Vår Sommer Ro Startet 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2013 Da er jeg tilbake som eier av seilbåt. Det føles godt. Båten er en 2001 Bavaria 34 AC. Genoaen låg fint innpakka i forkabin da jeg overtok båten, men tauverk fulgte ikke med. Ikke engang tauet som går inn på "Furlex-snella". Så da dukker spørsmålet opp,- Hvor mange meter tau må jeg beregne for å ha nok til babord/styrbord genoa tau, og ikke minst til Furlex'en, til en Bavaria 34 AC? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Uten å fleipe og i ramme alvor!!!Ta et kurs eller i det minste, kjøp en bok om seiling. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Jeg synes spørsmålene er legitime. Skal forseil skjøtene være = båtlengden, 1,5 ganger båtlengden, eller kanskje enda mer for å ha nok på alle halser ? Hvor mye tau bør være innrullet på rullen, og hvor mye overskytende i andre enden for å ha nok å jobbe med/winche om nødvendig, og husk å ta høyde for å kunne bytte til større evt mindre seil også. Når trådstarter sier han er tilbake som seilbåteier så er det litt respektløst å anbefale ham en bok om seiling eller ett kurs. Og jeg har lest MANGE bøker, og aldri sett svar på noen av disse spørsmålene ! Redigert 23.Juli.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Rastløs Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Jøss hvilket ben har du stått opp med i dag da Pettersand....? Hvorfor iall verden må han ta kurs for å rigge båten sin med løpende rigg ?. - Lunde båt kan helt sikkert gi deg svar på hva slags dimensjoner og lengder du trenger. Det samme vil jeg tro et hvilket som helst riggverksted kan gi deg. Redigert 23.Juli.2013 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Beklager jeg var vel ikke våken nok ;-). men tenkte nok på grunnleggende betegnelser for utstyr når en har en såpass stor båt, så er det det med målband eller en tommestokk. Nå er et litt av et utvalg i tautyper med forskjellig egenskaper så en bør hande på en forettning med kompetanse på hva de selger dersom en ikke har det selv. (sorry jeg overlappet vist litt) Redigert 23.Juli.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Pettersand - jeg har lest bøkene og dette er min 3. seilbåt. Det er slike kommentarer fra deg som gir bastplassen.no et useriøst preg. Men du har vell et håp om å passere 5000 innlegg i løpet av dagen, og da er det vell bare å pøse på med useriøse kommentarer :-) Takk til Erik og Rastløs,- Spørsmålet mitt er legitimt. På mine tidligere seilbåter har det alltid vært for mye tau. Det er nok tau i cockpit fra før om en ikke skal ha +10 "unødvendige" meter på alle fall i tillegg. Lurer derfor på om det finnes en uskreven lov om temaet som sier at dette SKAL være slik og slik. Tau koster også penger. Ellers så er jeg i stand til å bruke målband. Jeg kan også gå over i nabobåten og måle opp der. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Tauet til Furlex-rulla: Må dekke avstanden fra rulla til din dra-posisjon pluss et par runder på rulla og nok tau til å begynne å dra i. Hos meg er det ca 3 runder igjen på rulla når jeg har rullet ut seilet. Genoaskjøter: Mål fra båtens baug og tilbake til genoavinsjene. Legg på 2 meter, så har du nok for de aller fleste formål. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Sikker på at det ikke ligger bortgjemt i et rom eller skap? I våres fant jeg et par ubrukte skjøter bortgjemt i båten, på tross av at jeg trodde jeg hadde hatt henda i alle dens hulerom. Ettersom både tauet til rullen og skjøtene mangler, høres det jo ut som om de har blitt lagt på en lur plass... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ettersom både tauet til rullen og skjøtene mangler, høres det jo ut som om de har blitt lagt på en lur plass... Tipper det ligger i garasjen til selger. Han har fraktet seilene til båten før overlevering og glemt tau og skjøter. Jeg ville sjekket med han før jeg begynte å bruke båtpenger. De flyr fort nok uansett når man har kjøpt seg ny båt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Pettersand - jeg har lest bøkene og dette er min 3. seilbåt. Det er slike kommentarer fra deg som gir bastplassen.no et useriøst preg. Men du har vell et håp om å passere 5000 innlegg i løpet av dagen, og da er det vell bare å pøse på med useriøse kommentarer :-) Takk til Erik og Rastløs,- Spørsmålet mitt er legitimt. På mine tidligere seilbåter har det alltid vært for mye tau. Det er nok tau i cockpit fra før om en ikke skal ha +10 "unødvendige" meter på alle fall i tillegg. Lurer derfor på om det finnes en uskreven lov om temaet som sier at dette SKAL være slik og slik. Tau koster også penger. Ellers så er jeg i stand til å bruke målband. Jeg kan også gå over i nabobåten og måle opp der. Beklager at du tar det så seriøst, trodde bømlinger var nokså robuste . Men saken har minst to sider slik jeg ser det. Seriøse spørsmål og seriøse svar. Jeg tenker nok at spørsmål av typen "er havet vått?" ikke nødvendigvis krever et seriøst svar. Med erfaring fra tre båter bør man vel vite at begrepet "seilbåttau" gir lite eller ingen mening. Og å finne lengde på skjøtet kan heller ikke være noe oppgave for det norske folk. Derimot kan type tau være en nøtt da det er mye å velge bland. Generelt synes jeg det er mye problemstillinger på BP som ligger på et nybegynnernivå i båt, og det må man aksepter. og faktisk være glad for å bidra litt. Men de alle mest selvfølgelige og enkle problem kan man faktisk løse selv med to tastetrykk eller på andre svært enkle måter. Bare å stikk tå uti og kjenn etter, havet er vått. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Bare å stikk tå uti og kjenn etter, havet er vått. Om vinteren også ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Vår Sommer Ro Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Biltema selger tau i 20m lengder, så da blir vell 20m riktig svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Øyh!! Med mindre det er oppgitt spesifikt av selger at tauverk til seil ikke følger med, så ville jeg satt frem krav mot selger. Skjøter og trommelline skal da for pokker følge med båten ved salg!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
superman Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 I manualene til Jeanneau står det riktige lenger på alle leverte fall og skjøter - det gjør det kanskje for din båt og? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Søk her så tror jeg du finner det.....http://www.yachtdatabase.com/app/yylist.jsp Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Takk alidal - det var noe slik jeg var ute etter. Fikk montert seilet i går kveld. Har rett nok brukt 12mm (ikke 14mm som databasen opplyser) men tror det er andre ting som ryker før tauet, så det går nok bra. Det står 10,8 meter, og det tilsvarer båtens lengde. Selv har jeg nå satt på 20 meter lengder. Da er vi inne på grunnen til starten av denne tråden,- I cockpit er det nok tau fra før, og nå har jeg 2x9,2 meter for mye, overflødig. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Låner denne tråden litt. Hva gjør dere for å kappe skjøter og fall til rett lengde? Kniv og så gasslighter e.l. for å smelte skjærekanten? Eller "må" man bruke en sånn smeltekapper som de har i forretningene? Det dreier seg om et Dyneema-fall, i tilfelle det har noen betydning. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Det er generelt vanskelig å få smeltet sammen kjernen og strømpen på dyneemafall. Selv pleier jeg å surre noen runder tape rundt fallet først, og så skjære med kniv midt på. Hvis fallet skal igjennom en avlaster bør man ihvertfall unngå å smelte slik at det blir en stor klump. Ved noen anledninger har jeg trukket strømpen litt tilbake og så kuttet noe mer av kjernen, for å å trekke over strømpen igjen. Og så et par runder tape :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Fin måte å regne genoaskjøtelengde. Rull ut det største forseilet på en side. Mål fra skjøtehjørne forover rundt mast til genoavinch. Videre til motsatt genoawinch. Legg til en meter + det du trenger for å knytte fast. Da har du halve skjøtelengden du trenger. Skal skjøtet brukes til fokk og/eller regatta kjøp i god strekkfast kvalitet. På rullen er det vel bare å tvinne rundt et målebånd for å få riktig lengde. Ikke vær for snau her. da blirt belastningen på knuten så stor i rullen. Dette kan gjøre at tauet løsner når det ikke skal. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Øyh!! Med mindre det er oppgitt spesifikt av selger at tauverk til seil ikke følger med, så ville jeg satt frem krav mot selger.! forsåvidt enig, men medmindre båten er kjøpt usett skjønner jeg ikke at dette kan ha vært noen overraskelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.