Jump to content

Jordfeil på landstrøm, Princess 2003mod. Noen tips?


nybhak

Recommended Posts

Hei

Har en Princess fra 2003.

 

Når jeg måler 230v på stikk kontakt i båten får jeg:

 

jord-fase = 16 volt

jord-fase = 220 volt

fase-fase = 227 volt

 

Hvis jeg kobler fra landstrøm og starter generator blir tallene ca det samme.

 

Jeg har en bryter for batteribankene som slår av kretsen. Den viser fra 7-20 volt når jeg slår den av, jeg mener at den tidligere gikk til 0.

 

Har prøvd å feilsøke ved å slå av sikringer men det hjelper ikke.

 

Noen tips?

 

Er ikke elektrikker men hadde vært greit å funnet dette ut selv å lært litt av det før fagfolk kontaktes.

 

Redigert av nybhak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvd å koble fra varmtvanns beredern og laderen?

Har du noe skjema over installasjonen?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei

Det virker som om du har en potensielt farlig jordfeil i anlegget ditt siden du måler det du måler med landstrøm frakoblet. Forslaget fra Sitrin om å koble fra varmtvannsberederen er bra. Det er en velkjent kilde til jordfeil.

Siden 220 volten har potensial til å ta livet av folk foreslår jeg at du lar en elektrofagmann feilsøke/feilrette. Skal man seriøst måle isolasjonsmotstand holder det ikke med et multimeter fra "Biltema".

Lykke til

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn på engelske båter, da? Bygget for TN-nett, slik at den ene fasen (N) er koblet til jord. Den andre fasen (L) har 220 volt. Sikringene i tavla er en-polige og bryter bare L-fasen. I såfall sitter det en lampe i tavla for å vise at stikkontakten på landstrømmen er snudd riktig vei.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn på engelske båter, da? Bygget for TN-nett, slik at den ene fasen (N) er koblet til jord. Den andre fasen (L) har 220 volt. Sikringene i tavla er en-polige og bryter bare L-fasen. I såfall sitter det en lampe i tavla for å vise at stikkontakten på landstrømmen er snudd riktig vei.

Båten min har en slik "reverse polarity" lampe.

Hva betyr det i praksis her i Norge om man bruker overgang til vanlig stikkontakt og denne lampa lyser?

Bør jeg da gå å snu kontakten?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båten min har en slik "reverse polarity" lampe.

Hva betyr det i praksis her i Norge om man bruker overgang til vanlig stikkontakt og denne lampa lyser?

Bør jeg da gå å snu kontakten?

 

Jeg kan dessverre for lite om dette, så jeg er nok på tynn is her, men her er det jeg tror: hvis lampa slukker når du snur kontakten, så bør du gjøre det. Den viser jo bare om det er spenning på N-fasen (nulleder), noe det ikke bør være hvis båten din er laget for TN-nett. I norske hus er IT-nett mest vanlig, og da er ikke jord godt definert i forhold til fasene. Det vil altså være spenning mellom jord og begge fasene. Hvis landstrømmen er lagt opp slik, vil det så vidt jeg kan forstå kunne bli slik at reverse polarity-lampen lyser uansett. Dette er forsåvidt ikke farlig, men hvis sikringen går, og du har enpolige sikringer, så vil det altså stå spenning på den ene fasen også etter at sikringen har gått. Greit å ha i bakhodet.

 

Min båt har samme opplegg, med reverse polarity-lampe og enpolige sikringer. Jeg skal montere skilletrafo, og da er en av resultatene at jeg kan koble jord og den ene fasen sammen ut av skilletrafoen, slik at jeg i praksis får et TN-nett. Dermed forsvinner hele problemstillingen med å snu landstrømskontakten.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det har ingen betydning om denne lyser. Dette er pga Norges og Albanias noe sære nett med 2 x 130 v uten nulleder.

 

SAP: Lyser den i Sverige og Danmark?

 

Eneste praktiske betydning er det røde lyset.

 

Kjenner jeg SAP rett, så blir vel kontakten snudd for å sikre nattesøvnen, og unngå mareritt om den røde lampa :-)

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar :-)

 

Hehe Kaspara. Du har jo kjent meg i 20 år og har fullstendig rett, haha. Hadde fått nervøse symptomer om en varsellampe lyste, lol.

 

Den lyser ikke i SE og DK. Samme med Norge (99% sikker, skal sjekke igjen når jeg er hjemme) med mindre jeg bruker overgang og et støpsel står feil vei.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som det er nevnt tidligere så bryter du kun den ene fasen gjennom sikringene på Princess slik strømnettet er opplagt på disse båtene. Så det er fullt mulig at en jordfeil ikke avdekkes gjennom å slå ut kurs for kurs. Da må man over på fysisk frakopling av utstyr fra nettet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

hei

 

Har nå fått rett måling på strømmen ombord ifølge Princess i Bergen.

 

Ved landstrøm har jeg ca 230 volt delt på to faser.(115volt på hver fase målt mot jord) Ved bruk av generator har jeg 230 volt på den ene fasen og 0 volt på den andre.

 

Er som sagt ikke flink med strøm men ble fortalt at det skal være slik på en Princess.

 

Feilen jeg fant var at en celle på et batteri var kortsluttet. Oppdaget det ved sterk lukt i batteri rom. Det kokte på det ene batteriet ved lading selv ved fullt nivå på vann. Byttet batteri, lukt forsvant og strøm ok. Regner med at en celle var kortsluttet.

 

Grunnen til mitt strømproblem må vel være for at det er felles jord på batteri og landstrøm/generator?

 

Problemet er ihvertfall borte og jeg tenkte det kunne være greit å opplyse om dette.

 

Leser av tråden at utstyret fysisk må kobles fra ved jordfeil søking. Dette er noe jeg skal huske på ved eventuell framtidig jordfeil.

Takker for alle svar på tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...