Jump to content

Valg av lyddemper eksos til KAD42

3rik

Recommended Posts

Sliter med å finne ut av slags lyddemper jeg skal kjøpe inn til båten, pr idag er det fri eksos ut over vannlinjen, og det bråker betydelig mer enn ønsket selv om Volvoen går ganske stille. Kommer ikke til å gjøre noe med utløpet med det første, men har lyst å montere en lydpotte.

Billigste alternativ er en plastpotte/vannlås. Er det eneste negative med disse at de smelter når sjøvann forsvinner? I såfall er ikke dette et stort problem for meg ettersom vannlekkasje der potten skal stå, ikke er farlig. Det kjipe er jo at det da ikke bare er å skifte impeller før en kan kjøre videre. Hva med å montere eksostempføler med alarm? Man rekker vel å skru av før den smelter?

Hvordan er disse plastpottene lydmessig?

http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-100-115-mm

Alternativ to er en DCP potte fra feks maritim, disse er dyrere. Hvor mye reduseres lyden med en slik montert?

http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-dpc-300-hk-124-mm

Alternativ tre er glassfiberpotte fra Vernatone med doble kammer. Dette vil jeg tro gir best redusering av lydnivå, men er nok også klart dyrest.

https://www.marinepartssource.com/newdetails.asp?pnumber=VL1000111&mfg=Centek%20Industries%20Inc.&mcat1=3&mcat2=0&mcat3=0&mfgcategory=Vernatone%20Round%20Mufflers&mfgno=1000111&desc=Vernatone%20Round%20Muffler

Kad42 faller ofte mellom to stoler når det gjelder anbefalt størrelse på pottene. Hva er best, en størrelse opp eller ned?

Hvilke av mine alternativer gir best effekt mtp lyd? Er også litt opptatt av at ikke det skal bli for mye mottrykk.

Jeg har selv brukt denne typen lydpotte, er å anbefale ,ikke spar på dette da det er en god investering

du må ha en med 101mm rør og opp til 300hk

Varenummer: 13137-12

mener det er 101mm eksos slange du har invendig?!

har du badeplattform bør du få røret minst like langt ut som plattformen vis ikke vil du få en høy Basslyd og det er bare irriternde :-)

Glemmer jo hver gang jeg er i båt å måle slangedim... Men det er samme pris på 101mm og 125mm stusser hos Maritim. Så dpc potten duger lydmessig?

Hvordan bør slange ligge? Slik det er nå ligger den i en liten bue som fungerer som vannlås, men dersom jeg får en dpc potte er vel det vannlås inne i den, eller?

Badeplattforn har jeg, men av åpen type. Bygger den nok om til vinteren, og da holder det vel kanskje å maskinere en flens som følger skipssiden slik at eksos ikke kommer ut rett under plattform, men på skrått akter/babord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...