Jump to content

Hjelp til valg av påhengsmotor


Judas

Recommended Posts

Jeg har en 15 hk Suzuki 4 takt som jeg har vært svært fornøyd med til nå. Kjøpte den pga den var nesten 10 000 kr billigere enn andre merker, mener den kom på litt over 20 000 kr med fjernstyring, en tilsvarende Yamaha tror jeg lå rundt 30 000 kr. Det er noe mer vedlikehold med den enn en 2 takter + at den er noen kg tyngre, men jeg kjører mye og dorger en del så da er det behagelig med en 4 takter + at jeg slipper å blande olje i bensinen. Hvodan går det an å få motoren under vann 8 ganger??? Har man båt bør man passe bedre på den.

Redigert av Ole h (see edit history)
Link to post

Hvodan går det an å få motoren under vann 8 ganger??? Har man båt bør man passe bedre på den.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig han har Ubåt ? :lol:

 

Men å utelukkende se på hvilke 20 år gamle motorer som er est og har minst problem trenger ikke nødvendigvis medføre riktig konklusjon på hvilke motorer av dagens modeller som er best.

Men generelt har det vel vert slik på motorfronten, enten det er bil eller andre ting at japsene er hakket bedre enn de fleste andre. Men så er jo spørsmålet om man som vanlig båtbruker merker noe til om motormerket man har er befengt med 1% feil eller 2% feil ?

Link to post

Jeg vil tørre og påstå at Yamaha lager de beste totakterene, spesielt hvis du skal ha en eldre motor ville jeg valgt Yamaha. Hadde en 150 hk Yamaha 89 modell i 2 år fungerte feilfritt, startet alltid. En motor jeg stolte på. Alternativet er Tohatsu, koster ikke så mye, fungerer bra men bråker litt mer. Jeg har gode erfaringer med både 8 hk og 9,9/15 hk Tohatsu, de fungerte også feilfritt den tiden jeg hadde de.

 

Skal du ha problemer kjøper du Johnson/Evinrude.

 

Anders

Link to post

Innenfor dette området hersker det nok minst like mange meninger som det er motorvarianter.

 

Jeg har følgende erfaringer med påhengsmotorer:

- Hadde en 35Hk Evinrude '81-modell) fra 1982 til 1993. Ingen problemer i det hele tatt. Lettstartet og driftssikker

- Har nå (siden 1993) en '91-modell 60Hk Mariner. Driftssikker motor uten problemer. På denne har jeg riktignok byttet impeller og likeretter (dårlig kontakt i en tilkoplingsklemme ga overgangsmotstand og smeltet likeretterboks), men dette kunne skjedd på hvilken som helst motor.

- Har også en 6Hk Mariner ('89-modell) som hyttebåt-motor. Absolutt ingen problemer. Lettstartet og fin.

 

Jeg tror at en motor som får det ettersynet den skal ha (særlig er "høststellet" viktig!), stort sett er både driftssikker og grei å ha med å gjøre, nærmest uansett hvilket merke det står på dekselet.

Link to post

Er det salgskampanje på Yamaha her? :lol: Det er nesten så en skulle tro flere av skribentene hadde økonomiske interesser i Yamaha :wink:

 

Nei fra spøk til alvor. Yamaha er da bra motorer det. Kanskje er de "best" også litt avhengig av HVA man legger i en definisjon av best? (feilfrekvens? kraft og ytelse? støynivå? pris? etc etc). Jeg er imidlertid overbevist om at kvalitetsforskjellene mht driftsikkerhet/feilfrekvens er relativt små, særlig på dagens nyere motorer og at man løper en veldig liten risiko uansett hvilken motor man kjøper.

 

Jeg har selv hatt (har) ganske mange påhengsmotorer og da fra både Tohatsu, Suzuki, Mercury, Mariner og Yamaha. Til sammen 10 motorer har vært i mitt eie. :yesnod: For øyeblikket har jeg 1 Suzuki, 3 Tohatsu og 2 Mercury. De motorene jeg ikke har lenger er 1 Suzuki, 1 Tohatsu, 1 Yamaha og 1 Mariner.

 

Motorene har fått bra stell og har gitt meg få problemer i forhold til antall motorer. Av 10 motorer har det vært NULL problemer på 7 av dem. Ingen feil på Yamaha'en, men det har det da heller ikke vært på SEKS av de andre motorene. På 2 av de tre det har oppstått feil på har det egentlig bare vært bagateller. Av alle de 10 motorene, har jeg vært fornøyd med samtlige så nær som en - den ene av Suzukiene. Dette var en førsteårgang av den aktuelle motoren og den har jeg kvittet meg med.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Er det salgskampanje på Yamaha her? :lol:  Det er nesten så en skulle tro flere av skribentene hadde økonomiske interesser i Yamaha :wink:

 

Du skal ikke se bort fra det ... kanskje det er mye emosjonell kapital investert? Og annen, i en fjern fortid. Skipper Worse har som kjent tonegaffel-logoen tatovert på innsiden av panna.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

ÅTTE ganger under vann? Hvordan er det mulig?

<{POST_SNAPBACK}>

Får vel svare på dette da.. Regelrett idioti.. Det regner ute og,, huff.. lense båten når det regner.. Slik henger det sammen.. Men motoren går enda.. :lol:

God aften....

Vi andre bruker å feste disse påhengerne til en båt, er de det så holder det som skal være på den riktige siden av vannet på den riktige siden av vannet... Skjønner ikke vitsen med påhenger uten en slik flytende båt....

 

Ellers så er også Hebbesen enig i at en sånn der Yamaha er fine saker, har opp igjenom tiden eid 2 stk Yamaha og tre stk Johnson. De derre Yamahaene var det ikke noe kluss med i det heletatt mens de der hvite var det mye kluss med. (Spesielt den ene som totalhavarerte 2 ganger og som ble til slutt byttet inn men en ny hvit sak).

<{POST_SNAPBACK}>

Jo den henger på en slik plast greie ja. 14 fot..

Men balja er ikke selvlensende enten eieren vil eller ikke , må han lense selv og.. NÅr en utsetter dette så går det på ned.. :diving:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Litt morro å sitte å lese for og imot bestemte påhengsmotormerker...

 

Men, for å slukke dette bålet med litt bensin :cool::cool: så kan jeg fortelle min lille erfaring:

 

I -73 kjøpte jeg en godt brukt P250 /Yamaha, den hvite, (aner ikke, men tipper ca 18 hk?). Den hadde ikke vært brukt på noen år, så giret sto fast. Pris var 800 kr. Jeg smurte opp giret, byttet plugger, og startet motoren. Bruker den fortsatt noen ganger hver sommer oppe i Vesterålen. Den får en skvett olje i sylindrene hver høst etter kjøring i ferskvann, og den har vel fått nye plugger hvert 10-ende år.

 

I -86 kjøpte jeg en ny 50Hk 2-takt Yamaha (3 sylindre, ikke tilt). Den brukte vi mye hvert år til i -03, da kjøpte en venn av meg båt og motor. Motoren gikk da fortsatt som den gjorde da den var ny, den startet momentant, og bortsett fra litt falming på motordekslet, så motoren nesten ut som om den var ny. Eneste vedlikehold var vanlig høstklargjøring (ferskvann, olje i sylindre etc) + at denne fikk nye plugger hvert år (lagret inne på tørt lager om vinteren..).

 

Far min kjøpte den samme motoren som min onkel, en liten 4 hk Johnsen. Den ene av disse har vært trygg gyteplass for småfisk i alle fall i de siste 15 årene (ble hivd på sjøen utenfor Vesterålen; det var lettere å ro hjem uten en motor som ikke ville starte (han hadde fått profesjonell service for n'te gang). Far min sin motor ble berget fra samme skjebne, og henger nå i eldhuset til utstilling over hva som man faktisk kunne tro ville gå...

 

Så når jeg en dag skal kjøpe motor til gummibåten, da blir det nok ikke en Johnsen, men en som er populær å stjele...

 

 

Fredriksen

som nå har en VP AQAD41A i kjelleren...

Link to post

BM hadde en test av 25Hk påhengere i 1992-93 (trur eg det var).

De strippet samlige ned i sine respektive deler etter noen hundre timer kjøring.

Yamaha'n var den eneste uten feil, så ut nærmest som ny både utvendig og innvendig.

Alle de andre merkene hadde mer eller mindre alvorlige feil og slitasje skader.

Verksmestere ymtet til og med frampå om at kvaliteten var for god (de hadde for lite arbeid) på Yamaha. :lol:

 

 

Link to post

hei igjen!

 

motoren som jeg skal bytte ut er en yamaha, den har vært 100% problemfri siden den var ny (87), så erfaringene mine med yamaha er svært gode (motoren skal byttes fordi den er for liten til denne båten). kunne godt tenkt meg å kjøpe ny yamaha, men pga den høye prisen på yamaha kunne jeg godt tenkt meg en billigere motor. så for å omformulere spørsmålet litt så er det jeg lurer på: er det andre motormerker som er gode og billigere alternativ til yamaha? jeg kommer til å kjøpre ny motor, ikke brukt. har noen erfaring med 15hk mariner (av nyere modell)?

 

takker for svar og håper på flere

 

mvh

 

judas (som startet tråden)

Link to post

men pga den høye prisen på yamaha kunne jeg godt tenkt meg en billigere motor. så for å omformulere spørsmålet litt så er det jeg lurer på: er det andre motormerker som er gode og billigere alternativ til yamaha?

<{POST_SNAPBACK}>

Billigere? Du har kun 30 sølvpenger sier du Judas? :lol:

 

Jeg hadde valgt blant japanske merker (Yamaha, Suzuki, Honda...) som har forhandler i nærheten. Ellers vil jeg si at det du betaler ekstra i anskaffelseskostnad glemmer du fort, men du vil alltid angre på en motor som trøbler. Kjøp kvalitet, selv om det i utgangspunktet koster mer... :smiley:

Link to post

har noen erfaring med 15hk mariner (av nyere modell)?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ingen direkte erfaring med Mariner 15 Hk 2T, men har 8 års erfaring med en Mercury 15 Hk 2T som etter sigende skal være identisk motor med unntak av fargen på lakken og dekor.

 

Jeg kan ikke gi noe svar på generelt grunnlag om Yamaha 15 er bedre mht driftsikkerhet enn Mariner 15.

 

BildeYAMAHA ..... :puke:

 

 

 

BildeBilde

 

Jeg tror imidlertid eventuelle forskjeller (om det er noen) er veldig små, sikkert ikke merkbare for de fleste eiere av disse motorene. For min egen del har jeg i alle fall vært meget fornøyd med min Mercury 15 som aldri har gitt meg problemer i løpet av 8 år.

 

Videre er det er helt genialt at man på Mercury/Mariner 10 og 15 har full kontroll på både gir(!), gass og stoppknapp med kun den ene hånda på styrekulten. Det krever kanskje litt tilvenning (syntes egentlig ikke det selv), men etter det virker alle andre motorer du kjører med styrekult... som motorer fra tidlig steinalder :lol:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Kan virkelig anbefale Mercury/Mariner's små 2-taktere. Hadde selv en Viking 10hk (15hk) på en jolle i 2 år, kjempefornøyd. Grunnen til valget av denne motoren var en test av 10-hestere i et båtmagasin for 2-3 år siden. De gjennomførte i nr. 3_2005 en ny (tillsvarende) test av 9,9hk-motorer - og jaggu vant ikke Mercuryn igjen. Så kjøp den Marinern du.. det vil du ikke angre.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...