satyrion Startet 23.Juli.2013 Del på Facebook Startet 23.Juli.2013 (redigert) Tenker på yacht på over 80 fot. Er d slik at eierene av slike tar holmeturer å slikt som folk med mindre båter? Virker ganske stress Hvor legger de til på lengre turer for å sove om natten osv Hvor stor båt kan du kjøre uten mannskap? Redigert 23.Juli.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Holmeturer blir vel noe vrient vil jeg anta. På en annen side, vil jeg anta at de som kjøper disse båtene har vurdert bruksmønsteret sitt, sånn at de ikke plutselig kommer på at de ikke har kjøpt en "holmebåt" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Hvor stor båt kan du kjøre uten mannskap? Tja, det er vel helt avhengig av båttype og hvor automatisert den er det. Og hvis du med mannskap mener flere enn bare deg selv så kjenner jeg folk som sliter alene i snekka si på 30 fot. Men jeg ser for meg at det er fult mulig å håndtere 70-80 fot med skipper og en lettmatros der hvor all automatikk er på plass. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 (redigert) Kva automatikk snakker du om da? Er det noe automatikk på en båt som er 80 fot som gjer den like lett å handtere som en båt som normalt sett blir betjent av en mann? Hvor stor båt kan du kjøre uten mannskap?Du kan kjøre en båt på opp til 15 metet uten mannskap. Når båten blir større enn 15 meter, så blir båten sertifisert og skal ha en bemanningsoppgave som er utstedt av sjøfartsdirektoratet eller andre lignende instanser. Men teoretisk sett så skal det nok være mulig for en person å handtere en supertanker alene om forholdene er tilrette. Redigert 23.Juli.2013 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Kva automatikk snakker du om da? Er det noe automatikk på en båt som er 80 fot som gjer den like lett å handtere som en båt som normalt sett blir betjent av en mann? Du kan kjøre en båt på opp til 15 metet uten mannskap. Når båten blir større enn 15 meter, så blir båten sertifisert og skal ha en bemanningsoppgave som er utstedt av sjøfartsdirektoratet eller andre lignende instanser. Det er vel ikke helt riktig bellen :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Det er kommet masse automatikk.siste nye på princess 40 meteren er parkassist.lukeparker for deg,og skyter ut selvfortøyende trosser... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjerneglimt Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Du kan kjøre en båt på opp til 15 metet uten mannskap. Når båten blir større enn 15 meter, så blir båten sertifisert og skal ha en bemanningsoppgave som er utstedt av sjøfartsdirektoratet eller andre lignende instanser. Det er vel ikke helt riktig. Du kan føre en båt opp til 24 meter uten krav om mannskap eller bemanningsoppgave. Kravet om bemanningsoppgave gjelder riktignok alle passasjerbåter uansett størrelse, men kravet trer inn ved 50 BT for lasteskip, noe som også er øvre grense for fritidsbåtsertifikatet (D5L) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Hva brukes større yachter til? Stort sett til å støtte de lokale marinaene med bunkring av drivstoff. Klart det er et slit, stort og styrete er det, men noen må jo gjøre den jobben også... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Båten brukes vel til å kose seg ombord i, vise seg frem og ha gjester. Tur til holmer og skjær foregår med tender eller helikopter. Avhengig av størrelsen på båte Opp til 24m er det nok ikke veldig krevende å håndtere en båt med hydrauliske trøstere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 (redigert) Kva automatikk snakker du om da? Er det noe automatikk på en båt som er 80 fot som gjer den like lett å handtere som en båt som normalt sett blir betjent av en mann? Nå skrev jeg ikke at den ble like enkel å håndtere som en båt med en mann. Leser du en gang til så ser du jeg skrev om to stykk. Automatikk jeg tenker på er automatisk fendring, gode trustere i "alle ender", fjernstyrte selvsagt, med hold funksjonalitet. Fjernstyrte vinsjer på fortøyninger. Altså utstyr som gjør at man trenger færre armer og ben enn tidligere. Så da holder det med fruen som skipper og deg selv som matros. Redigert 23.Juli.2013 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Det er vel ikke helt riktig. Du kan føre en båt opp til 24 meter uten krav om mannskap eller bemanningsoppgave. Kravet om bemanningsoppgave gjelder riktignok alle passasjerbåter uansett størrelse, men kravet trer inn ved 50 BT for lasteskip, noe som også er øvre grense for fritidsbåtsertifikatet (D5L) Beklager, her tenkte jeg utelukkende på passasjerbåt. Men yachter over 15 meter er vel pasasjerbåt med pasasjersertifikat så vidt jeg vet, så desse regner jeg med har passasjersertifikat. Passasjersertifikat trer vel inn når enn skal ha med seg mer enn 12 passasjerer, også for båter under 15 meter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 En eldre herremann fra Karmøy kom til havna for å ta vårpussen på sin 70-fots cabincruiser i fjor vår. Han la inntil og fortøyde som han aldri skulle gjort noe annet. Helt alene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjerneglimt Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Men yachter over 15 meter er vel pasasjerbåt med pasasjersertifikat så vidt jeg vet, så desse regner jeg med har passasjersertifikat. Nei, det er fortsatt bare båter som benyttes i næring som må ha passasjersertifikat. Det er registreringsplikt for båter over 15 meter, men du kan fint ha en Yacht til deg selv og familien på 24 meter og bare ha D5L(A). Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Hadde jeg hatt en stor 80-foter skulle jeg spurt sjefen om "hjemmekontor". Kjørt ut i skjærgården, lagt meg på svai, jobbet 8t via nettet og tlf. Løsnet "jolla" på 16fot, kjørt og fisket litt og lagd maten i byssa etterpå. Kjørt en ny plass dagen etter og fortsatt slik ettersom det passet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Over 80 fot er vel stort sett eid av firma og brukes dertil pluss uleie evt deleierskap osv? Tror ikke det er mange som brukes og eies på samme måte som små, private lystbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Slike fartøyer har et helt annet marked i utlandet enn i Norge. Der er eieren ofte ombord for kortere tid av gangen og alt er opplinet den tida han er der. Mannskapet er det for å gjøre livet enkelt samt å holde skuta i tipp shape for kaksen som stikker innom når det passer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 (redigert) En forumfyr i UK bruker sin Squadron 78 alene titt og ofte på den franske rivieraen. Fjernkontroll med styring av hydrauliske thrustere samt girene, ekstra manøvrerstasjon på akterdekket gør at man kan ha full kontroll med millimeterpresisjon på båten mens man huker på tampene. Fendrene slenger man ut før man entrer havna. Jeg har fartet litt rundt i en 52 foter med 2 x 800 hk på strake aksler og thrustere med fj. kontroll på egenhånd og påstår det er vesentlig lettere enn å kjøre en 20 fots DC inn i en bås med 10 m/sek rett i siden. Men innsatsen er klart større, og fallhøyden likeså. Redigert 23.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.