Jump to content

Søker literatur om Aanensen båtbyggeri

1stemann

Recommended Posts

Hei hå, og takk for et fantastisk forum. Her går det virkelig ann å finne svar på det meste.

Jeg er den heldige eier av en Aanensen snekke fra 1953 (i alle fall i følge forrige eier), som jeg holder på å pusse opp (eller var det ned?).

Nå har jeg blitt litt bitt av denne båtbasillen og det kunne være morsomt å vite mer om båtbyggeriet, hva slags båter de laget, hvor mange, annen interessant historie osv. Kanskje det finnes en bok eller noe slikt.

Har søkt litt på nett for å finne litt historie og litteratur om Aanensens båtbyggeri i Langesund, men det er heller lite å finne. Det eneste som kommer opp ved søk er en og annen snekke på finn.no og noen tråder her på forumet.

Noen som vet om noe slik litteratur?

For den interesserte, har jeg laget en egen blogg om prosjektet:

http://koggen.blogspot.com

Heisann,

Jeg har lest bloggen din, og underholdes godt av din positive og gode skrivemåte :yesnod: .
Kommer til å følge prosessen frem til sjøsetting med interesse.

Kanskje litt sent å si nå, men jeg håper du er flink til å ta bilder før og underveis i rivearbeidet. Det er ofte små detaljer som er greie å kunne se tilbake på når alt skal sammen igjen.

Båten din er flott i linjene, og ikke større enn at du fikser dette fint. Virker som du har en sunn holdning til arbeidet, og at "stapeisen" i deg ikke gir etter for litt motgang (som kan forekomme).

Gudd løkk!

/Ole

Hei!

Prøv å høre med kommunen som Aanensen Båtbyggeri lå i.....det kan være att teknisk kontor/kultur og fritid avd har tatt vare på kartotek og regnskap osv fra Aa BB......Dette ble gjort bl.a med Bjarne Aas båtbyggeri og Borgarsyssel Museum sitter i dag på papirer....samme skjedde med Kolbjørnsviken slip og verft i Arendal....Arendal Kommune tok heldigvis vare på viktige kartotek og bilder osv.

Så prøv med en tlf til Langesund kommune(hvis den ikke er slått sammen til noe større da)

Lykke til!

Mvh Janniz.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...