Jump to content

Får ikke KAD300 over 2300 omdr

Vedvards

Recommended Posts

Hører kompressorene slår inn. Turbo skal først komme P ca 2700 omdr.

Har ikke sjekket bunn, men båten er stoffet i vår. Det er en del rur på drev, men dette kan vel ikke ha SÅ mye å si.....??

joda... rur = drepen på fart og turtall

en venn sin hydrolift c27 mista nesten 20 knop og masse turtall

en annen kom ikke i plan lenger.

• 10 måneder senere...

Ja, Ja, da er det ny sesong og jeg må fortsette på leting etter turboer....

Har ikke så veldig bruk for dem, snittfarten på 82 timer forrige sesong var på ca 6 knop.... :thumbsup:

Men, man må vel få det i orden allikevel.

Status:

Ingen av turboene slår inn. Ved 2600/2700 omdr, skjer det ikke mere og den ene motoren starter med å gå ned til 2200 omdr. Turboene har virket og båten gjorde da 38 knop på full pupp. Kompressorene kommer og rauter som ei ku. Motorene står på 604 timer.

Dette har jeg prøvd:

• Båt og drev er uten rur
  • Reimer er skiftet og strammet
  • Dieselfiltere er byttet flere ganger
  • Racor filtere byttet
  • Fødepumpeakslinger sjekket
  • Slange fra turbotrykkgiver er blåst rene
  • kalibrert spaker flere ganger
  • Luftfiltere byttet (fikk mere omdr etter dette)

Jeg har igjen å sjekke tipset fra Bitteliten om "tilbakeslagsventilen" ved luftfilteret. Dette sjekkes til helgen

Er det noen som har noen flere gode råd før jeg tilkaller noen i kjeledress?

Redigert av Wozu (see edit history)

Hva får du på maksturtall?

For tunge propeller i kombinasjon med litt slitte turboer som har for mye klaring mellom turbin og huset på eksossiden kan gi samme symptomer.

Typisk får du 27-2800 rpm, kompressorene kobler ut, men turboene har ikke greid å bygge opp nok trykk til å dra videre.

Turtallet kan da falle til 2000-2200 rpm før kompressorene kobler inn igjen. Turtallsdroppet kan skje på begge eller bare den ene, mens den andre holder seg på 26-2800.

På en båt som bare greide ca 3600-3700 løste problemet seg seg ved å gå ned 1 størelse slik at maksturtall ble ca 3900.

Båten blir ofte tyngre etterhvert med alt man lemper inn av utstyr og pikk-pakk, og er turboene litt slitne er det igang.

Mvh. SAP

Hva får du på maksturtall?

For tunge propeller i kombinasjon med litt slitte turboer som har for mye klaring mellom turbin og huset på eksossiden kan gi samme symptomer.

Typisk får du 27-2800 rpm, kompressorene kobler ut, men turboene har ikke greid å bygge opp nok trykk til å dra videre.

Turtallet kan da falle til 2000-2200 rpm før kompressorene kobler inn igjen. Turtallsdroppet kan skje på begge eller bare den ene, mens den andre holder seg på 26-2800.

På en båt som bare greide ca 3600-3700 løste problemet seg seg ved å gå ned 1 størelse slik at maksturtall ble ca 3900.

Båten blir ofte tyngre etterhvert med alt man lemper inn av utstyr og pikk-pakk, og er turboene litt slitne er det igang.

Hei Sap

Jeg får ikke mere turtall enn 2600-2700.... Det skjer ikke noe mere - med eller uten flaps.

Rapper tråden litt, men satt ut båten før helga, fulle tanker, ny stoffet og ellers alt på stell.

Fikk 3700 omdr på en motor og drøyt 3800 på den andre.

Målte turbotrykk, den med lavest turtall oppnådde ca 1,3 bar på full gass og den på drøyt 3800 hadde snaut to bar.

Hva tror dere, koomer jeg opp på 3950 igjen med nye turboer eller tror dere jeg har andre problemer.??

Motorene er kad42 med ca 1250 timer på telleren.

Mvh Terje

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...