Kimsdal Startet 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2013 God sommer folkens har for ca 1 måned kjøpt ny (gammel) seilbåt og syntest vantene er litt slakke pluss att storseilet er meget tungt å ta opp å ned. Tør ikke bruke det lenger. Så det eg lurer på er hva tar seilmaker for å sjekke riggen og justere vanter og slikt. Er det værdt pengene eller er dette noe eg burde klare å finne ut av selv? Er ganske ny innen dette med seiling og usikker på om eg gjør riktig. Båten er forøvrigt en 32 foter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ville ha rett over 2000,- for å justere riggen min her i Stavanger, innkludert kjøring. Men vet ikke om det er standardpris eller ikke. Jobben var gjort på en time på min Oceanis 443. Det er ikke mer å justere på en mindre båt, så jeg vil tro du bør komme under 3 lapper. Om det er verdt det eller ikke må du nesten se selv. Er det kjekt å ikke tørre bruke båten? Stoler du på at du vil klare justere riggen godt nok med hjelp av en bok? En bok er lærerikt å lese uansett for å få litt peiling, men selv tenker jeg at justering av rigg er greit å få gjort av noen med erfaring. Da har du også en klagerett om noe skulle gå galt i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg har bestilt riggsjekk hos Heiberg i Tønsberg - 1500kr + mva. Ikke fått den utført enda pga ferie, men fyren kommer sterkt anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Errr, mente såklart Heiberg i Drøbak. http://www.heibergrigg.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 kan ikke bidra noe om riggkontroll, men om det hadde vært noen som gjorde en slik jobb her i Ålesund, så hadde jeg definitivt tatt den kostnaden, vært til stede selv og sugd til meg alt jeg kunne av kunnskap om hvordan det gjøres. Jeg gjorde det på egen hånd etter at jeg måtte ta løs alle vanta. Leste litt om det først og fikk gode tips her på forumet. En særdeles erfaren Albin Ballad-eier, makan båt, som jeg traff i en havn i fjor, kjente på vantene og sa jeg hadde truffet godt.... Når det gjelder det at det er tungt å heise og senke storseilet, så kan du begynne med å kjøpe smørende middel på sprayboks som er til dette formålet. Spray på traverene, plastdingsene som fester seilet til mastesporet, og heis seilet. Da vil det gå langt lettere opp og ned. Om du sliter med å få opp seilet den siste halvmeteren, se til at du har slakket tilstrekkelig ut på storseilskjøtet og rodkick/ ( bomnedhaler). Bommen må ikke strammes ned når du heiser seilet. Jeg regner med du holder baugen i vindøyet så seilet flagrer løst når du heiser og senker. Du må ikke ha vind i seilet når det skal opp og ned. hilsen selvlært som koste seg på sjøen i dag. Dagens øvelse var å styre båten med skjøtene, uten bruk av ror. Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Holder til i Bergen så seilmaker iversen blir naturligt for meg. Er enig i att å få den sjekket av fagfolk er det tryggeste. Vist prisen "bare" ligger på rundt 2000 så er det ikke så gale, trodde det var en del høyere. Satser på att han kan smøre eller bytte trinsen i toppen av masten også. Har selv høydeskrekk så opp der går eg kun om det er nød :) Holder båten i vindøye ja. Når eg skulle ta ned seilet måtte eg henge mine 90kg i seilet for å få det ned. Veldig takknemlig for att det var svak vind der da. Var ned å testet med å heise å senke storseilfallet uten seilet på i dag. Var forsatt veldige tungt. Så får se om ikke eg bør bytte trinse og fall når eg først får fagfolk opp i høyden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 en sprayboks må du fa for fremtiden uansett, så det er like greit å kjøpe en og teste ut selv. Jeg kjøpte den de har på clasO. Husk du skal ikke opp i masta for å smøre. Det gjør du med bena trygt planta på dekket. :) Det er mastesporet ditt som er skittent og uten smurning. Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ja mastesporet kan eg nokk smøre hjelper sikkert litt på. Men som sagt så prøvde eg i dag å heise storseilfallet etter eg hadde hektet seilet av. Gikk forsatt tregt. Men kan jo være att det holder å smøre mastesporet og trinsen i mastetoppen. Regner uansett med att seilmakeren vil anbefale meg å bytte ut alt fall. Men det skal eg nokk klare selv når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Spray silicon på en liten svamp som du setter i mastesporet mellom overste og nest overste glider og hele mastesporet smøres ved at du heiser seilet. Om hullet i trinsa i toppen er slitt, så vil trinsa "legge seg på tvers" og få stor friksjon mot mastetoppen. Prøv og dra i fallet, uten seilet, ved at du gjør det fast i et tau som noen bremser, for å finne ut om det er fallet som går tungt, eller seilet som glir tungt, eventuelt at det skyldes begge forhold. Redigert 23.Juli.2013 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ojbirke Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Fikk riggservice i Bergen av Seilmaker Iversen. Jobben var gjort på en halv time og de fakturerte 3880 kroner. Inkludert kjøring Selve riggsjekken beløp seg til 2400 pluss mva. DVS timepris på kroner 4800 pluss moms. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.