satyrion Startet 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2013 (redigert) Fant ikke noe informasjon om dette noen sted. Hvilke fordeler og ulemper har disse 3 forskjellige typene? Personlig kan jeg absolutt ikke forstå folk som går for hard top design vs flybridge pga med flybridge får du jo masse mer uteplass å areal. du får heller ikke noe sol på deg med hard top. Open med targa bøyle virker nest best da du har stor uteplass å kan nyte sola. Hva mener dere? Redigert 23.Juli.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Har hatt hardtoppbåt, topp det Har hatt tragedie båt også, bra det og Har nå vår andre flybridge båt og går aldri tilbake til noe annet, bare kos og glede selv i regn og dårlig vær Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Nyere hardtop-båter har ofte en stor luke i taket, noe som gjør de mer åpne på godværsdager. Jeg skjønner heller ikke folk som vil ha hardtop med knøttsmå luker, men det er kanskje avhengig av hvor i landet du bor. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Det er helt ulike konsepter med forskjellige egenskaper. Flybridge er flott i finvær men ulempen er litt styr med tildekking etc. om regnskyllet kommer samt dobbelt opp med instrumenter, motorstyringsorganer og dertil feilkilder. Dessuten er det vesentlig mer avdrift, noe som kan gjøre fortøyning utfordrende under vindfulle forhold. Finnes vel hardtop med store skyveluker slik at man på enkelte båttyper faktisk klarer å sitte på lua og styre med føttene. Har sett det ved flere tilfeller men ikke i trafikkerte farvann. Det blir smak og behag, derfor ser man nok ulike varianter av alle typene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Har hatt åpen båt på 30 fot, hardtop båt på 37 fot, nå flybridge på 42. Mest fornøyd med siste Flybridge båt under 40 er litt trang inni synes jeg, rundt 37 er minimum hva jeg synes er ok. Med fly får du lukket uværsbåt og åpen godværsbåt. Med hardtop blir det midtimellom alltid. Å sitte 4 moh og kjøre gir fantastisk oversikt Sitér dette innlegget Link to post
satyrion Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Har hatt åpen båt på 30 fot, hardtop båt på 37 fot, nå flybridge på 42. Mest fornøyd med siste Flybridge båt under 40 er litt trang inni synes jeg, rundt 37 er minimum hva jeg synes er ok. Med fly får du lukket uværsbåt og åpen godværsbåt. Med hardtop blir det midtimellom alltid. Å sitte 4 moh og kjøre gir fantastisk oversikt Men ser flere båt produsenter som lager en hard top og en skybridge versjon av samme modell. Som jeg kan se ut ifra bilde føler jeg ikke hard top versjonen av modellen er noe større inni enn sky bridge. Er forresten en slik jeg sikler etter for tiden. En 31 fots hard top virker på bilder ikke noe større inni. Ser ikke noen grunn til at den skal være d heller da flybridge er på taket å ikke gjør volumet inni noe mindre. Eller har jeg misforstått noe? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42390634&q=Galeon&year_from=2013 Redigert 23.Juli.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) HT eller FB. Hør med de som har gått gradene fra mindre åpen båt og oppover over endel år. Blir de i båtlivet og bruker båten mye i helger og ferier ønsker de fleste seg en kalesjeløs båt med årene. Med FB får man i pose og sekk synes jeg. Liker man ikke stilen, er en moderne HT med stor luke og glass i HT et glimrende valg. Større kalesjebåter kan fort bli pes. Tenk deg 25 grader, sol og byger om hverandre. Kalesje opp og ned, opp og ned. Mye m2 kalesje og bøyer på en 40 fots targabåt. Slike kalesjer er ikke billige heller den dagen de må skiftes.. En annen, sjeldent variant er marex 350 CC med sin geniale kalesjeløsning. Det er en flott båt synes jeg. Redigert 23.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kenneth 81 Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Definitivt HT eller fly. Vi bor tross alt i furet værbitt. Med lukket båt så får man lengre sesong og mer komfort når været ikke samarbeider. Flybridge frister bare mer og mer for min del, men synes fly på relativt små båter (rundt 30 fot) blir litt vel smått. Mange HT-båter har store akterdekk med utvendig styreposisjon i tillegg til store takluker, sidevindu som kan åpnes og mulighet til å åpne så og si hele bakveggen, noe jeg synes gir en god "sommerbåt"-løsning allerede før man passerer 35-40 fot. I bunn og grunn er dette smak og behag og jeg har selvsagt ikke fasiten. Heldigvis! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
REM Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Du må nok opp over 35 fot for at flybridgen skal komme til sin rett som en sosial uteplass på fine sommerkvelder. For mindre båter fungerer vel flybridgen først og fremst som en alternativ styreposisjon, som riktignok gir en suveren oversikt sammenlignet med åpne HT-båter. Sittestillingene derimot blir ofte litt knotete. Det ser vel ofte ut som man kjører en go-cart, med rattet mellom bena og knærne opp. Proposjonene blir ofte også feil da båtene fort ser for høy/kort ut. Jeg har eid alle variantene og vil definitivt gå for fly på båter over 35 fot. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KongKing Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hvordan er sittestillingen på en P35? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Normal, som å sitte inne å kjøre, ingen gokart Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Men ser flere båt produsenter som lager en hard top og en skybridge versjon av samme modell. Som jeg kan se ut ifra bilde føler jeg ikke hard top versjonen av modellen er noe større inni enn sky bridge. Er forresten en slik jeg sikler etter for tiden. En 31 fots hard top virker på bilder ikke noe større inni. Ser ikke noen grunn til at den skal være d heller da flybridge er på taket å ikke gjør volumet inni noe mindre. Eller har jeg misforstått noe? Ser du etter båter i den størrelsen kommer du ikke utenom Riviera 925. Denne leveres i alle versjoner med drev eller aksling som HT eller FB. Personlig syntes jeg FB i denne størrelse blir litt liten og mest å regne som en ekstra solseng/styreposisjon. Da er det smak og behag. Selv har jeg HT, den gir mye mer romfølelse inne i kabinen og er en topp allværsbåt med tanke på de sommerne vi har hatt i det siste. Båten er fortsatt i produksjon og har bra kvalitet. Verftet har ikke gått konk og man får hjelp av folk med erfaring i bruk av båten. http://www.huseklepp.no/ Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Flybridge bli jo ofte kalt "apeloft" noe som vel kommer av sittestillingen på små flybridgebåter. Vi har hatt kalesjebåt og skal ha båt med bakvegg neste gang. En flybridge på toppen ser jeg på som bonus. Kan benyttes i fint vær og er ikke i veien ved dårlig vær. Tildekking tilbys til de fleste flybridger både som heldekkende og som trekk over instrumenter/stoler avhengig av hva man foretrekker. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kire Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Har hatt hardtoppbåt, topp det Har hatt tragedie båt også, bra det og Har nå vår andre flybridge båt og går aldri tilbake til noe annet, bare kos og glede selv i regn og dårlig vær Lykke til Tragedie båt faktisk: skulle stå Targa båt..... Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hehe fin den :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hvordan er sittestillingen på en P35? Kk P35 har faktisk en riktig så bra sittestilling og med rimelig høye og trygge "fribord" på sidene. Plassen derimot er ikke mye å skryte av. Det blir svært trangt. Jeg hadde konkrete planer om å forlenge flybridgen bakover på gamle Escada, men jeg solgte før planene ble realisert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Oteren Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Foreløpig er det et krav fra regjeringen med solbåt med kalesje. Nåværende båt har en meget god kalesjeløsning, stenger og kalesje kjapt pakket bort i targabøylen. Med litt lempelig overtalelse er jeg vel mer på vei mot ht med stor luke, eller aller helst fb. FB virker optimal mht muligheter for solplass, beskyttet uteplass og innemuligheter. Problemet er at den må ha en viss størrelse 40 fot +/-, dette utløser større båtplass og inngrep i lommeboken. Nåværende båt innfrir egentlig alle krav vi har i dag og vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hvordan er sittestillingen på en P35? Kk Jeg som er 2 meter lang kunne godt ønsket att sofa samt ratt/gasshendler hadde vært 10cm høyere. Ellers er det helt topp. Har kun hatt kalersjebåt før, vil ikke bytte tilbake, mye pga suveren oversikt. Vi bruker fly minimalt når båten ligger i ro. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
VannTro Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Min tanke er at arealet på akterdekket er vel så viktig som fly da det gjerne er der man oppholder seg ved stilleligge. Fint der fly dekker hele akterdekk med tanke på beskyttelse mot sol....de som vil ha sol i skallen kan da gå på fly. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Legger man et varmeuttak fra dieselvarmeren til akterdekket økes bruken av dette betydelig er vår erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 (redigert) Foreløpig er det et krav fra regjeringen med solbåt med kalesje. Nåværende båt har en meget god kalesjeløsning, stenger og kalesje kjapt pakket bort i targabøylen. Med litt lempelig overtalelse er jeg vel mer på vei mot ht med stor luke, eller aller helst fb. FB virker optimal mht muligheter for solplass, beskyttet uteplass og innemuligheter. Problemet er at den må ha en viss størrelse 40 fot +/-, dette utløser større båtplass og inngrep i lommeboken. Nåværende båt innfrir egentlig alle krav vi har i dag og vel så det.Vi har jo som man ser en Sealine F37, men kunne muligens "allerede" vurdert en større båt, MEN hvilken båt kan hamle opp med fly'n på en Sealine F37?? Da må det bli en Sealine igjen, for vi finner ingen båter som er så sosiale der oppe, så den bør vurderes eller som vi tenker en Sealine F42'5. For oss ville dette igjen medføre båtplassbytte, noe som også vil falle dyrt Redigert 24.Juli.2013 av Kire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
satyrion Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Vi har jo som man ser en Sealine F37, men kunne muligens "allerede" vurdert en større båt, MEN hvilken båt kan hamle opp med fly'n på en Sealine F37?? Da må det bli en Sealine igjen, for vi finner ingen båter som er så sosiale der oppe, så den bør vurderes eller som vi tenker en Sealine F42'5. For oss ville dette igjen medføre båtplassbytte, noe som også vil falle dyrt Likte Sealine F37, fant noen brukte på finn.no :=) Kan jeg spørre hvorfor du vil ha enda større båt? Er dere veldig mange i familien? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.