norwette Startet 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2013 Motoren i seilbåten min har startproblemer og jeg håper å kunne få noen gode ideer fra forumet om hva som kan være galt. Båten er en Ericson 38 fra 1989, med en M40 Universal dieselmotor. Båten har en batteribank med to batterier (paralellkoblet) og ett startbatteri, det er også en bryter med valg 1 (forbruksbatterier), 2 (startbatteri) og "all". Etter å ha vært koblet til landstrøm starter båten kjempelett på første forsøk. Alle batteriene har høy spenning (13.7). Spenningen faller ikke nevneverdig etter start. Ved kjøring på motor går spenningen opp (noe jeg håper indikerer at dynamoen lader batteriene). Motoren må ha litt turtall for å at spenningen skal øke. Etter lading (enten det er landstrøm eller dynamo) starter båten igjen på første to forsøk, men så er det stopp. Startmotoren går ikke rundt etter det selv om spenningen på begge batterivalgene (1 og 2), samt "all" er over 12 volt. I går forøkste jeg å starte fra 2 etter å ha gått for motor og det gikk supert en gang, men ikke igjen. Fra 1 startet ikke motoren i det hele tatt. Jeg skjønner at jeg må ned i båten med voltmeter og begynne å måle over dynamo og mer nøyaktig over batteriene (brukte bare batteritesten i båten i går), men har noen erfaring med lignende problem og hva er den mest sannsynlige feilen? Spørsmål jeg har lurt på: 1) Bryteren med 1 - 2 - all, styrer den også hvilke batterier som lades? Sånn at den alltid bør være i "all" med mindre jeg bruker strøm til start eller forbruk uten å lade? 2) Er det vanlig at 12 pluss volt ikke er nok til startmotoren? 3) Hvor mye er det vanlig at spenningen faller over et batteri etter 1 start? 4) Hvor mange starter har et startbatteri vanligvis nok strøm til (hvor mye strøm tar startmotoren), og hva er viktigst for startmotoren (volt eller ampere)? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg ville først testet ut at det ikke er spenningen din som er for lav 12 volt målt med multimeter begynner å bli snaut for starterenfor når du da aktiverer starteren faller volten betydelig ned pga. stort forbruk av starterenOg har du ikke annen lader enn den fra motoren så må du ha velgeren på 1+2 for å lade begge batterieneDen lader kun de batteriene du velgerHvor mange starter du har på et batteri kan variere veldig med spenningen du har på batteriet og ikke minst hvor mange AMP batteriet er på Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
cosmo Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Viktig å skille mellom forbruksbatteri med mange ampertimer men lite amp til start og et startbatteri med lav ah og høy startampere. Skaff deg et dedikert startbatteri til formålet. Du kan jo prøve å finne ut hvor høy A som er anbefalt. Et forbruksbatteri på 115 Ah har kanskje mellom 4 og 500 A mens et skikkelig startbatteri har 8 - 900A. Startmotoren går raskere rundt og motoren starter lettere. Redigert 23.Juli.2013 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
norwette Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg har dedikert startbatteri, men det kom med båten. Båten starter kjempelett når den starter. Men jeg har bare en eller to starter før startbatteriet og forbruksbatteriene ikke klarer å dra startmotoren rundt. Motoren går fra å starte på et sekund til ikke engang å dra startmotoren rundt. Jeg hører solenoiden klikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Vet du noe om hvor gamle batteriene dine er og hvordan de er behandlet før du overtok båten? For meg høres dette ut som om batteriene er i svært dårlig stand. Kanskje er de gamle, eller forholdsvis nye men med et dårlig ladeopplegg. Er det batterier med propper, vil jeg anbefale å måle syrevekten på batteriene. Den bør ved fulladete batterier være 1,28. Og ladespenningen må etter litt tids lading være 14,4V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Når du først er her LarsH så husker du vel hvilespenningen også god /dårlig ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ja. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
norwette Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Tusen takk for svar. Batteriene i forbruksbanken er helt nye (de er kombinerte startbatterier / forbruksbatterier, med propper). Siden de ikke er dedikerte startbatterier valgte jeg å sette dem i forbruksbanken og beholde startbatteriet som fulgte med båten som startbatteri. Jeg skal sjekke hva spenningen på startbatteriet er etter at båten har vært tilkoblet landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Og som lanuna antydet, - etter et døgn uten forbruk eller lading bør hvilespenningen være 12,6 til 12,7V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
norwette Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 OK, men startmotoren går ikke engang rundt på 12.5V. Det sjekket jeg i går. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hvilespenningen gir dessverre ikke et fullgodt svar på batterienes tilstand. Men dersom du sjekker syrevekten, får du en ennå bedre indikasjon på tilstanden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
norwette Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Og syrevekten måles med en liten belg som du drar vesken opp i? Vet du tilfeldigvis hva dette instrumentet heter på engelsk :)? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Syrevektmåler Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fjord725SE Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Jeg hadde et lignende problem, annen motor men startsystemene er jo som regel ganske likt oppbygd. Startmotoren min ville heller ikke gå hvis ikke batteriene var helt toppladet. Styrte mye før jeg fant ut at det bare var et lite rele til noen hundrelapper som var dårlig, slo ikke inn hvis ikke spenningen var høy nok. Skiftet rele og alt ble bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Sjekk alle kabelsko for dårlig kontakt. Demonter, puss rent og monter med litt vaselin mellom. 12,5 volt hvilespenning er litt snaut, burde vært rundt 12,8. Så sannsynligheten er stor for at du trenger et nytt startbatteri. Har vært gjennom det samme selv i år, selv om startbatteriet hadde 12,5 til 12,6 volt så holdt det ikke til start. Med nytt skikkelig batteri starter den lett som bare det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Per Tore Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Mål spenningen på startmotor med et multimeter(/voltmeter) MENS du prøver og kinne motoren. Det er på starteren du trenger spenningen. Det kan være dårlig kontakt i motorjording eller kabelsko på starter som du ikke ville kunne se av spenningen på batteribank. Det er viktig at mulitmeterets plussledning/pinne stikkes på selve skruen på starter og minuspinnen i starterens gods.Er spenningen over 11 volt mens du prøver og starte, tipper jeg at innslaget på starteren din har tatt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.