KAT Startet 23.Juli.2013 Del på Facebook Startet 23.Juli.2013 I dag under kjøring med ca. 1850 opm begynte pluselig motoren å øke turtallet umotivert oppover og deretter nedover igjen. Skipperen mente hun ikke hadde vært borti hendelen og det hadde hun nok ikke for like etterpå økte turtallet igjen og ble ustabil. Vi mistenkte at det kunne være varmen fra solen som hadde innvirkning på elektronikken (eller evt. potmeteret) inne i boksen som hendelen er festet til. Den hadde stått og blitt påvirket av solen i lengere tid. Er det noe som har lignende erfaring og eventuelt svar på problematikken? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Hva slags båt og motorer har du? Var det flatt hav eller stor sjø? Har ikke hørt om noe sånt på EVC. På EDC derimot er dette ikke ukjent. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Motoren er en D6-350 2007 modell, Marex 350, flatt hav. Solskinn. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Da kan vi vel utelukke at propellerene ventilerer. Potmeteret i gasshendelen er en mulighet. Denne er koblet til HCU og derfra går signalet digitalt videre bak til motorstyringen så noen forstyrrelser videre kan du nok se bort ifra. Det har tidligere vært tilfeller av at dieselmotorer suger inn olje fra veivhusventilasjonen og det kan gi turtallsøkning hvis det er nok olje til at motoren går på den. Med høy belastning skal det mye olje til i innsuget før motoren ruser opp men det er mulig, du vil da se at luftfilteret er vått av olje. Motoren har en kombinert manifoldtrykks- og temperaturgiver som det har vært tilfeller av feil på, også fuel-rail giveren kan gi feilsignal som kan forårsake slike symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Takker for det. Vil følge med og se om det skjer igjen. Evt. sjekke om luftfilteret er vått. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Hvor meget gik turtallet op og ned ? Jeg har oplevet variationer på 50-100 rpm men ikke mere. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Det var vel i den størrelseordenen her også, 50-100-150 kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Jeg har som sagt oplevet dette et par gange og altid afskrevet det som ændringer i fx belastningen på motoren som en følge af strømforhold, vind el lign. Jeg ved ikke om man bør eller skal forvente 100% stabilitet i turtallet under alle forhold. Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Jeg har en Kad 300 2003 mod.med EDC På lavt turtall under 1000 omin varierer turtallet opp og ned ca 100 o min når den står i gir eller har fremdrift, ikke på tomgang. ( jager som en gammel dieselmotor) Har noen en forklaring på det ( har hørt det er vanlig) Aanton Redigert 24.Juli.2013 av aanton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Ved kjøring i mye sjø varierer turtallet på mine 10-20 rpm opp og ned. Gir gass opp bakken, slakker av nedovet Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Turtallvarjsonen har ingen ting med bølger å gjøre, det er slikt på helt flatt vann Aanton Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 I vårt tilfelle kjørte vi E6 nedover svenskekysten i blega ( som vi sier) og ingen belastning på motoren, ca. 1850 opm, fart ca. 8-9 knop, temperatur ca. 24 gr. i lufta og ca. 20 gr. i sjøen, ingen vind og ingen bølger, bortsett fra det som noen sjarlataner i en rå Sunseeker med braziliansk og norsk flagg var istand til å lage da de hadde dårlig tid :) (brazilianerinnen poserte forøvrig fint bakpå solsengen). Tror dermed at vi kan utelukke alle utenforliggende årsaker da vi opplevde den omtalte turtallsøkningen og etterpåfølgende reduksjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Om alt annet er ok, og dere ikke har fått feilmeldinger hadde jeg tatt en sjekk av motor og drev, dvs olje, kjølevæske, reimer, veivhusfilter, luftfilter, tappet av grovfilter og en grundig visuell inspeksjon. Notert hendelsen i loggboka, og lagt den på minne. Om den kommer tilbake hadde jeg tenkt på den igjen. Noen ganger må selv den beste windows maskin restartes Kam dere ha vært borti noe i vannet? Plastpose, død sel, manetbelte eller noe sånt kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Her er jeg litt usikker, men mener å ha lest i en annen tråd for et år siden eller så at en kobling her er utsatt for trøbbel(fukt var kanskje) hvor det ble skissert en omkobling ? Vet disse spakene har levd sitt eget liv på noen båter. En i havna vår opplevde innkobling av gear mens båten gikk på tomgang ved kai. Er også veldig følsomt for spenningsvariasjon. Dette kan man lese om i Båtmagasinet i artikkelen om tæring på eksosbend hvor VP "overjorder" sitt to-polede oplegg slik at det blir en-polet for p beskytte elektronikken mot forstyrrelser....... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
DieselDahl Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 ingen bølger, bortsett fra det som noen sjarlataner i en rå Sunseeker med braziliansk og norsk flagg var istand til å lage da de hadde dårlig tid :) Han hadde nok ikke dårlig tid men den 48 Superhawk'en har fått byttet ut sine stinkende dieseldyr med tre vakre 572 bigblock forgassermotorer som trives på litt turtall Den makset på 74 knop før han tok ut motor nummer tre og den går helt fint fortsatt, klarer 53 nå med bare to.... Veldig hyggelig fyr forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.