Jump to content

jabsco "silent flush" el-toalett, dårlig pumping

Saganda

Recommended Posts

Jeg tror jeg vil påstå at problemet i 90% av tilfellene, enten det er et manuelt eller elektrisk toalett ligger i (tilbakeslags)ventilen på utgangen av pumpen mot slanget til septiktanken. Her kan det sette seg fast uhumskheter, men uansett er det et sted det over tid bygger seg opp med urinstein som tetter utløpet. Selve slangen kan også gro igjen med urinstein. Begge deler har jeg opplevet selv. En gang var 25mm slangen til slutt så tett at jeg ikke fikk stukket inn en blyant. Oppbygging av urinstein kan reduseres ved at en etter et dobesøk, eller i hvert fall en gang i løpet av en helgetur heller en dasj 35% eddik i skålen som en sender inn i systemet ved et lett pump/trykk på pumpen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tror ikke slangen er grodd, båten er bare 5 år, og vi er nøye med å spyle godt gjennom hver gang. Det virker som selve "utpumpa" har mista kapasitet på en måte.

Som presten sa da han var på et bønnemøte i menigheten og fikk tynn kaffe: "Her nytter det ikke å tro, her må det (kaffe)bønner til". I løpet av 5 år kan det gro godt til i systemet. Løsne slangeklemmen til slangen ut fra dassen og ta en sjekk. At det da ikke er urinstein både i stussen og i slangen etter så mye som 5 år, ville overraske meg mye. Men selvfølgelig, elektriske enheter som dasspumper kan også svikte og bli dårligere. Hvordan er lyden når du spyler ut dritten? Er den mye slappere enn for 5 år siden?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

?.........båten er bare 5 .......

Mer enn lang nok tid til å bygge opp bra med urinstein....om det er sjøvann det spyles med.

Prøv Lars H sitt eddik triks. Billig sjekk. Jeg drar det enda litt lengre og peiser i to hele flasker 35% i toilettene ett par ganger i sesongen. Pumper det inn i slangene og lar det stå over natta. En kan faktisk høre det bobler og syder, og ikke minst: merker tydelig forskjell i pumpemotstand dagen etter.

Nå kommer det nok snart opp forslag om å koble om systemet slik at en spyler ned driten med ferskvann (og det er ikke dumt dersom en har nok av det da urinstein lettest dannes av saltvann og piss), og at en kan bruke saltsyre, oxaalsyre, sitronsyre fra butikken løst opp i vann osv., Men det som er viktig her er at urinstein er en kalkforbindelse som løses opp av syre av en hver sort, dess sterkere syre, dess mer effektivt.

Obs!

Eddik i dass løser ikke opp allerede oppbygd urinstein. Det fungerer kanskje forebyggende, men er slangen helt forkalket er det bare å bytte den ut. I verste fall kan du ta ut slangen og daske den i asfalten. Da knuser du mye av kalken. Men jeg hadde kjøpt en ny først som sist. Fem år er mer enn nok til å tette en slange. Byttet vår i fjor. En jævlig ekkel jobb, men det er bare å drikke seg til mot og la det stå til! Jeg måtte sage over slangen med baufil for å få den løs.

Bråker ditt "silent flush" like mye som mitt, forresten?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Nå er jeg vel jeg etter mange år her på forumet sett på som en drittunge (som jeg selv har oppnevnt meg til det), men dette vet jeg litt om og etter 25 år ikke minst har smertelig erfaring med. Sterk eddik løser ikke opp alvorlige tilstoppinger, men virker som forebyggende tiltak. Men mindre forekomster av urinstein, kan løses opp.

Dessverre er det ikke bare urinstein som kan stoppe til dassen. I den skal det som det sies kun kastes det som har gått fra munnen og ut i rasshøet på folk, unnskyld sterke ord. Damebind, tamponger, cuetips, tørkepapir, sigarettfiltre osv. har ingenting å gjøre i dassen.

Når det gjelder dasspapir, er det en ting å merke seg. Slikt papir finnes i alle kvaliteter og prisnivåer. Er en politisk korrekt miljøbevist, skal en bruke resirkulert papir.

Men slikt papir har dessverre ikke noe å gjøre i dassen på båten. At det er resirkulert (håper det ikke er mitt dasspapir) betyr ikke nødvendigvis noe positivt. I slikt papir er fibrene etter gjenvinning (gjerne mange ganger) svært korte. For å i det hele tatt å kunne lage et sammenhengende ark papir av dette som ikke blir sittende som en klump på fingeren når en tørker seg bak sammen med dritten, er det tilsatt store mengder lim. Dette "klogger" dessverre til pumper og kniver i pumpen på dassen.

Nytt papir, har imidlertid lengre fibre uten nevneverdige limstoffer. Så slikt papir går rett gjennom pumpen uten å "klogge" den til.

Nytt, (og ikke brukt tidligere i dassen) papir, kan en kjøpe til en ublu pris som spesialpair for båt i båtsjapper. Men det finnes også hos Rema, Remi 1000, Meny osv. med navnet Lambdi ogkanskje andre navn?

Nytt Lamdi papir er så tykt at jeg kun trenger et tørk der jeg bruker 2 - 3 tørk av billigpapir for å bli ren der bak. Så dermed tjener jeg fort inn det jeg sparer meg til fant på å bruke billigpapir.

Noen av dere som fremdeles er med? Ble dere kvalm? Håper inderlig det. Dette innlegget var helt alvorlig ment, og kanskje til hjelp og opplysning for andre?

Lars H.

selvopnevnt drittunge

Og gjerne litt til, selv om det måtte føles litt ekkelt. Etter 25 år har jeg opplevet litt av hver av basj, piss, lukt og mer som jeg nå har litt mer jeg vet jeg kan unngå. Så kjør på! mere dritt, mere dritt, mere . . .. . . . .!!

Det jeg vel ikke har sagt noe om, er vel rent generelt om dritt i septiktank. Det har jeg skrevet om utallige ganger, om aerobike og anaerobike bakterier, klor i tanken osv. Søk på underskriften min" drittunge", så dukker det meste av drittpratet mitt opp.

Hadde på to flasker eddikk i helga, det ser ut som det hjalp litt(endel), så jeg skal se det an litt nå. Tar av pumpa igjen snart og da får jeg sjekka innover i slangen.

Men takk for alle gode tips.

Og ja, det bråker noe for jæ...ig, men mest av spylepumpa, må prøve å gjøre noe der. Er nesten flaut å gå på dass om natta..

Har problemet kommet snikende over tid eller oppsto det plutselig?

Hvis det oppsto plutselig har jeg tro på at noe har lagt seg på kniven/impelleren i pumpa.

F.eks. litt hår eller kanskjen en flik torky??

Har det kommet litt over tid er det sannsynligvis belegg. Hvis det er belegg er nok slangen nesten tett.

Men i og med at du har litt gjennomstrømning kan du syrevaske slangen.

Saga har gjerne laget såpass med tilkomst at det er greit å bytte slangen?

Støtter alle erfaringene, rådene og tipsene til Lars H.

De gjelder også alle de som ikke har elektrisk toalett med skarpe kniver)

(snart kommer Jabsco med en dass-app til å måle nivå og styre dassen :giggle: )

hvis du har manuel pumpedo og får "forstoppelse" fester du en gammeldags gardinwire i batteridrillen og skrur fast en liten vinkelkrok i den andre. Wire'en stikker du inn i utløpshullet under vann, med drillen over vann, og kjører på. Kan også brukes innvendig, men det blir fort litt mere grisete. Men ikke så grisete som trykkluft....... :thumbsdown:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...