Jump to content

Erfaringer med Slusen v. Anholt og Bavaria 38 Match?


quantumduck

Recommended Posts

Kartet sier 3,4m dypt og jeg stikker 2,15. "Teorien" sier da at jeg tåler en bølgehøyde på (3,4 - 2,15) / 2 men i praksis lurer jeg på sånn ca. hvaslags forhold det bør ha vært døgnet i forveien for at det skal være sånn passe greit.

 

Andre som har annen type båt er også velkomne til å svare, men produktet må visst med i tittelen ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestover fra Anholt havn strekker det seg en lang sandbanke, som man enten må runde når man kommer nordfra (eller skal nordover). Men det er også en liten åpning, eller snarvei, kalt "Slusen" på kartet, hvor dybden er 3.4 m i flg. mitt kart.

 

Iom. at det er lang vei rundt så kunne jeg godt tenke meg å prøve, men gjerne med litt info i bagasjen, hvor stabil er denne dybden fra år til år, hvilke marginer behøves ift bølgehøyde osv. Hele innseilinga til havna er jo ganske grunn, ligger man værfast med stiv kuling fra vest et par dager vil jeg kanskje tro det behøves litt tid så sjøen kan roe seg før man kan gå ut igjen osv.

 

Så det er altså egentlig to spørsmål her:

 

1) Har noen erfaring å dele med å gå Slusen på Anholt med seilbåt (2,15m)?

2) Hvilke hensyn må man ta ift. bølgehøyde etter uvær i såpass grunt farvann?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.anholt.dk/anholt_havn.htm

 

"Et godt landemærke er det 50 m høje radartåm E for havnen. Anduvning fra S og W: Vær opmærksom på den uaftmærkede sten 0,5 sm S for indsejlingen. Anduvning fra N: Benytter man det afmærkede løb "Slusen", bør man holde sig i BBside af løbet, da der lige ved den grønne bøje kun er 1,6 m vanddybde. Vær opmærksom på, at der kan være strøm på tværs af indsejlingen. I havnen ligger man ved flydebroer med hækanker. Den N-lige kaj er forbeholdt fiskerne. Er der ikke plads i inderbassinet, kan man ligge for svaj i den S-lige del af yderbassinet. En anden mulighed er at ligge langskibs på indersiden af molehovederne. Yderbassinet er uroligt ved W-lige vinde. Havnen er fyrbelyst."

Link to post
Share on other sites

her var det inge grønn bøye, hverken på kart eller i virkeigheten. lå midt i løpet da vi skulle ut nordover og det var stort sett 4-5m hele veien, altså ganske greit, men ville nok likt litt mer plass i dårlig vær.

 

anholt anbefales forøvrig på det varmeste :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...