Anjuma Startet 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2013 Jeg kjøpte meg en ny Bosch Dynamo fra Biltema her om dagen og oppdaget etterpå at denne ikke har W-uttak for turteller.Jeg valgte å bygge om Dynamo og tenkte at jeg kunne legge ut litt tekst og bilder som viser litt av hvordan det gjøres på denne Dynamoen, i tilfelle andre kunne ha bruk for denne informasjonen.Det er ikke eget baklokk på denne så vi må splitte dynamoen. Først må man skru av reimhjulet inkl. viftebladet i front samt de 4 lange boltene som holder front og bakstykke i sammen. Så løfter man fronten av og står igjen med dette: Løft spolen forsiktig av slik at du kommer til loddepunktene under og lodd en ledning på det punktet som er lettest å komme til (spiller ingen trille hvilket punkt du kopler deg til): Så er det bare å tre ledningen gjennom bakveggen og ut i det fri :) Skru fast i båten og start opp maskineriet... Voila: Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
LALUNA II Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Ikke værre enn det ? enkelt og greit for de som våger å mekke litt selvTakk for informasjon med bilder som forklarer operasjonen Et spørsmål i samme slengen hvilken turteller bruker du ?eller kan man bare velge ? Redigert 25.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
index Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Det er nok ikke en Bosch dynao du har kjøpt på Biltema. Heller en Bosch "lookalike", dvs mest sannsynlig en kinakopi. Håper du har mer flaks med den enn andre har hatt. Husker en her på forumet som byttet Biltema dynamoen sin fem ganger før han ga opp og kjøpte noe skikkelig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Mye mulig du har rett i at det er en Bosch-kopi Index, men det får heller stå sin prøve .Den lader i alle fall perfekt for øyeblikket og vi får håpe den fortsetter med det. Nå er det jo et heller lavt max-turtall på min Perkins 4.108 (<4000 rpm) og dette hjelper forhåpentligvis på livslengden. Laluna II - Det er faktisk ikke værre enn det. Egentlig en ganske så kurant operasjon som ikke engang tar lange tiden . Og du kan benytte en helt standard turteller for Dieselmotorer. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Chris284 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Turtallet får man ut fra en felt vikling. Men her kan det være forskjell i antall faser, så man må ha en turteller som kan endres mht pulsfrekvens. Skal man ha uttak til ladelampe tar man det fra diode bro (trio). Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Dinamo Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Eg trur no eg ville spandert ein strømpe på den ledningen, då. Eit gnagsår der den går gjennom dynamokapslingen, so er statoren kortsluttet, og so er h**** laus. Ellers er so vil eg påpeika at diodene liker overhode ikkje slik temperatur som brukes til lodding, so det skal gjerast med forsiktighet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Dimano... ja jeg kunne sikkert spandert ei strømpe Men jeg benyttet en gummikabel som tåler mye og det er ingen skarpe kanter der den nå ligger .Men det er et godt tips og jeg kan for sikkerhets skyld sette et strips på den slik at den er "fast" i dynamo. Er enig i at man bør nok ikke bruke en god gammel elektrikerloddebolt på 400w oppi her. Men en vanlig loddebolt er ikke noe problem hvis man vet hvordan lodding bør foregå. Chris284... Ladelampeuttak er det på denne fra før, men på en Dynamo uten dette så kan det enklest gjøres ved å lodde en ledning på fjæra som står under regulatoren... da trenger man ikke engang å skru ut dynamoen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Chris284 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Fjæra under regulator ? Er det en kontakt, forklar mer, gjerne med et bilde. Jeg har tenkt å byttet ut en 55A med en 110A som har kun en ledning (+) og jord tilkobling. Trenger uttak til lampe, turtall tas fra svinghjul. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Anjuma Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Chris284 skrev On 30.7.2013 at 14.45: Fjæra under regulator ? Er det en kontakt, forklar mer, gjerne med et bilde. Jeg har tenkt å byttet ut en 55A med en 110A som har kun en ledning (+) og jord tilkobling. Trenger uttak til lampe, turtall tas fra svinghjul. Har dessverre ikke noe godt bilde av bladfjæra. Den sitter under Regulatoren og du ser den med en gang du fjerner regulator. Fjern regulatoren først. (den sorte klumpen) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Chris284 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Ok, takk for svaret. Da er den fjæren koblet til diodene. Får sjekke om det er tilsvarende regulator montert på utsiden på den jeg skal kjøpe. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Okkaby Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Hva har skjedd med bildene til trådstarter? Her er det bare små blå firkanter med et ? Kunne tenkt meg å se disse om jeg skal igang å bygge om en sådan dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Okkaby skrev On 9.5.2018 at 17.46: Hva har skjedd med bildene til trådstarter? Her er det bare små blå firkanter med et ? Kunne tenkt meg å se disse om jeg skal igang å bygge om en sådan dynamo. Vis hele sitatet Web siden er oppgradert etter den tid. Bildene er nok gått med i «dragsuget». Vet mange andre gamle tråder det mangler bilder i. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Kjellg skrev On 9.5.2018 at 17.56: Web siden er oppgradert etter den tid. Bildene er nok gått med i «dragsuget». Vet mange andre gamle tråder det mangler bilder i. Vis hele sitatet Ok. Da er de nok borte for godt ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.