Jump to content

Seiltau lengder


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Da er jeg tilbake som eier av seilbåt. Det føles godt. Båten er en 2001 Bavaria 34 AC.

Genoaen låg fint innpakka i forkabin da jeg overtok båten, men tauverk fulgte ikke med. Ikke engang tauet som går inn på "Furlex-snella". Så da dukker spørsmålet opp,- Hvor mange meter tau må jeg beregne for å ha nok til babord/styrbord genoa tau, og ikke minst til Furlex'en, til en Bavaria 34 AC?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes spørsmålene er legitime.

 

Skal forseil skjøtene være = båtlengden, 1,5 ganger båtlengden, eller kanskje enda mer for å ha nok på alle halser ?

 

Hvor mye tau bør være innrullet på rullen, og hvor mye overskytende i andre enden for å ha nok å jobbe med/winche om nødvendig, og husk å ta høyde for å kunne bytte til større evt mindre seil også.

 

Når trådstarter sier han er tilbake som seilbåteier så er det litt respektløst å anbefale ham en bok om seiling eller ett kurs. Og jeg har lest MANGE bøker, og aldri sett svar på noen av disse spørsmålene !

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jøss hvilket ben har du stått opp med i dag da Pettersand....? Hvorfor iall verden må han ta kurs for å rigge båten sin med løpende rigg ?.

 

- Lunde båt kan helt sikkert gi deg svar på hva slags dimensjoner og lengder du trenger. Det samme vil jeg tro et hvilket som helst riggverksted kan gi deg.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager jeg var vel ikke våken nok ;-). men tenkte nok på grunnleggende betegnelser for utstyr når en har en såpass stor båt, så er det det med målband eller en tommestokk. Nå er et litt av et utvalg i tautyper med forskjellig egenskaper så en bør hande på en forettning med kompetanse på hva de selger dersom en ikke har det selv. (sorry jeg overlappet vist litt)

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pettersand - jeg har lest bøkene og dette er min 3. seilbåt.

Det er slike kommentarer fra deg som gir bastplassen.no et useriøst preg. Men du har vell et håp om å passere 5000 innlegg i løpet av dagen, og da er det vell bare å pøse på med useriøse kommentarer :-)

 

Takk til Erik og Rastløs,-

Spørsmålet mitt er legitimt. På mine tidligere seilbåter har det alltid vært for mye tau. Det er nok tau i cockpit fra før om en ikke skal ha +10 "unødvendige" meter på alle fall i tillegg. Lurer derfor på om det finnes en uskreven lov om temaet som sier at dette SKAL være slik og slik.

Tau koster også penger.

Ellers så er jeg i stand til å bruke målband. Jeg kan også gå over i nabobåten og måle opp der.

Link to post
Share on other sites

Tauet til Furlex-rulla: Må dekke avstanden fra rulla til din dra-posisjon pluss et par runder på rulla og nok tau til å begynne å dra i. Hos meg er det ca 3 runder igjen på rulla når jeg har rullet ut seilet.

Genoaskjøter: Mål fra båtens baug og tilbake til genoavinsjene. Legg på 2 meter, så har du nok for de aller fleste formål.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det ikke ligger bortgjemt i et rom eller skap? I våres fant jeg et par ubrukte skjøter bortgjemt i båten, på tross av at jeg trodde jeg hadde hatt henda i alle dens hulerom.

Ettersom både tauet til rullen og skjøtene mangler, høres det jo ut som om de har blitt lagt på en lur plass...

Link to post
Share on other sites

Ettersom både tauet til rullen og skjøtene mangler, høres det jo ut som om de har blitt lagt på en lur plass...

Tipper det ligger i garasjen til selger. Han har fraktet seilene til båten før overlevering og glemt tau og skjøter. Jeg ville sjekket med han før jeg begynte å bruke båtpenger. De flyr fort nok uansett når man har kjøpt seg ny båt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Pettersand - jeg har lest bøkene og dette er min 3. seilbåt.

Det er slike kommentarer fra deg som gir bastplassen.no et useriøst preg. Men du har vell et håp om å passere 5000 innlegg i løpet av dagen, og da er det vell bare å pøse på med useriøse kommentarer :-)

 

Takk til Erik og Rastløs,-

Spørsmålet mitt er legitimt. På mine tidligere seilbåter har det alltid vært for mye tau. Det er nok tau i cockpit fra før om en ikke skal ha +10 "unødvendige" meter på alle fall i tillegg. Lurer derfor på om det finnes en uskreven lov om temaet som sier at dette SKAL være slik og slik.

Tau koster også penger.

Ellers så er jeg i stand til å bruke målband. Jeg kan også gå over i nabobåten og måle opp der.

Beklager at du tar det så seriøst, trodde bømlinger var nokså robuste :giggle:. Men saken har minst to sider slik jeg ser det. Seriøse spørsmål og seriøse svar. Jeg tenker nok at spørsmål av typen "er havet vått?" ikke nødvendigvis krever et seriøst svar. Med erfaring fra tre båter bør man vel vite at begrepet "seilbåttau" gir lite eller ingen mening. Og å finne lengde på skjøtet kan heller ikke være noe oppgave for det norske folk. Derimot kan type tau være en nøtt da det er mye å velge bland.

Generelt synes jeg det er mye problemstillinger på BP som ligger på et nybegynnernivå i båt, og det må man aksepter. og faktisk være glad for å bidra litt. Men de alle mest selvfølgelige og enkle problem kan man faktisk løse selv med to tastetrykk eller på andre svært enkle måter. Bare å stikk tå uti og kjenn etter, havet er vått. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk alidal - det var noe slik jeg var ute etter.

Fikk montert seilet i går kveld. Har rett nok brukt 12mm (ikke 14mm som databasen opplyser) men tror det er andre ting som ryker før tauet, så det går nok bra.

 

Det står 10,8 meter, og det tilsvarer båtens lengde. Selv har jeg nå satt på 20 meter lengder. Da er vi inne på grunnen til starten av denne tråden,-

I cockpit er det nok tau fra før, og nå har jeg 2x9,2 meter for mye, overflødig.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Hva gjør dere for å kappe skjøter og fall til rett lengde? Kniv og så gasslighter e.l. for å smelte skjærekanten? Eller "må" man bruke en sånn smeltekapper som de har i forretningene? Det dreier seg om et Dyneema-fall, i tilfelle det har noen betydning.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det er generelt vanskelig å få smeltet sammen kjernen og strømpen på dyneemafall. Selv pleier jeg å surre noen runder tape rundt fallet først, og så skjære med kniv midt på. Hvis fallet skal igjennom en avlaster bør man ihvertfall unngå å smelte slik at det blir en stor klump. Ved noen anledninger har jeg trukket strømpen litt tilbake og så kuttet noe mer av kjernen, for å å trekke over strømpen igjen. Og så et par runder tape :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fin måte å regne genoaskjøtelengde.

Rull ut det største forseilet på en side. Mål fra skjøtehjørne forover rundt mast til genoavinch. Videre til motsatt genoawinch. Legg til en meter + det du trenger for å knytte fast. Da har du halve skjøtelengden du trenger. Skal skjøtet brukes til fokk og/eller regatta kjøp i god strekkfast kvalitet.

 

På rullen er det vel bare å tvinne rundt et målebånd for å få riktig lengde. Ikke vær for snau her. da blirt belastningen på knuten så stor i rullen. Dette kan gjøre at tauet løsner når det ikke skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...