Jump to content

Hva kan denne propellskaden skyldes?


båtløskar

Recommended Posts

ligget ute med propel i vannet og fått et slag på grunna? av stein eller annet? kanskje det har kommet litt store bølger og dyttet propellen inn på en stor stein eller no? hadde motoren hvert i gang så hadde det vell hvert rundt hele veien.kan umulig tenke meg at det koster alt for mye og få rettet den opp, men du klarer kanskje også og få tak i en ny propell til samme prisen ifra usa igjen?

Link to post

hammer og ambolt er nok tingen der :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har merket i det siste at jeg ikke kommer opp i de 38 knopene som jeg skal ha med min firebladers Solas, og jeg antok at det var fordi båten hadde ligget ute i et par måneder uten at jeg har sjekket stoffingen. Det stoppet på rundt 35 knop. Men da jeg fikk masse ålegress i propellen i dag og måtte fjerne det (og da mener jeg virkelig store mengder av svineriet), oppdaget jeg en skade på propellen. Jeg vet at jeg ikke har slått i noe skjær eller noe sånt, og heller ikke i bunnen. Er det mulig at denne smellen stammer fra ei flaske eller noe lignende som er blitt truffet i høy fart? Legg merke til at skaden er langt inne på propellbladet, og i tillegg er det ikke noen skader på noen av de andre bladene, verken i samme område eller lenger ute. Hakkene på baksiden, der det er blitt borte mest lakk, stammer fra mitt forholdsvis håpløse forsøk på å rette det opp med en svær j... av ei vannpumpetang. Det må nok skrustikke eller hammer til her, tror jeg. :cryin:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Jepp, det er alu. Jeg liker propellen, den gir en syk aks og de villeste svingene jeg har hatt med noen båt. Trebladers var langt fra like morsomt. Men jeg lurer faktisk på om jeg kan få rettet den tilstrekkelig ut ved å kjøre den i en skrustikke. Kanten er jo forholdsvis rett akkurat der.

 

Edit: Og hardt men smått var det jeg tenkte på, derfor lurte jeg på om en drivende pilsflaske eller lignende (fire pilsnere i en snor...i min propell) kunne gjort en sånn skade.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

[...}kan ikke tenke meg at jeg har klart å treffe en stein med en snurrende propell så det blir en sånn skade[...]

Nei, det er nok ikke mulig. Men kan noen andre ha truffet din propell? (unger som kaster stein, drivende nabobåt, anker på avveie??) for det der ser velig ut som en "stor kraft og liten fart"-skade.

Link to post

Nei, det er nok heller ikke mulig. Båten ligger ved en brygge der det ikke er mulig å komme til for noen andre båter, det er altfor grunt for anker, og de få ungene som er her, er ikke sterke nok til å løfte en så tung stein. Dessuten ville jeg sett steinen på sandbunnen. Begynner å lure på om det kan være resultatet av en kamikazemåkes angrep! :lol: Eller den hissige hannsvanen som er her med kone og årsunge. Men selv om han kan knekke armen min med vingen, er vel propellen hardere enn ham...

Link to post

Båtløskar, igjen umulig. Det er ingenting der båten ligger som kan treffe den. Jeg vipper alltid opp motoren, og den ligger alltid med baugen innover. De få andre stedene jeg har vært (sentrum og en marina) er det dybde til å fortøye seilbåter. Jeg har tenkt på (nesten) alle muligheter, tror jeg. Og jeg kan ennå ikke tenke meg noe annet enn at den har truffet noe knallhardt som er blitt splintret i sammenstøtet, som en flaske.

 

Teerex, tror jeg prøver skrustikke først. Litt mindre voldelig... :lol: Forresten, du har ikke liggende en firebladers original Mercury-propell som du ikke bruker? Mener å huske at du skulle kjøpe en 19" Spitfire for å teste den. Funket det?

Link to post

Var innom verkstedet til en båtforhandler og lånte skrustikka i ti minutter. Propellen er som ny igjen. :yesnod: Bortsett fra lakken, da. Men det tror jeg ikke jeg taper mye på. Han var helt sikker på at det var noe jeg hadde truffet, og da er nok den eneste muligheten noe som har drevet i vannet og blitt splintret. Kanskje det er en j... gretten spekkhogger der ute et sted med knekt nese? :lol:

 

Edit: Irriterende at man ikke bare kan skrive :) her som på andre forum og få en smiley av det.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Og dermed var vi i drift igjen. 37-38 knop (ikke helt flatt i dag, derfor kom jeg bare så vidt opp i 38). Og i morgen skal jeg feire tiårsjubileumet mitt på eBay med å kjøpe denne for å kunne justere høyden på motoren som jeg vil, så jeg kan eksperimentere meg fram til å dra over 40 knop:

 

bilde

 

Litt dyrere enn den som ble nevnt tidligere på forumet, men den har den snedige funksjonen at man kan justere motoren opp og ned med en enkelt bolt på toppen, istedenfor å måtte lene seg hysterisk langt ut for å nå fram til boltene som sitter nederst på modellen under. Motoren blir flyttet 15 cm bakover, og den kan justeres 10 cm i høyden. Det burde være mer enn nok når jeg får den montert på med utgangspunkt at kavitasjonsplaten er akkurat på høyde med bunnen bak.

Link to post

Teerex, tror jeg prøver skrustikke først. Litt mindre voldelig... :lol: Forresten, du har ikke liggende en firebladers original Mercury-propell som du ikke bruker? Mener å huske at du skulle kjøpe en 19" Spitfire for å teste den. Funket det?

Skrustikke mindre voldelig? hmm.. er vel vanskelig å få til en glatt jevn overflate med skrustikke?

Har en 17" 4-blads Mercury liggende fortsatt, får legge den på Finn.no eller spare den til plutselig mange vil være med på båttur samtidig :smiley:

Burde hatt 19" isteden og testet ja, får bestille når 17" er solgt. Men det er jo stål jeg helst vil ha.

Den 18" 4-blads jeg har på nå er i tyngste laget, får såvidt over minimumsturtall med full tank og 2 personer (5400 rpm, bør ha 5700-5800).

Men ypperlig for transportetapper i god marsjfart med behagelig turtall og toppfarten er fortsatt ca 38 knop når jeg er alene i båten, 5600 rpm.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

2 cm høydeforskjell kan faktisk utgjøre svært mye i praktisk bruk fant jeg ut etter at jeg først heiste motor 2 cm og så 2 cm til fra nederste til øverste mulige posisjon (har 3 muligheter).

I øverste stilling blir vanninntaket såpass mye over den tenkte bunnlinjen om man trimmer mye opp, at man må nesten filme det i fart for å se hvordan det funker i praksis og om motor får nok vann (vanntrykksmåler?).

Om man ikke kan trimme særlig opp, får man ikke løftet baugen og vinninga kan gå opp i spinninga bokstavelig talt (mye proppellslipp i sving).

 

Antikavitasjonsplata er her 5 cm over bunnlinja.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var høyt! Grunnen til at jeg antar min er for høyt oppe, er at jeg får stadig større fart jo mer jeg trimmer, helt fram til propellen begynner å dra luft. Og når den står nedtrimmet, er kavitasjonsplaten helt tørr, det spruter ikke opp til den engang. Så ved å senke den litt tror jeg at jeg kan trimme den mer ut, så den står riktigere i vinkel. Og med en sånn motorheis koster det jo ikke noe å eksperimentere. :smiley:

Link to post

Vil tro at ålegasset du har kjørt i har sittet fast i en stein, og denne har truffet propellen. Jeg opplevde det, og fikk en liten skramme i stålpropellen, på ett blad.

Denne pusset jeg lett med en fil og polerte opp, men var bare en millimeter eller 2 stor da...

 

 

EDIT: Leste på nytt, at du oppdaget skaden ifm ålegresset... Men om du har vært i ålegress før, uten å måtte fjerne det manuelt, så kan det jo fortsatt ha skjedd på den måten...

 

 

TA

Redigert av trulsant (see edit history)
Link to post

Det kunne vært mulig, så det er et godt forslag, men jeg tror ikke det i dette tilfellet. Ålegrasset står opp fra en slange som fører vann fra renseanlegget ut i sjøen, ikke fra bunnen. Og jeg ville hørt noe som laget en så pass stor skade på propellen, men jeg er 100 % sikker på at jeg ikke hørte noe smell da.

Link to post

Jeg syns det ser ut som om skaden er "feil vei" og tipper at noen har kjørt på propelleren din når båten har ligget fortøyd. Forøvrig er nok hammer og ambolt mere skånsomt enn skrustikke og tang, varme må forresten aldri brukes på aluminium! Da er du garantert å ødelegge den. Dette er nemlig legert, varmeherdet aluminium som totalt mister sine egenskaper ved oppvarming. 130-180 grader kan være nok til å gjøre den sprø som knekkebrød. Det hender vi bruker varme på aluminiumskomponenter for eksempel ved montering/demontering av lagere o.l. men prinsippet er at det ikke skal varmes mer enn at du kan holde hånda på det. Finnes forresten mange videoer på YouTube om retting av propellere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...