Jump to content

Mulig å koble flowsensorer direkte til Garmin 720s kartplotter?

Jenssen

Recommended Posts

Jeg har en VP TMD 31A diesel motor på min Viksund 750 bravo. Jeg tenker å kjøpe meg ny kartplotter, men også en forbruksmåler. Jeg har sett på forskjellige forbruksmålere og synes de er litt dyre.

Mitt spørsmål blir da. Er det mulig og kun kjøpe flow meteret tur/retur og slippe instrumentet til forbruksmåleren da dette kan kobles til kartplotteren kjennom NMEA 2000?

Er det noen som har det slik, jeg sliter med å finne kun flow meter sensor.

Jeg har tenkt på Garmin 720s sin kartplotter den har NMEA 2000 tilkobling.

sakset fra tekst:

Garmin, Lowrance, Maretron and Krill Systems are a few of the manufacturers that offer immediate product compatibility.

NMEA 2000 Compatible Products

FloScan has teamed up with top marine equipment manufacturers to bring you fuel flow data on a variety of displays that you already own or plan to purchase.

Garmin........................ 4200 Series and 5200 Series, GMI 10 Series

Ser ikke ut til at 720 serien er med her.

Jeg finner ikke ut av hvordan dette koples på motoren, noen som hvet..

larss

Den motoren jeg har er for gammel til at den kan kobles direkte på motoren. så du må koble ett flow meter på tur og ett på retur.

Ja, det er nok min også. Men hadde vært artig å hatt instrument for dette.

Finnes det i det hele tatt utstyr for ettermontering for å måle forbruk, som er for oss dødelige å få koplet opp ?

larss

Ja, det er dyrt, men ett lite tanke ekspriment: Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker pr. nm men en tomelfingerregel sier 0,2 liter pr hk *100hk = 20 liter i timen mars fart 15 knop dvs. 1,33 liter pr. nm

Visst en da senker farten til 14 knop og kommer på et forbruk på 1,1 liter pr nm blir det 3,22 liter spart diesel pr. time og diesel prisen er ca 10kr så vil en spare 32 kr pr. time en bruker båten. bruker en da båten 200 timer i året så blir de ca 6400,-.

Men dette ser en vel ikke før en har installert ett forbruksinstrument :yesnod:

Teorien og tanken er god, jeg regner dog 0,25 l. Pr.hk. For å ta i litt. Fører logg ved hver tanking, med forbruk pr.t og forbruk pr. Nm. Dog er vel forbruk pr. Distanse som er mest relevant. Hva man bruker fra A-B ved forskjellige hastigheter. Totalt sett legger vi ikke så mye vekt på dette, da kostnader for drivstoff er forholdsvis lite i totalen ila. Året.

Det er slett ikke sikkert at dette vil gi deg noe godt resultat da det spesiellt i lave hastigheter går nesten all diesel i retur og nøyaktigheten på målerne ikke er spesiellt høy. Mao kan tallet du får være temmelig lite nyttig. Jeg skal ikke male fanden på veggen men bare gi et råd om at dette kanskje ikke er veien å gå.

Men, når båten går med lav hastighet/turtall er diesel forbruket så lavt at det ikke er noe å snakke om, men om en kjører med 70-100% pådrag har det noe å si.

Det som er interressant er å finne ut hvor mye en bruker pr. nm.

En annen løsning er å kjøpe en kartplotter som kan lese flowen en vei. Når det på kartplotteren viser at du bruker 2,3 liter pr.nm. så er det bare å trekke fra returen som du har laget en egen tabell for.

F.eks. En kjører med 3600 omdreininger og da går du med 16 knop i stille vann, da viser kartplotteren at du bruker 2,3 liter pr.nm ( når en ikke har noe måling på returen så blir dette inkludert retur.). For å lage tabellen kan en la returen gå i en egen kanne slik at når du har kjørt akkurat 5 nm kan en måle hvor mye som er oppe i kannen. Så vist det er 4,2 liter i kannen så er det bare å dele på 5 =0,84 l/pr.nm

En leser da ut av tabellen 3600 omdreininger = - 0,83 dvs 2,3 - 0,83 = 1,47 l/pr.nm.

Hva tenker dere om dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...