Jump to content

Fortøyning i Gjestehavn

Tallisman

Recommended Posts

jeg har alltid i gjennom mine 28 år med lystbåt gjort båten min så lite plasskrevende som mulig når jeg setter fast i gjestehavn. Jeg har nå i det senere år observert att båter som ligger longside ofte har 6-7 meter avstand i mellom.ved og komprimerte seg litt i sammen og alltid ha dette med og gjøre seg lite plasskrevende i tankene blir det lettere og finne seg plass i gjestehavn for alle oss båtfolk. Det som fikk meg til og skrive dette er att jeg nettop har sett på en Seilbåt som fortøyde på en gjestebrygge på 20 meter gubben legger seg midt på bryggen slik att det ikke er plass til flere båter på denne bryggen hadde han dratt båten helt til enden på bryggen hadde det vært plass til en båt til. Ja jeg må bare innrømme det jeg blir ikke så rent lite Forbannet når jeg ser slikt. Lurer snart på om jeg er alene og tenke slik som jeg gjør. Hadde gjerne sett att de som lager båtførerprøven hadde også hatt ett kapittel om fortøyning og oppførsel i båthavn

Opplevde et samme i Helsingør forrige dagen. Havna var full, og de eneste plassene som var ledige var for båter 12-20 m. Vi la oss på enden av brygga, og det kom da en båt av samme str. som vår, og la seg med 6m. avstand fra min baug, som da gjorde at det ikke var plass til flere på denne brygga. Hadde han lagt seg nærmere meg, så hadde det fint blitt plass til en til av samme str.

Det var ingen som led noen nød i denne situasjonen, men hadde det plutselig rent inn flere båter, så kunne de blitt rammet av det.

Ser det alt for ofte.

Om de ikke tenker seg om eller gir totalt F.... Er jeg litt usikker på.

Skal ikke skrive hvilke båttype jeg opplever som overepresentert når det gjelder dette.

Må her også ta i betrakning.

kommer du inn i en havn og ser båter ligger helt på trynet plassert. Kan de være at det er gått en større båt og kommet en mindre inn som ikke fyller hele den åpne plassen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette er en gjenganger mange steder, men det er verdt å merke seg det "Mariell" skriver, om at det kan hende det lå andre båter der da vedkommende la til. En annen ting som også burde være unødvendig er å legge seg longside på innsiden av fortøyningsbøyer. Tar fort 3-4 plasser da med en båt på 45 fot. I Kristiansand lå det 4 seilbåter på rad og rekke på innsiden av den ytterste gjestebrygga og sperret for alle bøyene. (3 tyske og en norsk båt), mens det lå to store motorbåter og gjorde det samme i Vågen i Stavanger. Dette handler vel neppe om båttype, men heller om båtførere.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

når det er sånn spør jeg som regel om å få ligge på utsiden, og da hender det ofte at de som ligger og tar dobbelt plass tilbyr å flytte seg litt. noen ganger har de fortøyd slik de har gjort fordi det har ligget en liten båt foran eller bak, som har gått.

i går kom jeg og la meg som nr fire eller fem på longsiderekka, men måtte gå igjen fordi den innerste båten fikk klemt fenderne sine. pussig at en splitter ny Salona 35 skulle være så tander og dårlig utrusta...

og så har vi som kjent de som liksom holder av plass til sin inbilte skybert-kompis som kommer veldig snart nå. sånne folk har jeg uansett liten lyst til å ligge ved siden av.

nå ser det ut til at fler og fler havner får havnevakt som anviser plasser, og dessuten er de aller fleste sosiale og oppegående mennesker, så det er nesten alltid bare hyggelig å igge i gjestehavn.

så har vi de med veldig liten båt, som har vært tidlig ute og ligger longside, kan være vanskelig å ligge flere utenpå med store båter, men de må jo kunne bruke gjesteplasser de også.

Der det er longside som gjelder, må de med "små"selvsagt ta de plasser som er ledige, uavhengig om det kommer store etter dem. Jeg ser at det kan bli en utfordring, men det får evt. en havnevakt løse :yesnod:

se annen tråd om branninstruks i gjestehavn, i bergen skal det være minst 4m mellom hver longsiderekke slik at alle kan komme raskt unna v brann. blir ikke maksimalt med plasser da, men det er kanskje ikke det aller aller viktigste. må innrømme jeg ikke akkurat føler panikk om jeg er inneparkert og nabo tar fram gassgrillen, men desto mer tett man pakker seg desto værre går det om ulykken er ute.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...