Jump to content

Får ikke KAD300 over 2300 omdr

Vedvards

Recommended Posts

Mener det var rundt 3800 omdr. Turtallet faller fra 2600 til 2200 på den ene motoren. Kompressorene kobler ikke ut

Hvis turtallet dropper, så tipper jeg kompressor kobler ut på den for å så koble inn og turtallet stiger på nytt.

Er det samme motor som kommer høyest på turtall før den dropper?

Utelukk det enkle først: dieseltilførsel, filtre, og så trykklekkasje fra kompressorer og bakover mot turbo og videre til intercooler.

Manifoilen på toppen av kompressor der trykkrøret er dyttet inn er av hardplast og er skrudd på plass med et pakningsmateriale. Ofte lekker det ut her og mer og mer av pakningsmassen blir blåst ut.

Enkelt og sjekke med hånda, f.eks etter oppstart når kompressorene går ...

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hvis turtallet dropper, så tipper jeg kompressor kobler ut på den for å så koble inn og turtallet stiger på nytt.

Er det samme motor som kommer høyest på turtall før den dropper?

Utelukk det enkle først: dieseltilførsel, filtre, og så trykklekkasje fra kompressorer og bakover mot turbo og videre til intercooler.

Manifoilen på toppen av kompressor der trykkrøret er dyttet inn er av hardplast og er skrudd på plass med et pakningsmateriale. Ofte lekker det ut her og mer og mer av pakningsmassen blir blåst ut.

Enkelt og sjekke med hånda, f.eks etter oppstart når kompressorene går ...

Takk!! Supert!!

Får samme turtall på begge. Styrb. Motor dropper. Virker som om den ikke kommer opp igjen, men jeg har kanskje ikke ventet lenge nok før jeg slår av gassen i redsel for å gjøre vondt verre

Har du sjekket pakningen på røret mellom turbo og ladeluftkjøler?

Sjekk om det blåser ut luft her når kompressorene går, her skal det være tett.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Før du begynner og skru alt i biter... Har du sjekket at turboen faktisk går rundt? Hadde senest ifjor dobbelinst med kad 300 hvor symptomer var like dine.. Drt første jeg gjorde var og sjekke turbo.. Og ja bb turbo var irret fast.. Litt lirking på aksel og den slapp fint og alt ok etterpå.. Det bygger seg opp mye sot rundt utløpet ved mye daukjøring.. Og det i kombo med sjøvann og stillstand gjør at det irrer fast.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Om begge turboane går lett rundt,kan det vere røykbegrenser.Det går ein tynn slange fra innsug til hjernen,der sitter det ein føler på ladetrykket som gjør at den ikkje slipper på diesel .Om denne føleren fusker kan det vere der problemet ligger.Marinedeler.no fører denne giveren.Der er det også omtale om virkemåte.Kansje verdt eit forsøk på eine motoren først.

Etter en forsinket første tur for året pga kneoperasjon, ble skuffelsen stor da vi skulle på tur og turtallet på babord maskin stoppet på rett over 2300 rpm. Båten ble liggende i full pløying og jeg måtte slakke av. Etter skifte av begge dieselfilter og luftfilter, var det samme resultat. skrudde av luftbendet på turbo og fant ut at skovl hang og ikke ville snurre. Fikk den etterhvert til å snurre, men det føltes og hørtes ut som om det var et tørt kulelager inni. Ville ikke prøvd å starte opp igjen maskin med en slik turbo og satse på at ting ordnet seg... Demonterte og postet i dag til Turbo-service for å se om den kan reddes, eventuelt så er det bytte-turbo... Forøvrig KAD43 maskiner...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Vel. Hvis det er så enkelt har i alle fall fagfolk sjekket turboen, og jeg slipper å være redd for om den spytter kuler inn i motoren. Da er det ikke så dyrt med litt porto og pakninger for å ha sinnsro... Og det var litt av poenget mitt, at oppfører turboen seg rart, bør man få sjekket det skikkelig og ikke bare satse på at det ordner seg...

Setter seg som oftest fast på eksosside Har nett skiftet 2 stk turboer på kad 3oo.Dei satt begge fast på eksosside grunnet rust.Har du mulighet og plass til å få fjernet rusten på plassen er det vert eit forsøk.Alternativet er å få overhalt,eller å skifte turboer Marinedeler .no er svert behjelplig med råd og deler

Ja han jeg snakket på pr telefon humret litt når han hørte at jeg hadde en Volvo-turbo. De hadde visst en god del slike for tiden. Tydeligvis et vanlig problem som oppdages ved første tur etter vinterlagring. Tror jeg får lage nytt punkt på vinterklargjøring, rense og smøre turboer ved båtopptak...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...