Halsi Startet 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2013 Har en Nidelv 24. Luftingen til septiktanken er plugget og det sitter et ITT /Jabsco 29090 toalett i den. Er det noen som vet om dette toalettet har en lufting i seg selv? For meg virker det åpenbart at tanken skal ha lufting, men i dette tilfellet er det ikke lufting hvis ikke toalettet har en funksjon jeg ikke har funnet. Noen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Du må ha lufting ellers får du overtrykk i tanken! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Nei du trenger ikke lufting, men er noe dritt å ikke ha det. Overtrykket kommer ut som velduftene luftbobler i toalettet og sprer en herlig odør rundt i båten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Uten lufttilgang får ikke de snille bakteriene som bryter ned dritten uten å lage vond lukt oksygen, mens de slemme som hater oksygen og produserer store mengder drittlukt og formerer og koser seg glugg i hjel Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jebo Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Minnes vel en artikkel i båtmagasinet, om at denne "odeuren" ikke var særlig sunn å puste i, for lenge. Så i mitt hode bør lufting absolutt være til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 (redigert) Som flere her skriver må du ha lufting, helt enig. I motsatt fall vil overtrykket du har laget i tanken sørge for at du får alt i retur i potten like etter du er ferdig å pumpe. Det er noe dritt. Redigert 24.Juli.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Tank uten lufting kalles akkumulator. Du får dritten i retur. Hvem har designet dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Kan nesten ikke tro det du sier, Nidelv 24 ble jo laget for endel år siden og det er utenkelig at de bygde denne båten uten utlufting av septiktanken. De måtte jo ha merket noe de som hadde denne båten før deg. Men det er jo en mulighet at noen amatører har modifisert septikopplegget, men det høres jo også relativ usannsynlig ut. Vil anbefale at du sjekker en gang til og da vil jeg tro at du vil finne tankutluftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Litt avhengig av hvilke type utløp du har fra tanken vil en tett lufting føre til at septiktanken bare fungerer som et rør. Altså vil det du pumper ut gå direkte til sjø. Hvis utløpet ikke lar deg pumpe direkte ut fra toalettet blir du ikke kvitt en dritt... Septiktanker med f.eks. ejektor tømming kan ha stor glede av ventil på luftinga. Full septik, steng luftinga, pump luft i septiken ved hjelp av pumpa på toalettet. Da opparbeider du et trykk i tanken, som da tømmes. Så, hva slags type utløp har du? Hva for plugging av luftingen er du har observert? Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Tusen takk for svar. Lufteslangen som opprinnelig gikk inn på tanken er kappet og blendet. Så er stussen som jeg antar at slangen stod på borte og hullet er tettet. Og ja, jeg har bobling i røra, så at det er for tett er jeg ikke i tvil om. Jeg kommer frem til at jeg må få borret opp det gamle hullet, få på en stuss og skru på slangen igjen. Nom som vet om det finnes stusser som ekspanderer i handelen? Ser for meg at det finnes noe i samme gata som helicoil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Med det samme du er i gang, så sørg for at du får ordentlig dimensjon på luftingen slik at du får mye luft (oksygen) inn. Normalt er det gjerne kun 10 - 12mm lufting, men sett like godt på minst 1" - 1½" når du er i gang. Det vil hjelpe godt på for å redusere lukt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lady B Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Tank uten lufting kan gå bra, men det forutsetter at tankutløpet er åpent til enhver tid, slik at overtrykket som pumpes inn på tanken kan ekspandere fritt til sjø gjennom utløpet. Dette er egentlig det samme prinsippet som et vannlås. Det viktige her er at trykket som må til for å presse ut til sjø er mindre enn trykket som må til for å presse tankinnholdet opp gjennom toalettet. Jeg antar at en tidligere eier tettet luftingen for å slippe drittlukta på utsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har du den originale Nidelv tanken, dvs at du bruker skrogbunn under dørken forut som tank? I så fall får du kjøpt nye stusser til denne, bare å skifte ut den defekte med en ny en... Lady B: Vel og bra, men da fungerer den ikke som en septiktank lenger da alt blir presset rett ut. Ikke bare luften. En riktig dimensjonert og utført lufting gir ikke plagsomt mye lukt på utsiden av båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lady B Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Index: Selvfølgelig tømmes hele tanken på denne måten. Men det går bra å bruke det slik. Det var det jeg mente. Egentlig bare en mer komplisert type av tømming direkte til sjø... Sitér dette innlegget Link to post
Halsi Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Ja- det er den originale tanken som ligger der. Hvor får jeg kjøpt ny stuss? På Maritim? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har sett tidligere at Nidelv reklamerer med at de har disse delene på lager. Mulig også andre har. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Halsi Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har i dag fått ny brakett med stusser i syrefast fra Nilsen båtbyggeri på Asdal i Arendal. Då nå blir det som originalt. Det er jammen greit å ha deler i nærområdet. Det er noe å ta med i vurderinga når en skal kjøpe den neste båten:) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Kan jeg spørre om hvordan selve skroggjennomføringen på en god lufting bør være? Er det korrekt å bruke en helt ordinær 1'' skroggjennomføring, eller skal det være med spesiell utforming eller type? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Drister meg til å etterspørre svar på denne. Jeg har idag en liten lufteslange tilkoplet en lufting ala diesellufting. Men jeg leser at flere har en 1'' lufting og spyler vann inn denne etter tømming for å fylle på litt vann ved landligge. Det indikerer vel at det brukes en vanlig 1'' skroggjennomføring med åpent hull? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Jeg har idag en liten lufteslange tilkoplet en lufting ala diesellufting. Men jeg leser at flere har en 1'' lufting og spyler vann inn denne etter tømming for å fylle på litt vann ved landligge. Det indikerer vel at det brukes en vanlig 1'' skroggjennomføring med åpent hull? Enig med deg Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
taunus Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Ja. Dette er lurt å bruke. Lett å spyle inn i, og ikke så lett å tette. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Takker så mye for svar! Jeg har faktisk mulighet for større dim ut fra tanken også siden det sitter en redus der i dag. Så da blir det 1'' lufting på meg via vanlig 1'' skroggjennomføring. Skal skifte slanger og toalett og skroggjennomføring til utpumping til sjø også så da håper jeg på velfungerende og luktfritt system til sommeren!!! Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Det blir neppe noe parfymelukt, men det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Aktiv kullfilter påmontert wonderbaum etterpå....???? Redigert 22.September.2013 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Da er benk og diverse demontert. Det gav mye lettere tilgang til skroget. Fant ut idag at luftingen uansett var potte tett... I hvilken høyde på skroget bør luftingen sitte? Jeg mener jeg leste at den burde sitte litt lavt slik at ikke lukta så lety nådde der hvor man sitter. Men idag er den på linje med de andre oppunder fenderlista. Hva er vanlig på nye båter og hva er beste løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.