Thhaugland89 Startet 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2013 Hei, har 2 ting jeg ikke er helt fornøyd med på min sabb 2h 18hk. Hvis jeg starter den opp kald får jeg bitte litt oljetrykk, så snart den er varm er det ingenting. Men jeg har kjørt ca 40 timer med den og ser egentlig ikke ut til og vere et problem. Hadde jo vert veldig lurt og få fikset dette. Så er det at jeg ikke får koblet ut propellen skikkelig. Er slark i koblingsspaken, tror ikke det er lamellen men selve stangen, hvis jeg holder pres på den sideveis stopper akslingen. Jeg har ikke noe erfaring med sabb så hadde vert greit med noen tips. Det er en 1972 modell. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hvis du ikke har oljetrykk så er det et stort problem! Har du et dårlig instrument derimot så er problemet mindre. Kjøp deg et manometer du kan skru inn i stedet for giveren, og se hvilket trykk du faktisk har. Om trykket faktisk er så lavt som det ser ut så bør det nok en overhaling av oljepumpen og nye veiv og reammelagre til. Det er vanlig at akslingen surrer litt med på disse, min stod bare stille om jeg presset koplingsspaken tilbake. Neppe noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thhaugland89 Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hei takk for svar. Jeg har begge deler. Er et t stykke med en giver og et manometer på. Hvor får jeg tak i ny oljepumpe og hvordan bytter jeg den,. Vet ikke hvor den ligger. Mvh T Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Det trenger ikke være slitt oljepumpe, det kan like godt være slakke lager. Du må nesten demontere litt og se hvordan tilstanden er. Enten så klarer ikke pumpen å lage trykk, eller så forsvinner trykket et sted. Dette er uansett ikke noe du kan kjøre med, motoren vil havarere om du ikke gjør noe. Så få den ut, demnoter den og se hva som gjør at du ikke får opp trykket. Jo før jo heller. Deler får du hos Sabb/Frydenbø i Bergen. Eller det er vel kanskje Maritim som har overtatt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Og ikke minst i tillegg til det som "Index" nevner så er der et par fjærbelastede ventiler som regulerer oljetrykket. Man bør starte med å sjekke opp disse. Sitér dette innlegget Link to post
Thhaugland89 Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hvor ligger de da. Snakket med sabb. Han mente eg burde også sjekke overtryksventilen. Den ligger inerheten av oljefilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hei. Det er nok oljetrykksventilen. Måtte skifte den på min 2H for ein del år sidan. Sjølve ventilen er det du skrur oljefilteret fast i. Berre skru ut den gamle og sett inn ny. Ein gong på 70-tallet vart desse ventilane ombygde til ein meir haldbar type. Lykke til! :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Ja delen får du hos Sabb/frydenbø.Elkelt å bytte denne,skift olje samtidig så har du sikket oljetrykk.Når du får den nye delen ser du lettere hvordan du bytter den. Sitér dette innlegget Link to post
Thhaugland89 Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Ok takk,. Kan vere det er for tynn olje også. Den er net som vann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.