Jenssen Startet 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2013 Jeg har en VP TMD 31A diesel motor på min Viksund 750 bravo. Jeg tenker å kjøpe meg ny kartplotter, men også en forbruksmåler. Jeg har sett på forskjellige forbruksmålere og synes de er litt dyre. Mitt spørsmål blir da. Er det mulig og kun kjøpe flow meteret tur/retur og slippe instrumentet til forbruksmåleren da dette kan kobles til kartplotteren kjennom NMEA 2000? Er det noen som har det slik, jeg sliter med å finne kun flow meter sensor. Jeg har tenkt på Garmin 720s sin kartplotter den har NMEA 2000 tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Er det ingen på BP som kan hjelp meg? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Kan ikke love at det gir resultater, men med en tittel som følger reglene øker muligheten for svar. Spes. når spørsmålet er såpass unikt som i dette tilfellet. Redigerer tittelen nå. Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hei! Mener Floscan har dette, http://www.floscan.com/html/blue/seriesdetail.php?sid=21&catid=2 Er usikker på om det er kompatibelt med Garmin 720, men sikkert bare å sende en forespørsel på mail. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 sakset fra tekst: Garmin, Lowrance, Maretron and Krill Systems are a few of the manufacturers that offer immediate product compatibility. NMEA 2000 Compatible Products FloScan has teamed up with top marine equipment manufacturers to bring you fuel flow data on a variety of displays that you already own or plan to purchase. Garmin........................ 4200 Series and 5200 Series, GMI 10 Series Ser ikke ut til at 720 serien er med her. Jeg finner ikke ut av hvordan dette koples på motoren, noen som hvet.. larss Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Den motoren jeg har er for gammel til at den kan kobles direkte på motoren. så du må koble ett flow meter på tur og ett på retur. Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Ja, du må ha flowmeter på tur og retur slangen, samt denne konverterboksen for nmea 2000. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Den motoren jeg har er for gammel til at den kan kobles direkte på motoren. så du må koble ett flow meter på tur og ett på retur. Ja, det er nok min også. Men hadde vært artig å hatt instrument for dette. Finnes det i det hele tatt utstyr for ettermontering for å måle forbruk, som er for oss dødelige å få koplet opp ? larss Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Garmin har vel en egen fuelmåler man kan koble på fueltilførselen. Heter gfs 10 eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 En kan kjøpe flow meter med eget instrument, men jeg synes det er litt dyrt 1500 dollar dvs ca litt under 9000,- Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Skrekkelig dyrt ja, for min del ville jeg hatt ett bare for gøy. 100 hk Yanmar i en 28 foter drikker jo ikke så mye :) larss Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Når en skal kjøpe ett forbruksinstrument må en først vite retur flowen. Jeg vet ikke hvor mye den er på min VP TMD 31a. Jeg vil tro ca 300 liter i timen? hvordan høres det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Ja, det er dyrt, men ett lite tanke ekspriment: Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker pr. nm men en tomelfingerregel sier 0,2 liter pr hk *100hk = 20 liter i timen mars fart 15 knop dvs. 1,33 liter pr. nm Visst en da senker farten til 14 knop og kommer på et forbruk på 1,1 liter pr nm blir det 3,22 liter spart diesel pr. time og diesel prisen er ca 10kr så vil en spare 32 kr pr. time en bruker båten. bruker en da båten 200 timer i året så blir de ca 6400,-. Men dette ser en vel ikke før en har installert ett forbruksinstrument Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Teorien og tanken er god, jeg regner dog 0,25 l. Pr.hk. For å ta i litt. Fører logg ved hver tanking, med forbruk pr.t og forbruk pr. Nm. Dog er vel forbruk pr. Distanse som er mest relevant. Hva man bruker fra A-B ved forskjellige hastigheter. Totalt sett legger vi ikke så mye vekt på dette, da kostnader for drivstoff er forholdsvis lite i totalen ila. Året. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Garmin har vel en egen fuelmåler man kan koble på fueltilførselen. Heter gfs 10 eller noe slikt. Jeg mener at retur flowen er mye høyere pr. time på min motor en hva gfs 10 er beregnet for. ( 189 liter pr.time) jeg har sikkert mer en 300 liter pr. time Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Da har jeg fått svar fra flere leverandører av kartplottere, og alle sier at det ikke er mulig å koble til flow meter for eldre diesel motorer gjennom NMEA 2000 nettverket. så, en må vel ut med ca 9.000,- kjøpe ett komplett sett med flow sensorer og forbruksinstrument. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 så, en må vel ut med ca 9.000,- kjøpe ett komplett sett med flow sensorer og forbruksinstrument. Du må vel ikke? Å overvåke fuel flow er vel egentlig bare nice-to-know. Det finnes forresten en tråd her inne om hvordan dette kan gjøres. https://baatplassen.no/i/topic/86157-diy-prosjekt-enkel-dieselforbruksmaaler-kan-lages-selv/ Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Det er jo en mulighet og kjøpe to flow sensorer og koble til en for tur og en for retur så bare trekke fra differansen. Disse er jo ikke så dyre. Rundt 1000,- pr. stk Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Det er slett ikke sikkert at dette vil gi deg noe godt resultat da det spesiellt i lave hastigheter går nesten all diesel i retur og nøyaktigheten på målerne ikke er spesiellt høy. Mao kan tallet du får være temmelig lite nyttig. Jeg skal ikke male fanden på veggen men bare gi et råd om at dette kanskje ikke er veien å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Men, når båten går med lav hastighet/turtall er diesel forbruket så lavt at det ikke er noe å snakke om, men om en kjører med 70-100% pådrag har det noe å si. Det som er interressant er å finne ut hvor mye en bruker pr. nm. En annen løsning er å kjøpe en kartplotter som kan lese flowen en vei. Når det på kartplotteren viser at du bruker 2,3 liter pr.nm. så er det bare å trekke fra returen som du har laget en egen tabell for. F.eks. En kjører med 3600 omdreininger og da går du med 16 knop i stille vann, da viser kartplotteren at du bruker 2,3 liter pr.nm ( når en ikke har noe måling på returen så blir dette inkludert retur.). For å lage tabellen kan en la returen gå i en egen kanne slik at når du har kjørt akkurat 5 nm kan en måle hvor mye som er oppe i kannen. Så vist det er 4,2 liter i kannen så er det bare å dele på 5 =0,84 l/pr.nm En leser da ut av tabellen 3600 omdreininger = - 0,83 dvs 2,3 - 0,83 = 1,47 l/pr.nm. Hva tenker dere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Garmin 720 har NMEA 0183 inngang i tillegg til NMEA 2000, så en floscan 95000/96000 (GPS Metric) Vil fungere her. NMEA 0183 signalet tas inn på samme plugg hvor power tilføres enheten. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Jeg har sett på denne men ble ikke helt klok, får en kun kjøpe sensoren uten selve forbruksinstrumentet? hva er så prisen.? Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ifølge nettsidene $1530. Norsk distributør: mail@norwegianboat.nohttp://www.norwegianboat.no Sikkert noen andre her som kan si noe spesifikt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Vil ikke en planende båt normalt ha minst forbruk der momentet for motoren er høyest? Altså når det er snakk om å kjøre i plan. Aller lavest blir det vel i 'snekkefart.' Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ja, det var det jeg også kom fra til 1530 dollar dvs. ca 9K, som er litt dyrt for kun nice-to-have. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.