nybhak Startet 26.Juli.2013 Del på Facebook Startet 26.Juli.2013 (redigert) Hei Har en Princess fra 2003. Når jeg måler 230v på stikk kontakt i båten får jeg: jord-fase = 16 volt jord-fase = 220 volt fase-fase = 227 volt Hvis jeg kobler fra landstrøm og starter generator blir tallene ca det samme. Jeg har en bryter for batteribankene som slår av kretsen. Den viser fra 7-20 volt når jeg slår den av, jeg mener at den tidligere gikk til 0. Har prøvd å feilsøke ved å slå av sikringer men det hjelper ikke. Noen tips? Er ikke elektrikker men hadde vært greit å funnet dette ut selv å lært litt av det før fagfolk kontaktes. Redigert 26.Juli.2013 av nybhak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Prøvd å koble fra varmtvanns beredern og laderen? Har du noe skjema over installasjonen? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Polaris Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Hei Det virker som om du har en potensielt farlig jordfeil i anlegget ditt siden du måler det du måler med landstrøm frakoblet. Forslaget fra Sitrin om å koble fra varmtvannsberederen er bra. Det er en velkjent kilde til jordfeil. Siden 220 volten har potensial til å ta livet av folk foreslår jeg at du lar en elektrofagmann feilsøke/feilrette. Skal man seriøst måle isolasjonsmotstand holder det ikke med et multimeter fra "Biltema". Lykke til Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Siden 220 volten har potensial til å ta livet av folk foreslår jeg at du lar en elektrofagmann feilsøke/feilrette. Enig med Stella Polaris. Her må du ha hjelp av en med "megger" for å måle isolasjonsmotstanden. Redigert 27.Juli.2013 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Er det ikke sånn på engelske båter, da? Bygget for TN-nett, slik at den ene fasen (N) er koblet til jord. Den andre fasen (L) har 220 volt. Sikringene i tavla er en-polige og bryter bare L-fasen. I såfall sitter det en lampe i tavla for å vise at stikkontakten på landstrømmen er snudd riktig vei. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Da får du vel snu den i Norge da kan jo ikje ha strømmen i feil hull Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Er det ikke sånn på engelske båter, da? Bygget for TN-nett, slik at den ene fasen (N) er koblet til jord. Den andre fasen (L) har 220 volt. Sikringene i tavla er en-polige og bryter bare L-fasen. I såfall sitter det en lampe i tavla for å vise at stikkontakten på landstrømmen er snudd riktig vei. Båten min har en slik "reverse polarity" lampe. Hva betyr det i praksis her i Norge om man bruker overgang til vanlig stikkontakt og denne lampa lyser? Bør jeg da gå å snu kontakten? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Båten min har en slik "reverse polarity" lampe. Hva betyr det i praksis her i Norge om man bruker overgang til vanlig stikkontakt og denne lampa lyser? Bør jeg da gå å snu kontakten? Jeg kan dessverre for lite om dette, så jeg er nok på tynn is her, men her er det jeg tror: hvis lampa slukker når du snur kontakten, så bør du gjøre det. Den viser jo bare om det er spenning på N-fasen (nulleder), noe det ikke bør være hvis båten din er laget for TN-nett. I norske hus er IT-nett mest vanlig, og da er ikke jord godt definert i forhold til fasene. Det vil altså være spenning mellom jord og begge fasene. Hvis landstrømmen er lagt opp slik, vil det så vidt jeg kan forstå kunne bli slik at reverse polarity-lampen lyser uansett. Dette er forsåvidt ikke farlig, men hvis sikringen går, og du har enpolige sikringer, så vil det altså stå spenning på den ene fasen også etter at sikringen har gått. Greit å ha i bakhodet. Min båt har samme opplegg, med reverse polarity-lampe og enpolige sikringer. Jeg skal montere skilletrafo, og da er en av resultatene at jeg kan koble jord og den ene fasen sammen ut av skilletrafoen, slik at jeg i praksis får et TN-nett. Dermed forsvinner hele problemstillingen med å snu landstrømskontakten. Redigert 27.Juli.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaspara_Nærsnes Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Det har ingen betydning om denne lyser. Dette er pga Norges og Albanias noe sære nett med 2 x 130 v uten nulleder. SAP: Lyser den i Sverige og Danmark? Eneste praktiske betydning er det røde lyset. Kjenner jeg SAP rett, så blir vel kontakten snudd for å sikre nattesøvnen, og unngå mareritt om den røde lampa :-) Sitér dette innlegget Kaspara AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=10&mmsi=258101030¢erx=10.50207¢ery=59.76384 Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Takker for gode svar :-) Hehe Kaspara. Du har jo kjent meg i 20 år og har fullstendig rett, haha. Hadde fått nervøse symptomer om en varsellampe lyste, lol. Den lyser ikke i SE og DK. Samme med Norge (99% sikker, skal sjekke igjen når jeg er hjemme) med mindre jeg bruker overgang og et støpsel står feil vei. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
nybhak Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skal prøve å koble fra vvt og lader og måle. Har avtalt med en skipselektrikker som skal komme å se på dette etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Som det er nevnt tidligere så bryter du kun den ene fasen gjennom sikringene på Princess slik strømnettet er opplagt på disse båtene. Så det er fullt mulig at en jordfeil ikke avdekkes gjennom å slå ut kurs for kurs. Da må man over på fysisk frakopling av utstyr fra nettet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nybhak Svart 26.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2013 hei Har nå fått rett måling på strømmen ombord ifølge Princess i Bergen. Ved landstrøm har jeg ca 230 volt delt på to faser.(115volt på hver fase målt mot jord) Ved bruk av generator har jeg 230 volt på den ene fasen og 0 volt på den andre. Er som sagt ikke flink med strøm men ble fortalt at det skal være slik på en Princess. Feilen jeg fant var at en celle på et batteri var kortsluttet. Oppdaget det ved sterk lukt i batteri rom. Det kokte på det ene batteriet ved lading selv ved fullt nivå på vann. Byttet batteri, lukt forsvant og strøm ok. Regner med at en celle var kortsluttet. Grunnen til mitt strømproblem må vel være for at det er felles jord på batteri og landstrøm/generator? Problemet er ihvertfall borte og jeg tenkte det kunne være greit å opplyse om dette. Leser av tråden at utstyret fysisk må kobles fra ved jordfeil søking. Dette er noe jeg skal huske på ved eventuell framtidig jordfeil. Takker for alle svar på tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.