Jump to content

Valg av propell til 15 hk - lett gummibåt

Artekno

Recommended Posts

Har nå en Johnson GT 2005-modell som er fiklet opp til 15 hk. For meg ser det ut som originalpropellen sitter på (10 hk), og denne har lavere stigning enn original 15 hk. Siden jeg skal ha denne på en lett 10-fots gummibåt (54 kilo) og drar på seilferie over helgen, så vurderer jeg å hive på en propell med høyere stigning så motoren får litt å jobbe mot. Men det finnes jo en haug med propeller til denne motoren, og dette har jeg ikke greie på og får ikke tid til å drive å forske så mye på det.

Typisk last i jolla vil være 2 voksne, a la full fart fra uthavn og inn til Grebbestad for å handle mat. Og en og annen sporadisk dykketur (2 pers) ikke så langt fra "moderskipet".

http://eurofritid.no/?pageID=18325&ItemID=0

Hvilken propell passer til en slik båt tro? Andre forslag mottas gjerne! Stålpropell? 4-bladet??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

ta av propellen du har på, og se hva som står på. Ville ikke gått for mye opp, 1" kanskje, selv om båten er lett så kan en stutt gummibåt være tung å få opp i plan når den er lastet.

Ville gått for std alu, neppe det store utvalget i fancy propeller som passer til ditt bruk. Og ha med den gamle som backup :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg noterte selvsagt ikke hva det står på propellen som sitter på. Men skal innom i morgen, så får vi se. Finner propeller til denne med stigning på 8, 9, 10 og 11 tommer. Uten at jeg vet, så føler jeg vel at 10 hk kom med 9" OG 15 hk kom med 10". Så en original 15 hk propell er vel mest sannsynlig det riktigste til mitt bruk. 11" stålpropell er vel mer for de som leker med speedbåter tenker jeg.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...