nybhak Startet 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2013 Hei Noen som har erfaring med motor olje fra Biltema og Jula? (Diesel) Er det god nok olje eller bør en kjøpe annen plass? Eventuelt hvor ? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Jeg bruker biltema olje VDS2 på min Volvo penta Tamd41, har brukt oljen i flere år , ikke noe problemer på mine biler eller , bruker syntetisk på volvo v70 min også . Olje er jo et tema som ligner politikk ingen er enige om hva som er best eller dårligst , men er nok veldig usikker på om en får så veldig mye bedre olje om en kjøper det dyreste?? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Jeg har brukt standard 10W40 fra Biltema både på bilen og båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kweelhouse Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Jeg har kjøpt olje fra Biltema, Jula og Felleskjøpet. Sistnevnte er Statoil olje. Har ingen betenkeligheter med å kjøpe olje fra noen av disse. Jula markedsfører olje fra Starta og Mobil 1. Mobil 1 er jo en annerkjent olje, Starta oljen har jeg ikke prøvd. Priseksempel på 10W-40 Mineral: Biltema10W-40 4 liter: 159,- Jula, Starta Multigrade 10W-40 4 liter: 159,- FK Motorolje SS SAE 10W-40 4liter: 209,- Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Så lenge olja oppfyller eller overgår API og/eller ACEA specen og evt fabrikantens egenkonstruerte spec (står i instruksjonsboka) og riktig viskositet er det ingenting som tilsier at Biltemaolje er noe som helst dårligere enn noe annet man kan få kjøpt til 2-3-4-5 ganger prisen. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe Biltemaraffineri heller. Merkekjedene (bil og båt) selger deg gjerne sin egen olje til 300,- literen, men dette er en re-branded olje i likhet med BT. Merkekjedene elsker også og finne opp sine egne klassifiseringer, F.eks Volvo VDS2 som var et krav i tillegg til oppfylt ACEA spec. Så etterhvert begynte ikke-merkekjeder og selge olje med VDS2 spec. Da kom VP med VDS3. Nå finnes vel VDS3 som ettermarkedsolje og jeg tipper VDS4 ikke er langt unna... Samme greia i bilbransjen. En av grunnene er å skape en illusjon om at "vår" olje er best for våre motorer. Jeg tipper det største grunnen dog er inntjening... Noen liker å påstå at Biltemaoljer ikke holder mål. Har dog aldri sett noe fakta som backer opp den påstanden. Jeg bruker gjerne BT olje så lenge spec og viskositet er oppfylt. Også på nye motorer. En fight med merkekjeden om de hadde prøvd å henge hatten på noe relatert med oljen hadde jeg tatt med største glede. Gjerne med bil/ båtpressen, Biltema og deres advokater med på spillet :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Jeg bruker kun Snake Oil Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
volvo_penta_ Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Helt enig i det sap beskriver. Kjenner til flere i havna som bruker biltema som rene banneordet, og skal ikke ha dette på sine motorer nærmest av prinsipp. Når man så spør de som specer, krav, viskositet ol. er det ikke mye svar å få. Men er ikke så mange minuttene jeg gidder bruke på å overtale de heller, er tross alt ikke mine penger det er snakk om Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Jeg kjøpte et stort pipenøkkelsett på Biltema i 1986. Alt funker faktisk fortsatt. Når jeg tenker etter så funker faktisk stort sett alt jeg kjøpte på Biltema på 80-tallet fortsatt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 ..Når jeg tenker etter så funker faktisk stort sett alt jeg kjøpte på Biltema på 80-tallet fortsatt. Jeg håper du har skiftet olja siden 80-tallet, nekter å tro at den også funker fortsatt Kjører stort sett også Biltemas olje på alt. Uten å ha opplevd de store problemene av den grunn. Specsene må selvsagt følges. Men det skal sies at jeg har vært inne på Nilsen Motor i Stavanger med en motor der motormannens første kommentar var: " Ser du kjører Biltema-olje ja. Den bør byttest ofte!" Nå driver de mye med konkurransemaskiner, der er det nok strengere krav enn for saktegående båtdiesler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Må innrømme at jeg ikke kjøpte olje på biltema på 80-tallet, kanskje hovedsaklig fordi vi ikke hadde noen biltemabutikk i Harstad den gangen, så det var vel på div. Tromsøturer at verktøy ble handlet inn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
soc Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Litt på siden men: Har noen erfaring med totaksolje fra Biltema, til større motorer (innprøytning/injection), der man heller oljen på i en egen tank? Jeg har en Mercury Optimax 115HK og instruksjonsboken insisterer på Mercury DFI olje. Hvis ikke risikerer man at motor havarerer, i følge boken. Sitat (hentet fra nettet, ikke instruksjonsboken): Oils used in traditional two-stroke engines don’t provide the proper protection for the higher operating temperatures and reduced oiling rates of DI engines. Mercury’s OptiMax/DFI oil has additional additives that provide the extra protection needed to maintain peak engine performance and reliability. Denne oljen koster kr 480 for 4 liter. Biltema selger 5L totaksolje for kr 329. Begge oljene er merket med TC-W3, såvidt jeg husker. Motoren er 2005 modell og er gått ca 120 timer. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Lurt å merke seg det sap 2000 skriver. For øvrig er mye av oljespekulasjoner her basert på manglende kunnskap og/eller komers. Altfor mange har meninger uten kunnskap om olje, også de som kaller seg fagfolk, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Altfor mange har meninger uten kunnskap om olje, også de som kaller seg fagfolk, desverre. Hva er ditt utgangspunkt for å hevde det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Jeg har forøvrig skrevet noen få ord om valg av olje på båtwiki'en. http://www.baatwiki.no/wiki/Valg_av_motorolje Jeg/noen burde skrive litt om hva som menes med "viskositet" og f.eks. hva forskjellen på 10W30 og 10W40 er, samt hva som menes med "service grade" ... men jeg lar det ligge inntil videre. Redigert 25.Juli.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Hva er ditt utgangspunkt for å hevde det? Nåja hvorfor lurer du på det? Men jeg kan saktens svar; rett og slett fordi jeg utdanning og praksis som gir meg kunnskap om olje. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Nåja hvorfor lurer du på det? Men jeg kan saktens svar; rett og slett fordi jeg utdanning og praksis som gir meg kunnskap om olje. Fordi dette er et interessant tema, oljer og hva man kan/bør bruke/ikke bruke, ingen annen grunn, og håpet jo at ditt svar ville bli som det ble! Har forøvrig brukt olje fra Biltema i ymse sammenhenger, men enda ikke sett noen grunn til å angre på det eller opplevd at dette har medført noen problemer av noen art. Har selvfølgelig sjekket spec på oljene før jeg har brukt disse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
forskern Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Spørsmålet om trygghet ved bruk av BT oljer er jo en god gjenganger her på BP. Selv velger jeg en praktisk tilnærming: Jeg tar utgangspunkt i motorprodusentens kravspec til oljen. Dernest sjekker jeg om brukere har observert - personlig - noe motorproblem som de med rimelig grunn kan spores tilbake til valg av olje (jeg forutsetter da at oljen var innenfor spec). I aller siste omgang ville jeg lytte til en ekspert som er åpen på hva som gjør han/henne til ekspert og som med KILDER begrunner sitt synspunkt om fabrikantvalg. Jeg følger det samme prinsippet for andre båt-spørsmål jeg har. Det supre med BP er at jeg med et enkelt søk kan få mange brukeres erfaring på hvert enkelt spørsmål. Det gjør at jeg kan finne ut om et problem/oppfatning deles av mange eller forblir en isolert (vrang?) forestilling hos noen få. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 http://www.oljeskifteren.no/index.php/spesifikasjon-info Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Europris selger også billig og grei olje. Ofte av kjente merker. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Ja har kjøpt en del billige kanner med Elf/Total på Europris, før Biltema kom. Og etter at Biltema kom, for Elf/Total høres lissom mere seriøst ut på en måte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
speedy76 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Statoil leverer all olje til Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Klarte vedkommande "motormann" å sjå på olja at den var frå Biltema? Det høydes nesten utenkeleg ut. Redigert 25.Juli.2013 av Andreash (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Statoil leverer all olje til Biltema. Kan du vise til en kilde for den påstanden? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mix Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Klarte vedkommande "motormann" å sjå på olja at den var frå Biltema? Det høydes nesten utenkeleg ut. Neppe. Det var nok heller personen som eide motoren han så det på. Og ja, jeg har 440Hk Yanmar som går utmerket på Biltema olje. Men jeg har en kompis med en 400 000.- billigere motor som må ha "bedre" olje, men det er en VP da. Redigert 25.Juli.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Neppe. Det var nok heller personen som eide motoren han så det på. Det vet nok du mest om Klarte vedkommande "motormann" å sjå på olja at den var frå Biltema? Det høydes nesten utenkeleg ut.Han påsto at Biltemas olje tok til seg fuktighet og skummet på en annen måte enn dyrere oljer, forklarte det med at dyrere oljer hadde tilsatt bedre additiver. Selv ser jeg ikke forskjell, men så har jeg ikke forutsetningen for å se det heller Så lenge olja fungerer og beskytter mot slitasje og varmgang er jeg fornøyd. Men har hørt fra folk som har gode erfaringer med dyrere olje med tanke på renseeffekten noen av disse har. For eksempel Royal Purple reklamerer for at deres olje ikke kokser seg til så lett som andre billigere oljer kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.