Fjord21DC Startet 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2013 Hei, Jeg har fått tak i to stk 12V Delphi Freedom 102ah Ca/Ca batterier fra 2012. Ukjent med hvor lenge batteriene har stått eller om de tidligere har vært utladet. De ble fulladet begge to for 1 døgn siden og laderen gikk alle stegene og indikerte fullt batteri uten noen error-meldinger. Begge tok ca. 15-18 timer å lade fulle med 5A - 14,4V. 1 dag etter at lader er frakoblet så viser hvilespenning (open circuit) mellom polene henholdsvis 14,71V og det andre 13,88V. Hvilken indikasjon gir dette på tilstand på batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Her er det vel noe som ikke stemmer helt med målingene? Spenningen nå på 14,7V er jo høyere enn hva du ladet med? Skrivefeil, målefeil? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjord21DC Svart 26.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Må være målefeil ja! Brukte bare et billig digitalt voltmeter (multimeter) til 50,- spenn på Europris.. Skal låne et skikkelig et jeg.. Målte på nytt flere ganger og da viser det ene 12,79/ 12,80 og det andre 13,09V.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 De målingene høres litt mer fornuftige ut. Normalt skal et friskt og fulladet batteri være på 12,7 - 12,8V etter en slik hvileperiode og uten noe tilkoblet. Med så billig måleinstrument kan du også se bort fra mer et siffer etter komma. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.