Jump to content

Hva brukes større yachter til?


satyrion

Recommended Posts

Hvor stor båt kan du kjøre uten mannskap?

 

Tja, det er vel helt avhengig av båttype og hvor automatisert den er det. Og hvis du med mannskap mener flere enn bare deg selv så kjenner jeg folk som sliter alene i snekka si på 30 fot. Men jeg ser for meg at det er fult mulig å håndtere 70-80 fot med skipper og en lettmatros der hvor all automatikk er på plass.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Kva automatikk snakker du om da? Er det noe automatikk på en båt som er 80 fot som gjer den like lett å handtere som en båt som normalt sett blir betjent av en mann?

 

 

Hvor stor båt kan du kjøre uten mannskap?

Du kan kjøre en båt på opp til 15 metet uten mannskap. Når båten blir større enn 15 meter, så blir båten sertifisert og skal ha en bemanningsoppgave som er utstedt av sjøfartsdirektoratet eller andre lignende instanser.

Men teoretisk sett så skal det nok være mulig for en person å handtere en supertanker alene om forholdene er tilrette.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kva automatikk snakker du om da? Er det noe automatikk på en båt som er 80 fot som gjer den like lett å handtere som en båt som normalt sett blir betjent av en mann?

 

 

Du kan kjøre en båt på opp til 15 metet uten mannskap. Når båten blir større enn 15 meter, så blir båten sertifisert og skal ha en bemanningsoppgave som er utstedt av sjøfartsdirektoratet eller andre lignende instanser.

 

Det er vel ikke helt riktig bellen :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøre en båt på opp til 15 metet uten mannskap. Når båten blir større enn 15 meter, så blir båten sertifisert og skal ha en bemanningsoppgave som er utstedt av sjøfartsdirektoratet eller andre lignende instanser.

 

 

Det er vel ikke helt riktig. Du kan føre en båt opp til 24 meter uten krav om mannskap eller bemanningsoppgave. Kravet om bemanningsoppgave gjelder riktignok alle passasjerbåter uansett størrelse, men kravet trer inn ved 50 BT for lasteskip, noe som også er øvre grense for fritidsbåtsertifikatet (D5L)

 

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Båten brukes vel til å kose seg ombord i, vise seg frem og ha gjester.

 

Tur til holmer og skjær foregår med tender eller helikopter. Avhengig av størrelsen på båte

 

Opp til 24m er det nok ikke veldig krevende å håndtere en båt med hydrauliske trøstere.

Link to post
Share on other sites

Kva automatikk snakker du om da? Er det noe automatikk på en båt som er 80 fot som gjer den like lett å handtere som en båt som normalt sett blir betjent av en mann?

Nå skrev jeg ikke at den ble like enkel å håndtere som en båt med en mann. Leser du en gang til så ser du jeg skrev om to stykk.

 

Automatikk jeg tenker på er automatisk fendring, gode trustere i "alle ender", fjernstyrte selvsagt, med hold funksjonalitet. Fjernstyrte vinsjer på fortøyninger. Altså utstyr som gjør at man trenger færre armer og ben enn tidligere. Så da holder det med fruen som skipper og deg selv som matros.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke helt riktig. Du kan føre en båt opp til 24 meter uten krav om mannskap eller bemanningsoppgave. Kravet om bemanningsoppgave gjelder riktignok alle passasjerbåter uansett størrelse, men kravet trer inn ved 50 BT for lasteskip, noe som også er øvre grense for fritidsbåtsertifikatet (D5L)

 

Beklager, her tenkte jeg utelukkende på passasjerbåt. Men yachter over 15 meter er vel pasasjerbåt med pasasjersertifikat så vidt jeg vet, så desse regner jeg med har passasjersertifikat. Passasjersertifikat trer vel inn når enn skal ha med seg mer enn 12 passasjerer, også for båter under 15 meter.

Link to post
Share on other sites

Men yachter over 15 meter er vel pasasjerbåt med pasasjersertifikat så vidt jeg vet, så desse regner jeg med har passasjersertifikat.

 

Nei, det er fortsatt bare båter som benyttes i næring som må ha passasjersertifikat. Det er registreringsplikt for båter over 15 meter, men du kan fint ha en Yacht til deg selv og familien på 24 meter og bare ha D5L(A).

 

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt en stor 80-foter skulle jeg spurt sjefen om "hjemmekontor". Kjørt ut i skjærgården, lagt meg på svai, jobbet 8t via nettet og tlf. Løsnet "jolla" på 16fot, kjørt og fisket litt og lagd maten i byssa etterpå. Kjørt en ny plass dagen etter og fortsatt slik ettersom det passet.

Link to post
Share on other sites

Slike fartøyer har et helt annet marked i utlandet enn i Norge. Der er eieren ofte ombord for kortere tid av gangen og alt er opplinet den tida han er der. Mannskapet er det for å gjøre livet enkelt samt å holde skuta i tipp shape for kaksen som stikker innom når det passer.

Link to post
Share on other sites

En forumfyr i UK bruker sin Squadron 78 alene titt og ofte på den franske rivieraen.

 

Fjernkontroll med styring av hydrauliske thrustere samt girene, ekstra manøvrerstasjon på akterdekket gør at man kan ha full kontroll med millimeterpresisjon på båten mens man huker på tampene.

Fendrene slenger man ut før man entrer havna.

 

Jeg har fartet litt rundt i en 52 foter med 2 x 800 hk på strake aksler og thrustere med fj. kontroll på egenhånd og påstår det er vesentlig lettere enn å kjøre en 20 fots DC inn i en bås med 10 m/sek rett i siden.

Men innsatsen er klart større, og fallhøyden likeså.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...