Jump to content

sabb 8-10 motor, kobling av dynamo


Fredriksteiner

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal koble dynamo til min sabb 8-10 motor.

Det som er er at jeg har koblet b+ til batteri pluss og jording til batteri-. Men for og få dette til og lade må jeg koble fra d+ til ladelampa også igjennom tegninga også til batteri + vis jeg ikke tar feil nå. Men jeg har ingen ladelampe eller tenningnøkkel siden det er sveiv på motoren. Kan jeg koble d+ rett til + på batteriet?

 

Mvh Fredrik

Link to post
Share on other sites

I teorien kunne du koble D+ til B+ også uten ladelampe eller motstand for å "tenne" dynamoen.

Men praktisk betyr det bl.a. at det blir permanent spenning på D+,
dvs permanent strøm gjennom anker (rotorspole) og regulator også når motoren står.

Dette betyr endeløs strømforbruk/tømming av batteriene og i tillegg oppvarming av spolene som i noen tilfelle kan føre til skader.
Ladelampen forbedrer ofte også dynamoens virkning.

Det enkleste er hvis man i så fall velger en dynamo som ikke trenger noe ladelampe.
Sånt finnes også og den slutter å styre strøm gjennom så snart dynamoen slutter å dreie.

 

I ditt tilfelle er det nå kanskje enklest hvis du installerer noe nok så enkelt 12V 3 - 4W-lyspære sammen med en bryter mellom B+ og D+.
Sånt kan du kjøpe i mange butikker, koster bare få kroner, og kan med enkle tiltak t.o.m. monteres vanntett.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...