Jump to content

salgspant i båt - men ikke NOR registrert (ennå)

New Attitude

Recommended Posts

Problemstilling;

Har funnet en brukt båt jeg bil kjøpe, og er avhengig av at den er NOR registrert for å få lån. Båten er ikke NOR registrert per idag, men vil gjerne at den bøir registrert. Forhandler som selger tar ikke på seg jobben nå i ferien, så jeg må ta meg av det praktiske (ok for meg).

Tror ikke selger vil gi meg eierbevis før jeg har betalt - og jeg får ikke bey

talt før båten er NOR registrert....

Noen som har vært i samme situasjon og har råd å komme med?

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Kan ikke kjøper få egen bank til å utstede en bankgaranti der det går fram at beløpet blir overført så snart båten er registrert og pantet er registrert/tinglyst?

Om selger ikke godtar dette så må det vel ærlig talt være grunnlag for å forlate handelen til fordel for et annet objekt i dagens marked.

Dette skal vel ikke være så forskjellig fra boligkjøp? Jeg antar at banken utsteder et finansieringsbevis, kontrakt skrives med selger, kontrakten spesifiserer at selger beholder båten i pant inntil beløpet er mottatt, selger utsteder eierbevis, båten registreres i NOR, panteerklæring med banken tinglyses, banken betaler selger, kjøper kan tøffe avgårde med båten.

I tilfellet supermann (Tråden heter "Er jeg dum som ser etter stor båt?" eller no slikt) tar det altså tid med registrering i NOR, og i mellomtiden kan ikke kjøper hente båten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ja, dette har jeg slitt med i ukesvis nå. Her er dilemmaet;

Bankene gir lån, men lånene forutsetter registrering i NOR. Så for å få ut en eneste krone av banken, så må den være registrert først. Dette er fordi båten først er pantbar etter at den blir registrert i NOR, og da blir den 'eiendom' - mye på samme måte som hus og hytte.

Selger må derfor registrere båten i NOR før en får utbetalt lånebeløpet. Det som gjør dette vanskelig er at båter som registreres i NOR skjøtes samtidig om til ny eier. Det betyr at båten du kjøper blir din, før selger får pengene. Og alle lån som er underskrevet, men ikke utbetalt, kan du trekke deg fra. Selger løper dermed en stor risiko for at du som kjøper får båten skjøtet om til deg, og trekker deg fra lånet du hadde sendt lånepapirer på.

Jeg har brukt så ufattelig mange timer i telefon med bank og forhandler den siste tiden, fordi forhandler ikke aksepterer denne situasjonen. Han løper jo en voldsom risiko, og har ingen garanti. Bankene på sin side kan ikke utstede noen form for garanti på et lån de ikke kan ha noen panteobligasjoner på. Lånet ditt er fullstendig verdiløst før båten er skipsregistrert.

Løsningen på dette dilemmaet blir en av tre ting;

1) Tillit. Skriv en god kontrakt mellom deg og selger. Opplys om situasjonen og gi garantier dere i mellom for at lånet blir utbetalt. Det er ikke sikkert dette er akseptabelt, men kontrakter skal jo være bindende.

2) Få en midlertidig pant i bolig/hytte eller lignende. Bruk den panten som lånegaranti frem til båten er skjøtet over til deg. Panten må være like stor som lånebeløpet, og det sier seg vel selv at ikke mange kan hoste opp den typen pant på kort tid.

3) Hør om det er muligheter for å skaffe en inneståelseserklæring mellom forhandler/selger og banken. Dette krever at forhandler/selger og banken har et velfungerende samarbeid fra før av.

Dette er en svært vanskelig situasjon - og en må være klar over den før en setter i gang. Det var ikke jeg, og det har kostet meg mye tid og krefter.

En annen ting: Å registrere båter i NOR er veldig vanskelig. Du må ha fabrikkdokumentasjon, historie på alle tidligere eiere og dokumentere mange ulike ting. Overlat dette til proffene. Det er iallefall mitt råd :-) NOR-registrering er potensielt sett veldig vanskelig. Med nyere båter som ikke har hatt en komplisert eierhistorikk er det rimelig rutinepreget tror jeg, men for gamle båter kan det være umulig.

En bankansatt fortalte meg en historie om en båt som hadde hatt en mengde eiere, tror han sa 9, og jobben for å registrere ble jo noe tung. Han kom helt ned til eier nummer 4, og da stoppet prosessen. Den tidligere eieren, nummer fire i rekken, ønsket ikke å ha noe med den båten å gjør. Han hadde en konflikt med eier nummer 5. Det hele endte med at båten forble uregistrert, rett og slett fordi NOR holder seg til et sett regler som er veldig strikte.

Hvilken båt er det snakk om?

Ja, dette har jeg slitt med i ukesvis nå. (...)

Dette er da ikke vanskelig. Engasjer en advokat som mellommann. Banken utbetaler lånet til advokatens klientkonto, mot at advokaten innestår ovenfor banken for at oppgjør til selger ikke skjer før pant er etablert. Ovenfor selger innestår advokaten for at oppgjør skjer når hjemmel er overført. Ikke noe problem! :-)

Høres ut som en god løsning, men ikke en løsning som er billig akkurat. Uavhengig av det så har alle mine forslag - også en juridisk avtale a la noe slik du skisserer - blitt slått ned av banken. De har virket særdeles lite fleksible, rett og slett. Så lenge båten ikke er registrert har de ingen mulighet til å betale ut - og der har saken stoppet for deres del.

Forøvrig: Det jeg har slitt med i ukesvis er hele greia, ikke bare dette med betalingen. Har flere ganger vært oppriktig nervøs for at dealen kom til å strande.

Jeg startet for en stund siden en tråd hvor jeg forhørte meg om synspunkter på hensikten med å registrere båten i NOR. De fleste innleggene som fulgte var negative (ikke alle). Jeg trosset rådene og gjennomførte prosessen (det tar noe tid). Ovenstående innlegg tyder på at det ikke var så dumt likevel.

Eivind

Hvis selger er inntrisert i salg.

Kan vel han registrere båten i Nor registeret. Når det er gjort selges båten til deg og skjøte overføres.

vil ta tid men, umulig er det vel ikke.

Gidder ikke selger det, er det andre båter til salgs.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvis poenget er å få tilgang til båten (ferie) raskt så kan man kanskje inngå en leieavtale med kjøpsforpliktelse hvor leiebeløpet inngår som delbetaling av kjøpet. Og så ordner man papirene i ro og fred når det har gått noen uker og verden fungerer igjen og feriemodusen er et tilbakelagt stadium for denne gang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for mange svar. Skjønner det ikke nødvendigvis er enkelt.

Jeg har ikke noe bråhast med å få brukt evnt ny båt, da jeg ikke kommer til å selge den gamle med det første.

kan tyde på at det enkleste kan bli å få selger til å registrere båten. Han kunne ikke ta dette på stående fot, så det kan hende at jeg tar jobben å skrive ut og fylle ut nødvendige papirer. Båten er 10 år gammel, og selger kunne bekrefte at det bare har vært en eier - så da blir det kanskje ikke så komplisert allikevel?

Når man sier at det tar lang tid å registrere båt i NOR - hva er lang tid?

Dufour 40 Performance

Har kun omregistrert. Det tok kun en ukes tid før jeg hadde skøte med båtens nye navn og meg som eier.

Har inntrykk av at nyregistrering er endel mer arbeid. Men med kun en tidligere eier, bør historikken være enkel å få på plass.

Kanskje det ikke tar så lang tid alikevell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Med nyere båter som ikke har hatt en komplisert eierhistorikk er det rimelig rutinepreget tror jeg, men for gamle båter kan det være umulig.

Nei, ikke umulig.

Det er en alternativ fremgangsmåte, jeg husker ikke detaljene men poenget er at nåværende eier blir tilkjent eierskap til båten ved dom av norsk domstol. NOR aksepterer en slik dom (det er de vel pent nødt til) og vil da registrere båten på denne eieren uavhengig av tidligere eierhistorikk.

Leste om noen som gjorde dette i et tilfelle hvor tidligere eier var død og ingen visste noe om eierhistorikken.

Mener det faktisk var her på forumet jeg leste. Men det kostet visst noen kroner og tok en del tid (månder, da det måtte utlyses i norsk lysningsblad med svarfrist for personer som mener seg å ha eierkrav å melde seg).

Nå er vel ikke dette relevant i dette tilfellet men det kan jo være andre som leser tråden i etterkant hvor det er mer relevant.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)

Dette er da ikke vanskelig. Engasjer en advokat som mellommann. Banken utbetaler lånet til advokatens klientkonto, mot at advokaten innestår ovenfor banken for at oppgjør til selger ikke skjer før pant er etablert. Ovenfor selger innestår advokaten for at oppgjør skjer når hjemmel er overført. Ikke noe problem! :-)

... og hvorfor skal man stole på en advokat? ;-)

Jeg solgte noen kvadratmeter tomt til en utbygger, og da pushet utbygger på meg en kontrakt hvor jeg bare skulle signere på skjøtet in-blanco og utbyggers advokatfirma skulle fylle ut resten. Pengene skulle overføres til meg via utbyggers advokatfirma. Nå hadde jeg allerede kranglet mye med nevnte advokatfirma og var egentlig særdeles lite interessert it å bruke dem som mellomledd ... men det gikk nå bra til slutt ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

He, he, artig å se alle kreative forslag.

Det finnes et ordtak som sier: " Det russiske byråkratiet er uforståelig-det norske uslåelig! "

Jeg har nettopp registrert LG 7800. Minimum 4 uker trenger både du, banken og Skipsregistrene.

Alle "smarte" forslag frarådes. Utmerket service via hjemmesiden og email til saksbehandler. Ingen vits i å forsøke seg på å omgå enkelte av kravene, det forsinker bare hele prosessen.

Lykke til!

Det finnes et ordtak som sier: " Det russiske byråkratiet er uforståelig-det norske uslåelig! "

Veldig offtopic

Dere har ikke peiling på hva byråkrati er, før dere har vært i Angola.

Her er ordtaket.

"Portugal fant opp byråkratiet. Angola perfeksjonerte det".

Her skjer ingenting og da mener jeg INGEN ting, hvis de ikke har minumum 72 timers ledetid.

Kunne skrevet veldig mye om Angoliansk byråkrati, sommel og korrupsjon, men skal ikke ødlegge tråden.

MEDLEM I KNBF

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...