Colinn Startet 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2013 Noen som har erfaring med autopilot til denne type båt? Ser at Simrad og Raymarine har rimelige løsninger opp til 39 fot. Problemet er at min båt er vesentlig tyngre enn anbefalt maks displacement (på 6-7tonn). Min følelse er at siden Colin Archer type båt ikke er noen skarpseiler og dermed skulle medføre mindre belastning på rorkultpilot enn en tilsvarende tung moderne plastbåt vil det kanskje fungere alikevel. Noen som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Hei Det er jo flere forhold som påvirker hvilke krefter som utløses og hvilke kraft/dimensjoner som behøves på skøyta. Du peker selv på de ytre kreftene i en seilas og i tillegg vil jo kraftbehovet rent mekanisk fra rorkult til ror i denne spesielle skøyta påvirke vurderingen. Min erfaring fra andre kraftoverføringssystemer med liniæremotorer/servoer at man aldri lar tvilen dimensjonene ned, bare opp. Disse systemene koster jo noen båtpenger men spar deg for nedturen når det ikke gjør jobben. En av leverandørene kan beregne kraftbehovet dersom kunnskapsbanken her på BP ikke kan:-) Mvh Arne Redigert 25.Juli.2013 av Stella Polaris (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
LALUNA II Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 fant en video her med tiller fra Ray.. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Colinn Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Speiderene i Søgne har en slik skøyte på 30 fot. I en annen tråd kan du lese om sommerens tur til Ryfylke. På vei opp var det mange ungdommer til å styre, og mellom Egersund og Tananger hadde vi grov sjø bakfra. I grov sjø der en hele tiden må passe bølger og kurs er det store belastninger på rorkulten og en styremaskin må være både smart og sterk. Det betyr i praksis at jeg styrte selv hele veien. Måtte ofte legge mesteparten av mine 95 kilo på rorkulten og det betyr at en evt styremaskin for slik bruk må være nokså kraftig. På heimveien hadde vi frisk bris bakfra og var bare to voksne ombord. Da plugget vi inn styremaskinen som fungerte prikkfritt helt hjem. Anbefales på det sterkeste for lengere Finværseilas. Spesielt hvis du har lite mannskap og vil ordne litt med seil og kaffe underveis. Skøyta vår er lett å trimme slik at roret blir nesten nøytralt hvis det ikke er for mye sjø bakfra. Husker ikke hva den heter, men det er en linærmotor som klikkes inn i et feste ved rekka og oppå rorkulten. Monteres eller fjernes på ett minutt. Velkommen til Søgne hvis du vil prøve. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Tror jeg ville gått for en kontinuerlig styremaskin og ventilstyring. Du bør vel også ha en pilot som kan trimme motror grunnet den høye vekten på båten, altså at piloten svinger motsatt vei for å stanse rotasjonen, dette skal skje før ny kurs er oppnådd for å hindre at en svinger for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.