Jump to content

Får ikke KAD300 over 2300 omdr


Vedvards

Recommended Posts

Det er ikke Volvo (som ikke lager turboer) eller selve Turboen som er problemet isolert sett, men det at den er montert 10-30 cm fra vannspeilet på drevbåter.

 

Saltosen får stått og dampet rett inn i turbo og videre bakover i systemet om man har uflaks.

Problemet forsterkes om motoren står stille i 6 mnd på vannet uten og bli brukt.

Huset er av støpejern og liker saltos dårlig.

 

Turboer som er opprustet/ irret innvendig er et mye sjeldnere problem på akselbåter med lang eksoslange, større høydeforskjell og gjerne en potte på veien.

Mvh. SAP

Link to post

Det er også veldig viktig å la motoren svive på tomgang en liten stund før den stoppes siste gang, turboen må få lov til å spinne i hastighet ned før oljetrykket forsvinner. Da spinner den ikke tørr før den går på land. Dette gjelder hver gang motoren stoppes forøvrig.

Stenge sjøvannsinntaket rett før opptak for å tømme eksosen er heller ikke dumt.

Link to post

Det er også veldig viktig å la motoren svive på tomgang en liten stund før den stoppes siste gang, turboen må få lov til å spinne i hastighet ned før oljetrykket forsvinner. Da spinner den ikke tørr før den går på land. Dette gjelder hver gang motoren stoppes forøvrig.

Stenge sjøvannsinntaket rett før opptak for å tømme eksosen er heller ikke dumt.

 

Det første du skriver er viktig, men løser seg stort sett selv da man skal inn i en havn på sakte fart, så manøvrere inn båsen/ til brygga etc og fortøye.

Innen man skrur av har det som regel gått mange minutter på tomgang/ lav belastning allerede.

 

Turboen på de fleste marinediesler er vannkjølt (ferskvannskretsen) og har god kjøling og "relativt kald" overflate. Blir ikke det samme som en bilturbo som kan bli rødglødende ved hard kjøring.

Det finnes unntak. 1. Gen D3 f.eks hvor turbo er pakket inn i keramisk varmeteppe.

 

Å ligge på full øs midtfjords for å så finne ut at man skal stoppe og fiske og stenge av motoren direkte er er oppskriften til å knekke hele motoren såvell som turbo da resvarmen er enorm og kjølingen forsvinner.

 

På drevbåter er det ikke noe eksos å tømme da saltvannet som regel entrer eksosbendet som oftest står vertikalt eller nær på og dermed tømmer seg selv.

Som jeg skrev i forrige innlegg så er utfordringen at vannspeilet står 10-30 cm unna turboen i eksosrøret ned til skjoldet når båten ligger på vannet.

 

Ferskvannskjøring og konservering med frostvæske er alltid lurt ved lagring.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Har fått tilbake turboen nyoverhalt og setter den inn igjen i helgen.

 

Men, det er delte meninger om dette var problemet (snakket med et par mekanikere og fått sprikende svar). Den ene sier at turboene ikke kommer pga EDC, hvis den ene ikke virker.

 

Den andre hevder at disse ikke påvirker hverandre og at det ikke var en rusten turbo som er problemet når den andre ikke starter.

 

Noen som kan dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...