Jump to content

Hvor lenge har du båten på vannet?

satyrion

Recommended Posts

Jeg setter ut båten og drar på helgetur så snart isen i hjemmehavnen Son i Oslofjorden er gått. Og det er vanligvis første uken av april. Så er vi på helgeturer minst 2 av 3 helger (kona jobber hver 3. helg) til månedskiftet oktober/november. I tillegg tar vi 4 ukers båtferie i august. Jeg har båt for å bruke den, og det er en Saga27 motorbåt. Kveldsturer blir det ikke noe av da jeg har 7 mil å kjøre hjemmefra til båthavnen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Ifra September til Mai i år rundet jeg 70 timer på sjærgårdsjeepen,

28 Mai fortøyde jeg for meg ny båt på båtplassen, etter 28 timer kjøretur hjem.

30 Mai - 02 juni Båttur m/fam

04 juni-19 Juni Jobb Offshore

20 Juni - 04 Ferie Utland

05 juni - 15 juli Båttur m/fam

16 juli- 31 juli jobb Offshore

01 August - ?? Båttur m/ungene, rederinnen har begynt på jobb igjen.

Får se hvor lenge en holder på.

larss

Seilbåt, 31 fot

Oppe en gang i året (sjeldnere før, men det er ikke verdt det du sparer i arbeid og kost på det som går tapt i seilglede med å ikke ha nysmurt båt)

Siste overnattingstur i fjor var siste helga i November. Første overnattingstur i år var første helga i Januar (riktignok ikke i egen båt da, men har brukt egen båt også aktivt i vinter).

Sesongen er betydelig forlenget etter at jeg byttet fra snekke kalesje-båt til lukket seilbåt ja :yesnod:

I år måtte jeg faktisk tine frosne fortøyninger og bryte is ved noen anledninger for å komme ut, men det er unntaksvis her i Stavanger traktene..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Får man kjøpt det i Norge?

Nei dessverre så ble vel tinnbasert bunnstoff ulovlig i Norge sånn ca i 1988.

Det bunnstoffet så fint ut!

Legg på en flaske av dette http://www.islandwaterworld.com/browse.cfm/tin-booster-8-oz.-seahawk/4,8339.html

Men uff det er jo ulovlig i Norge så jeg spøkte selvsagt bare, måtte jo reist til karibien for å kjøpe noe slikt.

---------------

Så kan man diskutere miljø men hva er mest miljøvennlig ?

Å spyle av og skrape og smøre litervis HVER sommer eller ha noe som VIRKER så man slipper å smøre hele tiden

Jeg har ikke båten på vannet i det heletatt... Har den på sjøen :-) setter ut april/mai og tar opp i september/oktober. Hos oss på Trøndelagskysten er det for værhardt om vinteren, mye snø og det fryser til noen ganger.. Hadde jeg bodd på sørlandet hadde nok båten ligget ute hele året.. Om vinteren står den i et tørt lugtig naust, og har et sikkelig solid båtopptrekk med winsj. Tar båtpussen i naustet der jeg har både vann og strøm. Ang bunnstoff, på min første Rana trebåt fra 67 brukte vi kobberstoff, og det var godegreier... Det selges vel ikke lengre.. Husker vi brukte bunnstoff på dispans i forsvaret på MTB ene :-) det grodde lite.. Vi flekka bare lit på, men så lå vi jo konstant i 30 knop + og lite i ro.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hulda var på land en ukes tid i september 2011. To vintre med is har gnaget vekk bunnstoffet i vannlinjen. Skraper av rur her mens båten ligger i vannet. Dykker ned og fikser propellen, det er vel litt groe der. Planlegger muligens en tur på land til neste år. Men en vanlig cabincruiser tåler vel neppe mer enn et halvår i slengen på vannet.

Noen som har prøvd å blande litt ekstra potent VC17 (altså kjøpe en boks for mye og fordele pulveret i de andre boksene)? Lurte på å prøve i år, men det ble ikke noe av.

Har båten oppe et par dager for vårpuss hvert år, ellers ligger den ute. 38 ft., Oslo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...