Jump to content

Spenningsnivå på 12V batterier..

Fjord21DC

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått tak i to stk 12V Delphi Freedom 102ah Ca/Ca batterier fra 2012. Ukjent med hvor lenge batteriene har stått eller om de tidligere har vært utladet.

De ble fulladet begge to for 1 døgn siden og laderen gikk alle stegene og indikerte fullt batteri uten noen error-meldinger.

Begge tok ca. 15-18 timer å lade fulle med 5A - 14,4V.

1 dag etter at lader er frakoblet så viser hvilespenning (open circuit) mellom polene henholdsvis 14,71V og det andre 13,88V.

Hvilken indikasjon gir dette på tilstand på batteriene?

Her er det vel noe som ikke stemmer helt med målingene? Spenningen nå på 14,7V er jo høyere enn hva du ladet med? Skrivefeil, målefeil?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De målingene høres litt mer fornuftige ut. Normalt skal et friskt og fulladet batteri være på 12,7 - 12,8V etter en slik hvileperiode og uten noe tilkoblet. Med så billig måleinstrument kan du også se bort fra mer et siffer etter komma.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...