Espen Grønnum Startet 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2013 Suzuki DT 55hk, lang stamme. rundt slutten av 80tallet: Startet og gikk fint da jeg overtok motoren, men så etter å ha stoppet motoren sjøl og sku til å starte, så startet den ikke. Dagen etter da jeg prøvde så startet den med startgass. Har hatt oppe og gjort rent bensinfilteret, pumpa og forgasserne uten at det ble bedre. Så den starter med startgass, og etter å bakket seg varm så starter den også uten startgass. Men så når jeg ska kjøre så dør den ut. Tenker bensinmangel, men den får bensin nok. (prøvd å klemme på handpumpa under kjøring. Den er hard, og bensinen når fram til forgasserne). Er det noe som kan ryke i disse bensinpumpene (kun en boks og pakninger med to membraner inni) som man ikke kan se ? Men så kommer det rare. Hvis jeg stopper motoren på tenninga, for så å starte med en gang så går motoren godt i ca 7-8 sekund før den dør ut. Den stopper ikke helt. vrir av tenninga og starter opp igjen så går den i 7-8 sekund så dør den ut igjen. og det gjentar seg. Derfor har jeg nå begynt å lure på om det kan være noe elektrisk? At den går i nødmodus kanskje? Siden det eneste som nytter er å bruke tenninga for å få den ut av "halvdød modus". Ser at der er en rød Reset knapp under dekslet på motoren. (går ut ifra det er til low oil pressure/heat) Men skjer ingenting når jeg trykker på denne. Olje nok på tanken og kjøling nok på motoren. Kan det være noe elektrisk i kontrollboksen (gass/gir)? Kan det være CDI boksen som er gåen? Hvordan ville da feilen vært hvis den ryker? Er det noe man kan prøve utenom den? F.eks koble ut reset knappen, noen sensorer eller noe annet som får motoren til å gå i nødmodus (hvis det er det den gjør da)? Er det noen som er kjent med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Frogner Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Er ikke noe som enkelt at luftinga på bensintanken er stengt? Hender de skrur seg igjen under bruk, da kan mange av de symptonene du har oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 er ikke så mye fancy elektronikk på 80-talls 2T, ofte bare sensor for temperatur samt varsel for evt oljetank. På min Yamaha så kuttes tenninga slik at den maks får 2000 omdr, og får en meget hakkete gange. Kanksje denne er til hjelp: https://baatplassen.no/i/topic/80483-suzuki-outboard-all-2-stroke-engines-1988-2003-repair-manual/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Har du tatt kompresjonstest på den? Hvis du fortsetter å bruke startgass på den så vil den sannsynligvis ikke vare lenge. Når du starter en totakter med startgass går den uten smøring. Metall mot metall. Oil injection vil gi smøring så lenge den virker da... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.