Jump to content

Volvo Penta D4 oljelekkasje


Orient

Recommended Posts

Har hatt kraftig oljelekkasje på en VP D4 2005 mod. gått 800 timer. Motor har hatt normalt vedlikehold hvert år å gått rimelig og greit. Heldigvis skjedde uhellet innaskjærs og ikke på fjorårets Danmarkstur. Har godt øre og nese og lurte på om det var noe som ikke var helt normalt. Det var ingen varsling eller noe unormalt på temp eller oljetrykk. Lettet på motorlokket ved en passende stopp på tur mellom Haugesund og Bergen. Feriegleden fikk en brå stopp når jeg registrerte at det var mange liter ned svart motorolje i bunnen av båten! Med en håndpumpe fikk jeg opp 3-4 liter olje i en bøtte. Etterfylte 2,5 liter og fikk etter en times tid så vidt litt oljekontakt nederst på oljepinnen. Luftfilter og veivhusfilter var fullt i olje. Det kom også ut olje fra aktersiden på ladeluftkjøleren. Kjørte hjem med turtall på 900 uten at det lakk ut mere olje. Etter mange feriedager nede i hølet har jeg ikke funnet noen klar årsak. Noen som har gode råd ?

Link to post
Share on other sites

Hm.. Var veivhusfilteret og luftfilteret fullt av olje? Er det tilbakeslagsventil på slangen opp til veivhusfilterhuset? (Du ser den ved at det er to små alangeklemmer på slangen som går fra under veivhusfilterboksen og ned under motoren)

 

Hvor mye olje hadde du på motoren før lekkasje (nivå på peilepinnen)?

Olje ut på aktersiden av ladeluftkjøleren: vil det si at det tyter ut mellom lokket?

 

Du skal miste ganske mye olje før oljetrykksalarmen går. På D6en er det19-20 liter olje, og jeg har blitt fortalt at alarmen går om du har har rundt 14 liter igjen på motoren

 

Helt skudd i blinde her, men om jeg husker rett er varmeveksleren også en oljekjøler. Kan den være tett slik at du har fått overtrykk i oljesystemet, som da har presset olje ut veivhuset? Om så skal du være glad for at du fortsatt har motor, for når dette skjer kan motoren selvtenne pga olje i innsugsluften, da går den ukontrollert til den smeller

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilleggsopplysninger:

Det er ikke olje i kjølvannet, hverken i sjøvannsdelen eller fersvannsdelen.

Ladeluftkjøleren /varmeveksleren er dementert og ser noenlunde grei ut. Oringene i akterlokket (lokket med tømmeslange og zinkanode) var ikke 100 prosent tett, men er neppe hovedårsaken. Det rant en del olje her på undersiden. Det lå ikke olje i røret fra turboen. Det lå derimot en del olje i det store firkantede hullet inn i motorblokken, men dette sier fagfolk et normalt (???). Det er et lite hull (ca 2 mm dreneringshull?) på undersiden av ladeluftkjøleren, her ser det også ut som det kommer litt olje ut. Oljekjøleren ligger for seg og er ikke inne i ladeluftkjøleren, men det er tydelig at det har vært mye olje der. Ser ingen tilbakeslagsventil på slangen til veivhusfilterhuset.

Vedr. oljenivå. Dette var normalt ca 8-10 timer før uhellet. Det var ingen oljelekkasje ved sjekk av motorrom ved avreise 1 time tidligere.

Link to post
Share on other sites

Ved mye olje på motoren kombinert med gange med stor vinkel har det oppstått olje ut av veivhusfilteret om det ikke er tilbakeslagsventil på slangen. Denne ventilen kom til på motorer i 2007 omtrent.

 

Det anbefales. Ha en slik ventil

Jeg har alltid oljenivået ned mot min på mine motorer

Stor vinkel er feks ved gange i halvplan

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

"Sladdrehullet", er det det firkantede hullet mot motor, eller det runde mot turbo ?

Hva er det beste måten å sjekke en turbo på. Er det noe for en hobbymekanikker å skru på ?

 

Ingen av de nevnte. Det er ett lite hull i bunn av ladeluftkjøler, med omkrets lik en fyrstikk, slik at det skal være mulig å oppdage lekkasje fra turbo i en tidlig fase av prosessen.

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har ikke funnet noen direkte årsak til oljelekkasjen. Ladeluftskjøleren er påmontert igjen og båten testkjørt. Det ligger en mistanke på at turboen kan ha skapt problemet, men alt virker normalt nå. Har kjørt 5-6 timer og litt over 100 nm. Det dryppet litt ut av "sladdrehullet" i begynnelsen, men nå ser alt normalt ut. Skal en lengre tur i helgen og da får vi se..

Link to post
Share on other sites

Har ikke funnet noen direkte årsak til oljelekkasjen. Ladeluftskjøleren er påmontert igjen og båten testkjørt. Det ligger en mistanke på at turboen kan ha skapt problemet, men alt virker normalt nå. Har kjørt 5-6 timer og litt over 100 nm. Det dryppet litt ut av "sladdrehullet" i begynnelsen, men nå ser alt normalt ut. Skal en lengre tur i helgen og da får vi se..

Hei Orient

 

har sendt deg en IM med noen spørsmål, da jeg har en lingnende feil som din. De mener min blokk må byttes.

Hvordan gikk helgeturen for deg og har du hatt litt påtrykk på motoren? og fått testet litt?

 

Mvh

Kire

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...