Skorgen Startet 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2005 Har også ett spørsmål i forbindelse med motor inne i overbygg. Vurderer å bygge om overbygg slik at jeg får større plass inne, men så har det seg slik at motor står så langt framme at jeg unngår ikke at den blir stående inne.Er dette farlig med tanke på eksos osv...kan jeg gjøre noe for å forsikre meg om at eksosen ikke siver inn? Kan jeg f.eks bruke en motorroms vifte el. lignende? Det er en 30 hk sabb med tørreksos... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Trodde ikke dette burde by på store problemer. En dieselmotor "spiser" vel 10-20 m3 luft pr. liter forbrent diesel. Det vil si at så lenge du ikke har en større lekkasje på eksossida så vil du ikke oppleve at luft kommer ut av motorkassa, men snarere at den suges inn. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Trodde ikke dette burde by på store problemer. En dieselmotor "spiser" vel 10-20 m3 luft pr. liter forbrent diesel. <{POST_SNAPBACK}> Det er sikkert riktig dette her med volum av luft, men min erfaring med det som "spises" er at det som skal inn også skal ut, dette medfører vel at det samme antall m3 som motoren "spiser" også skal "fises" ut igjen gjennom eksosen eller har jeg bare ikke skjønt det Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Det er sikkert riktig dette her med volum av luft, men min erfaring med det som "spises" er at det som skal inn også skal ut, dette medfører vel at det samme antall m3 som motoren "spiser" også skal "fises" ut igjen gjennom eksosen eller har jeg bare ikke skjønt det <{POST_SNAPBACK}> Joda, motoren produserer vel flere m3 eksos enn den "spiser" m3 luft. Det jeg mente var at en måtte ha en ganske _stor_ lekkasje på eksossida for at den ikke skulle bli "spist opp". Sitér dette innlegget Link to post
Skorgen Svart 15.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Er snakk om en 28 fot skorgenes snekke dette.Per i dag er der lite plass inne, og jeg har kjøpt denne båten med tanke på å lage den om til mere turbåt enn fiskebåt som den er i dag.Ville gjerne ha en styreposisjon og mere benkeplass.I og med at motoren står så langt fremme, unngår jeg ikke at motoren kommer inn.Det blir selvfølgelig en lukket motorkasse og eksosen blir drevet ut under dørken og ut på siden.Men det er jo slik med den eksosen at du ikke alltid merker at den siver inn, så derfor var jeg litt skeptisk til å gjøre dette i og med at en trebåt aldri er "tett" slik som motoren er plassert. Håper på flere innspill i denne saken. Noen som har erfaringer å dele med meg? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Skulle du være så uheldig å få dieseleksos inn i overbygget vil du nok bli klar over det i en viss fart! Men god luft-tilførsel bør du nok sørge for. Det finnes noe i en tråd om dimensjonering på luftinntak, men finner den ikke nå i farta. mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Walter_S Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 (redigert) ....Er dette farlig med tanke på eksos osv...kan jeg gjøre noe for å forsikre meg om at eksosen ikke siver inn? <{POST_SNAPBACK}> ....Det blir selvfølgelig en lukket motorkasse og eksosen blir drevet ut under dørken og ut på siden. <{POST_SNAPBACK}> Forstår ikke riktig problemet ditt. Har du eksoslekkasje på ditt eksosanlegg - så fjern (reparer) lekkasjen først, så slipper du å bekymre deg, og kjøpe motorromsvifte, o.s.v....... Har selv nettopp bygget om til tørr eksos og brukt.... ....dette middelet fra Biltema i alle skjøter. Blir pottetett (som det heter), og koster kr. 19,90 Art.Nr.: 36-1772 "Monteringspasta: For rask og enkel montering av eksosanlegg. Pastan herder når den oppvarmes hvilket resulterer i 100 % tette skjøter. Innhold: 130 gram." Du ser (den etterhvert stivnede) pasta'en tydelig i skjøten mellom Flensrøret og den fleksible eksoslangen: Skjøtene er helt tett og solid, p.g.a. stor overlapp mellom flensrør / rør fra potta og den fleksible slangen. Skjøter / overlapp (ca 10-15 cm) imellom er fylt med pasta - rørklammer sikrer god kontakt mellom de to: Redigert 15.Mars.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Skorgen Svart 15.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Nei, har ingen lekkasje...er bare skeptisk... Takker for gode råd...jeg går for å fullføre mine planer... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.