snittfarten på 82 timer forrige sesong var på ca 6 knop.... Men, man må vel få det i orden allikevel. Status: Ingen av turboene slår inn. Ved 2600/2700 omdr, skjer det ikke mere og den ene motoren starter med å gå ned til 2200 omdr. Turboene har virket og båten gjorde da 38 knop på full pupp. Kompressorene kommer og rauter som ei ku. Motorene står på 604 timer. Dette har jeg prøvd: Båt og drev er uten rur Reimer er skiftet og strammet Dieselfiltere er byttet flere ganger Racor filtere byttet Fødepumpeakslinger sjekket Slange fra turbotrykkgiver er blåst rene kalibrert spaker flere ganger Luftfiltere byttet (fikk mere omdr etter dette) Jeg har igjen å sjekke tipset fra Bitteliten om "tilbakeslagsventilen" ved luftfilteret. Dette sjekkes til helgen Er det noen som har noen flere gode råd før jeg tilkaller noen i kjeledress? Redigert 27.Mai.2014 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Har ikke lest tråden. Rart du har samme symptom på begge. Sjekket luftinger og innsiden på tankene? Får begge to fra samme kilde? Redigert 27.Mai.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Ja, samme tank, men hver sine Racor filtere og hvert sitt sug fra tanken. Racor filtrene er rene Redigert 27.Mai.2014 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ja, men luftingen på tanken er den sjekket? Får du ikke luft inn får du ikke diesel ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Hmm,Nei den er ikke sjekket, Cosmo. Takk for godt tips En mekaniker som bor litt langt unna sa at alt er nok i orden - det er bare å finne feilen Redigert 27.Mai.2014 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hva får du på maksturtall? For tunge propeller i kombinasjon med litt slitte turboer som har for mye klaring mellom turbin og huset på eksossiden kan gi samme symptomer. Typisk får du 27-2800 rpm, kompressorene kobler ut, men turboene har ikke greid å bygge opp nok trykk til å dra videre. Turtallet kan da falle til 2000-2200 rpm før kompressorene kobler inn igjen. Turtallsdroppet kan skje på begge eller bare den ene, mens den andre holder seg på 26-2800. På en båt som bare greide ca 3600-3700 løste problemet seg seg ved å gå ned 1 størelse slik at maksturtall ble ca 3900. Båten blir ofte tyngre etterhvert med alt man lemper inn av utstyr og pikk-pakk, og er turboene litt slitne er det igang. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hva får du på maksturtall? For tunge propeller i kombinasjon med litt slitte turboer som har for mye klaring mellom turbin og huset på eksossiden kan gi samme symptomer. Typisk får du 27-2800 rpm, kompressorene kobler ut, men turboene har ikke greid å bygge opp nok trykk til å dra videre. Turtallet kan da falle til 2000-2200 rpm før kompressorene kobler inn igjen. Turtallsdroppet kan skje på begge eller bare den ene, mens den andre holder seg på 26-2800. På en båt som bare greide ca 3600-3700 løste problemet seg seg ved å gå ned 1 størelse slik at maksturtall ble ca 3900. Båten blir ofte tyngre etterhvert med alt man lemper inn av utstyr og pikk-pakk, og er turboene litt slitne er det igang. Hei Sap Jeg får ikke mere turtall enn 2600-2700.... Det skjer ikke noe mere - med eller uten flaps. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Jeg mener hva fikk du av maksturtall før dette problemet oppstod? Kan turtallet droppe nedover fra 2600? Kobler kompressorene ut? Redigert 27.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
WGM36 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Rapper tråden litt, men satt ut båten før helga, fulle tanker, ny stoffet og ellers alt på stell. Fikk 3700 omdr på en motor og drøyt 3800 på den andre. Målte turbotrykk, den med lavest turtall oppnådde ca 1,3 bar på full gass og den på drøyt 3800 hadde snaut to bar. Hva tror dere, koomer jeg opp på 3950 igjen med nye turboer eller tror dere jeg har andre problemer.?? Motorene er kad42 med ca 1250 timer på telleren. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg har ikke greie på det, men det er ikke slik at den ene motoren ikke orker å dra fordi den andre ikke drar, altså at du har feil på bare den ene motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg mener hva fikk du av maksturtall før dette problemet oppstod? Kan turtallet droppe nedover fra 2600? Kobler kompressorene ut? Mener det var rundt 3800 omdr. Turtallet faller fra 2600 til 2200 på den ene motoren. Kompressorene kobler ikke ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.