Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg har ikke greie på det, men det er ikke slik at den ene motoren ikke orker å dra fordi den andre ikke drar, altså at du har feil på bare den ene motoren? Kanskje det ligger feilkoder i EDC systemet? Panelet for fører varsler ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kan noen ha hatt bruk for lettere propeller og byttet med deg under opplag? :) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kan noen ha hatt bruk for lettere propeller og byttet med deg under opplag? :) Neppe. Den har ligget i boblehavn i vinter og problemet har vært siden i fjor vår.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Mener det var rundt 3800 omdr. Turtallet faller fra 2600 til 2200 på den ene motoren. Kompressorene kobler ikke utHvis turtallet dropper, så tipper jeg kompressor kobler ut på den for å så koble inn og turtallet stiger på nytt. Er det samme motor som kommer høyest på turtall før den dropper? Utelukk det enkle først: dieseltilførsel, filtre, og så trykklekkasje fra kompressorer og bakover mot turbo og videre til intercooler. Manifoilen på toppen av kompressor der trykkrøret er dyttet inn er av hardplast og er skrudd på plass med et pakningsmateriale. Ofte lekker det ut her og mer og mer av pakningsmassen blir blåst ut. Enkelt og sjekke med hånda, f.eks etter oppstart når kompressorene går ... Redigert 27.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hvis turtallet dropper, så tipper jeg kompressor kobler ut på den for å så koble inn og turtallet stiger på nytt. Er det samme motor som kommer høyest på turtall før den dropper? Utelukk det enkle først: dieseltilførsel, filtre, og så trykklekkasje fra kompressorer og bakover mot turbo og videre til intercooler. Manifoilen på toppen av kompressor der trykkrøret er dyttet inn er av hardplast og er skrudd på plass med et pakningsmateriale. Ofte lekker det ut her og mer og mer av pakningsmassen blir blåst ut. Enkelt og sjekke med hånda, f.eks etter oppstart når kompressorene går ... Takk!! Supert!! Får samme turtall på begge. Styrb. Motor dropper. Virker som om den ikke kommer opp igjen, men jeg har kanskje ikke ventet lenge nok før jeg slår av gassen i redsel for å gjøre vondt verre Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har du sjekket pakningen på røret mellom turbo og ladeluftkjøler? Sjekk om det blåser ut luft her når kompressorene går, her skal det være tett. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Vedvards Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har du sjekket pakningen på røret mellom turbo og ladeluftkjøler? Sjekk om det blåser ut luft her når kompressorene går, her skal det være tett. Takk, det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Før du begynner og skru alt i biter... Har du sjekket at turboen faktisk går rundt? Hadde senest ifjor dobbelinst med kad 300 hvor symptomer var like dine.. Drt første jeg gjorde var og sjekke turbo.. Og ja bb turbo var irret fast.. Litt lirking på aksel og den slapp fint og alt ok etterpå.. Det bygger seg opp mye sot rundt utløpet ved mye daukjøring.. Og det i kombo med sjøvann og stillstand gjør at det irrer fast. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Vedvards Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Hei Thorlyn Jeg sjekket den ene i fjor og den gikk fint rundt. Sjekker den andre til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Om begge turboane går lett rundt,kan det vere røykbegrenser.Det går ein tynn slange fra innsug til hjernen,der sitter det ein føler på ladetrykket som gjør at den ikkje slipper på diesel .Om denne føleren fusker kan det vere der problemet ligger.Marinedeler.no fører denne giveren.Der er det også omtale om virkemåte.Kansje verdt eit forsøk på eine motoren først. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Takk Jacob Det skal sjekkes ut Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 (redigert) Etter en forsinket første tur for året pga kneoperasjon, ble skuffelsen stor da vi skulle på tur og turtallet på babord maskin stoppet på rett over 2300 rpm. Båten ble liggende i full pløying og jeg måtte slakke av. Etter skifte av begge dieselfilter og luftfilter, var det samme resultat. skrudde av luftbendet på turbo og fant ut at skovl hang og ikke ville snurre. Fikk den etterhvert til å snurre, men det føltes og hørtes ut som om det var et tørt kulelager inni. Ville ikke prøvd å starte opp igjen maskin med en slik turbo og satse på at ting ordnet seg... Demonterte og postet i dag til Turbo-service for å se om den kan reddes, eventuelt så er det bytte-turbo... Forøvrig KAD43 maskiner... Redigert 30.Mai.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
asunde Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 (redigert) Den tørre lyden er nok bare eksosskovel som tar i koks. Etter den var løsnet burde du startet og resten av koksen vil bli skrapt vekk av skovlene. Merkelig at du ikke hadde sort røyk. Det er vanlig når turbo henger. Dette problemet har jeg hver vår. Redigert 30.Mai.2014 av asunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Vel. Hvis det er så enkelt har i alle fall fagfolk sjekket turboen, og jeg slipper å være redd for om den spytter kuler inn i motoren. Da er det ikke så dyrt med litt porto og pakninger for å ha sinnsro... Og det var litt av poenget mitt, at oppfører turboen seg rart, bør man få sjekket det skikkelig og ikke bare satse på at det ordner seg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Vedvards Svart 31.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Da er det funnet en feil...... Ved bytte av eksosbend så viser det seg at skruen på klemma som holder fast knerøret og turbo - er røket tvers av. Turbo ser ikke helt bra ut, men heller ikke så ille. Hvor skal jeg levere denne for tilsyn ev. bytte? Legger ut bilde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Viktigste er at den snurrer helt fritt. Uten lyd og motstand. Tror at Turbo-Service AS der jeg har sendt min, er et smart valg for sjekk/service. De har visstnok Forsvaret som stor kunde. Får se hvordan min er når den kommer tilbake... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Vedvards Svart 31.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 (redigert) Skovlen satt fast og jeg fikk den løs. Den går imidlertid ikke fritt rundt og tror det er best at fagfolk vurderer den Redigert 31.Mai.2014 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Setter seg som oftest fast på eksosside Har nett skiftet 2 stk turboer på kad 3oo.Dei satt begge fast på eksosside grunnet rust.Har du mulighet og plass til å få fjernet rusten på plassen er det vert eit forsøk.Alternativet er å få overhalt,eller å skifte turboer Marinedeler .no er svert behjelplig med råd og deler Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Slik ser altså turboen ut...... Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Tror nok problemet er lokalisert Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Kjetil1 Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Min turbo ser nydelig ut i forhold til denne. Bør absolutt få førstehjelp i form av grundig service... Ser ut som om det har vært en liten lekkasje som har fått god tid til å utvikle seg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Jakob T Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Der har du nok problemet.Skiftet nylig 2 turboer på kad 300,disse var rusta fast på eksosside.Skifta også eksosbend og slange mellom bend og eksosrør.Kjøpte alle deler hos Marinedeler.no.God servise og hurtig levering Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Husk å kjøp maling og mal delene før montering. Utrolig ofte man ser turboer uten maling med masse rust. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Da er turboen levert Turboservice i Høvik. Ferdig til Onsdag! Det er knallservice Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Ja han jeg snakket på pr telefon humret litt når han hørte at jeg hadde en Volvo-turbo. De hadde visst en god del slike for tiden. Tydeligvis et vanlig problem som oppdages ved første tur etter vinterlagring. Tror jeg får lage nytt punkt på vinterklargjøring, rense og smøre turboer ved båtopptak... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.