Judas Startet 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2005 (redigert) Hei Jeg skal kjøpe ny påhengsmotor til en 14 fots askeladd og er usikker på hvilket merke og type jeg bør kjøpe. Jeg regner i utgangspunktet med å kjøpe en totakter på 15hk. Er det noen som har erfaringer med totaktere i forhold til firetaktere? Eller erfaringer (gode eller dårlige) med et spesielt merke? Skriv gjerne hva som har vært problemet ved evt negative erfaringer. Jeg har fått et tilbud på en totakters, 15 hk Mariner, noen kommentarer til denne? Mvh Judas Redigert 15.Mars.2005 av Judas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
First 31.7 Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Jeg hadde ikke slått til på denne, kvaliteten på Mariner har gått en vei de siste årene. Jeg skal gi deg et godt og bekymringsløst valg, Yamaha. Har selv en 9,9 (15Hk), fungerer veldig fint i sammen med den Askeladden du nevner, har samme pakke selv. For å si det sånn er det vel ingen over og ingen ved siden av Yamaha. Mariner kan vel best sammenlignes med Volvo Penta, man kjøper det ikke uten at man absolutt må og helst ikke da heller. S/Y Mildrid Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 (redigert) 15 hk Mariner 2T er perfekt størrelse til Askeladden 14, og helt sikkert en god motor! Tohatsu 9.9/15 er også velegnet (kraftig/rimelig), og om du ikke kjører veldig mye så har 4T lite for seg. (Dyrere, men lavere bensinforbruk). Dorger du mye vil du nok satt stor pris på lav støy fra en 4T på sakte fart. En ny "outsider" på markedet er SELVA, (kamuflert Yamaha 4T, egne 2-taktere), kanskje det er gode priser siden de er nye på markedet. Merket er "stort" på kontinentet, men har ikke blitt importert tidligere. (som også synes Yamaha er OK, men dyre og populære blant tyver) ...og som har gammel Volvo Penta som fungerer 100%... Redigert 15.Mars.2005 av BigCatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Jeg har egentlig vel så gode erfaringer med Honda som Yamaha, men Honda har bare firetaktere. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
JanS/EIR Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 (redigert) Vi hadde en 14 fots Lasse med 9,9 (15) Yamaha . Fungerte utmerket og kan trygt anbefales! Lettstartet, god fart og fin å manøvrere. Ble brukt av 6. klassinger ( med instruktør!) OG HVA I ALL VERDEN ER DET SOM ER SÅ GALT MED VOLVO PENTA? mvh Jan S Redigert 15.Mars.2005 av JanS/ m/y Gygra (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
enter4u Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Jeg hadde en Tobias 14 med en 1998 Yamaha 9,9/15 med el.start. Skikkelig pålitelig motor. Litt "Harry" med el.start på en så liten motor, men kjøpte båt og motor til 17000.- og det var billig for 4 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hviket merke betyr ikke så mye i dag, alle er av meget bra kvalitet. Men, jeg vil anbefale en 2-takts motor med nyere teknologi, som f.eks Evinrude E-TEC. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Ingen slår Yamaha på kvalitet og holdbarhet. Som sagt mange ganger før; Det er mange gode grunner til at Yamaha har vært Norges mest solgte påhenger i 30 år på rad. Da er det i alle fall ingen tvil om hva som er det tryggeste kjøpet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Ingen slår Yamaha på kvalitet og holdbarhet. Som sagt mange ganger før; Det er mange gode grunner til at Yamaha har vært Norges mest solgte påhenger i 30 år på rad. Da er det i alle fall ingen tvil om hva som er det tryggeste kjøpet. <{POST_SNAPBACK}> Ja det er derfor undertegnede har Yamaha. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Ja det er derfor undertegnede har Yamaha. <{POST_SNAPBACK}> Det skal ingenlunde bestrides at John_Kr er en meget fornuftig og kvalitetsbevisst mann. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Heba Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Tror de fleste motorer er av god kvalitet - dette er imidlertid det du må ta hensyn til: - Kjører du svært mye, er 4 T lurt. Bruker du båten "normalt" klarer du aldri å kjøre inn drivstoffbesparelsen. - 2 T : enkelt vedlikehold. - 4 T : penere lyd og roligere gange Er ening i at E-tec fra Evinrude seiler opp som et meget interessant alternativ - fordi de tar tilbake det mange av oss syntes var viktigst med en utenbordsmotor: driftsikre motorer som gikk problemfritt i ca 20 år med minimalt vedlikehold. Bare en ulempe for deg: minste motor er for tiden 30 hk. Så: Ved normalt bruk: kjøp 2 T når det er snakk om 15 hk. Kvalitetsforskjellene er marginale - men yamaha er en sikker vinner når det gjelder tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 yamaha er en sikker vinner når det gjelder tyveri. Ja, selv tyvene er kvalitetsbevisste og vil kun ha det beste. Det andre «rasket» vil de ikke bry seg med ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Tillat meg å bane litt i kjerka, eller pagoden skal det vel være. Tja, er disse Yamahaene så veldig mye bedre. Eller er det bare noe som er blitt gjentatt ofte nok. Er det noen som kjenner til en gammel Yamaha som fremdeles går? En av de gule? Eks.1. 8 hk Yamaha. Surret og gikk fint, til den en dag godt etter garantiens utløp bråstoppet. Årsak, bunnen i pumpehuset var i et materiale som sakte men sikkert rustet opp. Resultat var en salig blanding av metallbiter, impellerdeler og sjøvann ned i gearet. "Beklager, beklager men den lønner det seg ikke å reparere". En bruktmotor vekk fra markedet. Eks.2 4 hk Yamaha. Var så klossete å miste tiltepinnen til sjøs. "beklager, beklager men så gamle deler finnes ikke på lager". Nå har jeg Merc. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
John_Kr Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Det er vel ingen som er ufeilbare. Yamaha har et stort sentralt lager nede i europa, har Yamaha vært ufeilbar så har man ikke hatt behov for et slikt lager. Så til hva man har på lager. Et "lager" koster enorme summer å drive, derfor sentrale lager og ikke hos leverandørene. Dersom det ikke er "flow" på tiltepinner så kutter de ut denne artikkelen. En tiltepinne kan du lage selv ut av rustfritt stål (A4), som også mange gjør. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Joda, som eks-Yamaha eier vet jeg utmerket hvordan man lager tiltepinner. Har fremdeles gjenget stang i verkstedet. Poenget var at jeg ikke kunne få ny under henvisning til at den var for gammel. Tiltepinner er forbruksvare. Og en motor som raser så ettertrykkelig etter et antall år tar vekk behovet for deler, og fjerner motorer fra markedet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Tja, er disse Yamahaene så veldig mye bedre. Eller er det bare noe som er blitt gjentatt ofte nok. Er det noen som kjenner til en gammel Yamaha som fremdeles går? En av de gule? Yamaha-motorer er kjøpt ofte nok til at det kjøpende publikum kjenner kvaliteten og vet at den er enestående. Yamaha har aldri laget gule motorer. Hvite, derimot, den gode gamle P-serien med modellbetegnelse etter sylindervolum i stedet for hk. De gikk over til blå i 1973 iirc. Det er ikke så lenge siden sist jeg så en av disse, mindre enn to år faktisk, men det er vel naturlig at det tynnes ut i rekkene etter hvert. Poenget var at jeg ikke kunne få ny under henvisning til at den var for gammel. Det høres ganske rart ut. Inntil i fjor sommer hadde jeg en 1983-modell XJ 750 (MC) som det aldri var trøbbel med å få deler til. Absolutt alt fantes tilgjengelig. Det er solgt uendelig mange flere påhengere enn denne MC-modellen og jeg har svært liten tro på at det ikke skal la seg gjøre å skaffe deler. Det er nå min mening. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Yamaha har aldri laget gule motorer. <{POST_SNAPBACK}> Beklager Hr. Worse, men de har de. Salgsargumentet var at de var så enestående at de tilogmed kunne gå på parafin. De hadde tilogmed en kran på siden for å velge. Vi med elementær landbruksteknisk utdannelse (les sundt bondevett) viste dette allerede og kjørte alltid Merc'ene og -rudene våre på halvblanding. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Snodig ... jeg husker godt at de hvite dels gikk på "traktorbensin" men ikke at det fantes noen som i tillegg var gule i fargen... Er du helt sikker på dette? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Ja, rimelig sikker. Mobico i Tønsberg solgte disse. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 En kompis av meg har en 1987-1989 15 Hk Yamaha som har vert under vann 8 ganger.. Begynner å bli litt dau men går klokkerent enda. I fjor sommer kjøpte han katta i sekken , en 90 Hk Evinrude som og hadde vert under vann.. Den gikk ikke etterpå. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Baywatch Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 En kompis av meg har en 1987-1989 15 Hk Yamaha som har vert under vann 8 ganger.. Begynner å bli litt dau men går klokkerent enda. <{POST_SNAPBACK}> ÅTTE ganger under vann? Hvordan er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 En kompis av meg har en 1987-1989 15 Hk Yamaha som har vert under vann 8 ganger.. Begynner å bli litt dau men går klokkerent enda. I fjor sommer kjøpte han katta i sekken , en 90 Hk Evinrude som og hadde vert under vann.. Den gikk ikke etterpå. God aften.... Vi andre bruker å feste disse påhengerne til en båt, er de det så holder det som skal være på den riktige siden av vannet på den riktige siden av vannet... Skjønner ikke vitsen med påhenger uten en slik flytende båt.... Ellers så er også Hebbesen enig i at en sånn der Yamaha er fine saker, har opp igjenom tiden eid 2 stk Yamaha og tre stk Johnson. De derre Yamahaene var det ikke noe kluss med i det heletatt mens de der hvite var det mye kluss med. (Spesielt den ene som totalhavarerte 2 ganger og som ble til slutt byttet inn men en ny hvit sak). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Sonata 7 Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Kjørte selv en askeladden med trimma 9,9(15) syntes nesten dette gikk litt fort, kjølen bligger over vann og bare vugger!!! Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Kjørte selv en askeladden med trimma 9,9(15) syntes nesten dette gikk litt fort, kjølen bligger over vann og bare vugger!!! <{POST_SNAPBACK}> Synes du overdriver nå, har samme ekvipasjen selv. Men at 15 hester er absulutt maks, er helt klart.Kan tenke meg at båten du prøvde hadde trimmet motoren langt ut, slik at den lille kjølen ikke var i kontakt med vannet. Da bli båten ustabil. Med nøytral trim går det udramatsik, men tenderer litt til overplaning. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Kjørte selv en askeladden med trimma 9,9(15) syntes nesten dette gikk litt fort, kjølen bligger over vann og bare vugger!!! <{POST_SNAPBACK}> Synes du overdriver nå, har samme ekvipasjen selv. Men at 15 hester er absulutt maks, er helt klart.Kan tenke meg at båten du prøvde hadde trimmet motoren langt ut, slik at den lille kjølen ikke var i kontakt med vannet. Da bli båten ustabil. Med nøytral trim går det udramatsik, men tenderer litt til overplaning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.