Jump to content

Erfaringer med Terhi 475 Twin?

bkv

Recommended Posts

Jeg er den glade eier av forgjenger og lillesøster til 475 Twin, 45 Vario. Altså ca en fot kortere.

Båten vår går veldig bra i sjøen og er enkel å kjøre selv i høy fart. Sier også kona. Den har høyt fribord som gjør den trygg og gir lite sprut, men også gir noe vindfang. Så ved mye vind og lav fart driver den raskt av gårde. Planer lett selv med fire godt voksne og 30 HK.

I tillegg til generelt gode sjøegenskaper er byggemåten genial. Båten er støpt i to lag ABS-plast med skum i mellom. Dvs synkefri, stivt skrog, og den letteste båten sin størrelse. ABS plast er en slags hard-plast (Må ikke forveksles med Pioners røde bøtteplast). ABS-plast er mere slitesterk enn glassfiber så du kan dra den opp på stranda og på steiner uten at båten tar særlig skade. TIl gjengjeld er den litt mere komplisert å reparere hvis den først blir skikkelig skadet. Men skal som nevnt mye mere til å skade den enn en glassfiberbåt.

Vi valgte Yamaha motor, som den gang var regnet å være bedre og mere støysvak enn de andre merkene. Er glad for det valget vi gjorde den gang. Nå har jeg hørt at det ikke er like store forskjeller lenger.

Tipper du trenger minst en 40 - 50 HK eller over det. Vurder elektrisk trim og tilt. Det gir bedre mulighet til å tilpasse propellens/motorens vinkel. Noe som gir bedre gange i sjøen under ulike forhold. Antall personer. mot med vind, bølger, fart etc).

Søk her på forumet etter et godt merke. Ikke bry deg om hva båtselger sier. Ulempen med å velge en annen motor enn det båtselger vil selge deg er høyere pris, for da får du ikke pakkepris. Men det er viktigere at DU blir fornøyd med motoren enn at selgeren blir fornøyd. Let til du finner er forhandler som er villig til å selge deg den kombinasjonen du vil ha. Men kjøp alt fra samme forhandler. Så ungår du dumme diskusjoner, mellom båtselger og motorselger om hvem som har skylda hvis noe skulle gå galt med f.eks monteringen.

Velger du riktig vil du ha glede av båten og motoren i 20 år.

Alt i alt er Terhi'en en av de beste jollene jeg har eiet og kjørt.

(Jeg jobber ikke hos Kellogs og ikke med båt i det hele tatt.)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Takk Runner.

Jeg har mailet litt med West System som tilbyr en pakke der en Honda 50hk motor inngår. Jeg har tenkt meg opp til dem for å prate med dem og se på båtene i neste uke. Når det gjelder denne motoren, skal jeg søke på forumet her for å prøve å finne noe uavhengig info om den.

Jeg skulle gjerne hatt mer uavhengig informasjon om båten også. Jeg har egentlig bare funnet 1 anmeldese der anmelderen har prøvd båẗen

( http://www.klikk.no/motor/baat/article486451.ece ) . Her kom dessverre Terhi-en dårlig ut med en 2-er av seks mulige. "Triste sjøegenskaper", skrev testeren. Funnet av denne testen gjorde meg noe skeptisk. Selvsagt er ikke en eneste sånn anmeldelse nødvendigvis en korrekt dokumentasjon på båtens kvaliteter, derfor er det bra å høre fra andre også. Godt at du har gledet deg over båten din.

Hilsen Bjørn

Redigert av bkv (see edit history)

Har ingen erfaring med 475 Twin, men hadde ein 2000 modell Big fun med Tohatsu 50HK.

det var ein båt eghadde i 5 år, og var stort sett fornøyd med.

Men fikk sprekk i innerlineren i motorbrønnen på den.

Når det gjelder sjøegenskapene, var Big fun'en noe lett i baugen i litt større bølger.

Når det gjelder Honda motorer, så er det vel ingen grunn til bekymring. De virker de. Hadde tidligere ein Honda 115 som var feilfri det året eg hadde den.

• 3 uker senere...

Innerliner er det plastlaget innvendig i båten.

Hvis det sprekker opp bak ved motorfestet, KAN det være kritisk, men det også bare skyldes at boltene som fester motoren til båten er dratt litt hardt til.

Fagmann/Terhi forhandler kan slikt, eller sender bilde til Finnland for vurdering.

Har din sprekker bak?

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

• 2 år senere...

Enig med Runner, Helge78 og Abbor - gode småbåter, men er jo litt uvant materiale og såvidt jeg vet eneste produsenten som bruker ABS.

Men designet er godt, og hvis du leter litt på youtube så finner du nok videoen der to finner deler Terhi'en de sitter i (en robåt mener jeg) på tvers med motorsag før de drar tibake til land i ene halvdelen :lol:

BigFun er ihvertfall bygget i tre lag, der indre og ytre del av skroget er skumfylt i selve 'båten', og så ligger innerliner med dekk, luker, motorbrønn etc. oppi der igjen - så ikke særlig bekymret om det hadde dukket opp noen småsprekker i den. AKterspeilet er en solid del som henger i selve skumfylte skrogdelen.

Eneste jeg har hørt, er at man bør være litt forsiktig med harde ting, kraftige slag og kakking hvis det er mange minusgrader - da ABS'en ikke er fullt så elastisk i sprengkulda.

Har fremdeles en BigFun liggende, og syntes den går greit med en lett 40 hester, rundt 30 knuter, mener å huske selve båten veier bare 195kg, man sitter langt bak og kjører, og husker når Abbor nevner det at den er lett i baugen når den er tom og sjøen graver seg opp litt.

Hadde derfor normalt ca. 30kg i baugen med dregg/ankertau, litt reservebensin osv. som ga en bedre vektfordeling. 

Nyere BigFun fikk jo styrekonsoll lengre framme, som nok hjalp litt på dette og mer komfort, selv om det ble mye mindre 'arbeidsdekk' til teiner og fiskeutstyr.

475 er mulig basert på samme skroget, svak planingsterskel og helt greie sjøegenskaper.

Har bare brukt vanlig henger, og vinterlagret ute. Skroget er stivt med den limte/laminerte skumkjernen.

Har hatt 30-40cm regnvann i båten på enkel henger uten problemer, 2 kjølruller og støtteruller på sida i hekken.

Bare å få løvet ut av dreneringen så den tømmer seg, og få på presenning med en mønebjelke fra baug til hekk igjen.

Polish & voks går greit, merker som sitter bedre har jeg tatt med rubbing som Hugos eller Autosol.

Har noen små slitemerker etter håndsnøre, men vet ikke om det finnes en grei filler for ABS?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...