Henrik11 Startet 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2013 Hei, har kjøpt meg en gpsmap 720s fra Garmin, og fant et problem som jeg ikke finner ut av, kan være jeg ligger litt bak på informasjonen, men problemet er: Jeg får ikke frem noen mulighet for ekkolodd. Verken i menyen eller noe annet. Etter det jeg har skjønt så skulle egentlig s modellen ha innebygd 1000 kw ekkolodd, stemmer ikke det? Eller er det bare en reciever? Vil helst vite om jeg kan få den til å fungere før jeg selv begynner å kjøpe ny svinger.. Har bare kobla til strøm og jording (kobla til sikringsboks med 10 A) resten av sånt som skal kobles til motoren lar jeg noen som har peiling få gjort. Er det noen som finner en feil her? Skal forresten kjøpe bluechart g2 vision. Takk for svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Er det ikke med svinger i settet? Er vel "smart" denne, har den selv, er ikke sikkert du får opp ekkolodd på menyen før den vet at det er tilkoblet.. Er også mulighet for motordata via NMEA, men jeg har ikke det tilkoblet, og får heller ikke valget i menyen.. Troor det er sånn.. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Uten tilkoblet svinger skjules ekkoloddmenyen. Når du kobler til svinger får du opp flere menyvalg automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Det er riktig at den har innebygd ekkolodd men du må allikevel ha en svinger. Det blir litt som å ha radio uten antenne. Svingeren tilsvarer forenklet sett en antenne bare at den sender og mottar ultralyd og ikke radiobølger. Har forøvrig samme enheten selv og de ukene det tok til jeg fikk somlet meg til å montere svingeren i bunnen av båten så jeg ikke noe om ekkolodd på skjermen så dette er normalt. Redigert 25.Juli.2013 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Monterte mitt ekkolodd på 720S på tirsdag. Da kommer ekkolodd opp på meny andre linje venstre side skjerm. Så du kan trygt kjøpe loddet. Enklere kan det ikkje bli. En ledning med kontakter å sette i så virker alt. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik11 Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Ok, takk for svar alle sammen! Dere har vel ikke noen tips på noen gode svingere? Noen som ikke er altfor dyre men samtidig fungerer bra? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Maritim har svinger til denne for 1100,- båtpenger. Du kan da fint bruke innvendig svinger hvis du ikke er fisker som er avhengig av nøyaktig lesning dypere enn 60-70 meter. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Eureka Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 er det dobbelt eller enkeltskrog i båten din? innvendig giver kan bare brukes ved enkeltskrog. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Min er kjøpt på Maritim. Montert innvendig. Veldig grei installasjon. Kostet i overkant 1000kr. Meiner det er Airmar den heter. Har et originalt lodd i båt som kun viser dybde. Nå viser begge lodd på meteren det samme iallfall opp til 50 meter. Så den Maritim selger kan eg iallfall anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 så skulle egentlig s modellen ha innebygd 1000 kw ekkolodd, Pass på så det ikke tar fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik11 Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har en Askeladden freestyle 475, og den er vel ikke så veldig fancy akkurat nei,så har nok enkelt skrog, men i bånn av båten samler det seg jo vann etter kondensen, tåler svingere dette da? De innebygde altså? Haha mulligan, så det nå, mente 1000 w ;) Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Ikke noe problem å bruke innvendig svinger. Tåler det som måtte være av kondens/vann. Følger med en kopp som limes i skroget. Den fylles f.eks med frostveske og så monterer man svingeren i den. Må passe på noe med vinkel under montering, men det skulle være greit forklart. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Eg fylte matolje i koppen som svinger står i. Fungerer det. Eneste problemet eg har til nå er at når eg vil ha meter i dybde får eg km/t i hastighet. Må lese om dette er mulig å velge uavhengig. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Eneste problemet eg har til nå er at når eg vil ha meter i dybde får eg km/t i hastighet. Må lese om dette er mulig å velge uavhengig.Velg "metrisk", og deretter endrer du enheten for hastighet.Klippet fra manualens side 48: Opprette et egendefinert måleenhetssystemDu må motta dybdedata for NMEA-ekkolodd eller bruke en kartplotter i S-serien (for eksempel GPSMAP 720s) med innebygd svinger for å kunne vise informasjon om dybde og temperatur.Du kan velge individuelle måleenheter og opprette et egendefinert måleenhetssystem for kartplotterskjermen.1. Gå til skjermbildet Hjem, og velg Konfigurer > enheter > Systemenheter > egendefinert.2. Gjør ett av følgende:• Velg Dybde, og velg Fot, Favner eller Meter.• Velg Temperatur, og velg deretter Fahrenheit (oF) eller Celsius (oC).• Velg Avstand, og velg Miles, Kilometer, Nautisk (nm, fot) eller Nautisk (nm, m).• Velg Hastighet > Fartøyets hastighet, og velg Miles i timen, Kilometer i timen eller Knop.• Velg Hastighet > Vindstyrke, og velg Miles i timen, Meter per sek eller Knop.• Velg Høyde, og velg Fot eller Meter.• Velg Volum, og velg Liter, Gallon (US) eller Gallon (UK).• Velg Trykk > Manometertrykk, og velg kPa eller psi.• Velg Trykk > Lufttrykk, og velg deretter Millibar eller Tommer, Mercury.Sent from my iPad using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.