Jump to content

Lukter dritt på do når jeg drar ned, hva kan være galt?

Ribtjenester

Recommended Posts

Det første jeg ville sjekket var kapasiteten på luftinga. Er luftinga delvis gjengrodde får du lukt ved nedskyldige. Sjekk også dimensjonen på lufteslangen. Med eldass bør den min. Være 1"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Monter karbon/kullfilter på lufteslangen. Nei, er det ikke bedre å hindre/redusere lukten i å oppstå? Det gjøres ved at det er god luft (oksygen) tilgang til tanken, et filter på lufteslangen reduserer tilgangen på luft.. At en bruker biologisk tilsetning til tanken. At den tømmes så snart en har mulighet til det, enten den er full eller ikke. Og ved tømming, er det ikke dumpt å pumpe inn litt ekstra vann som en så pumper ut igjen for å skylle tanken.

Legger seg ofte litt dritt i den Oppleves det, har tanken vært alt for full og skulle vært tømt for lenge siden. Den slangen er for luft, og ikke for mannskjit!

Og igjen: Tøm tanken så ofte som mulig. Det er ingen grunn til å reise kysten rundt med en tank full av dritt!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ella, sitter inn-stussen på tanken i topp eller bunn? Ser for meg at det praktisk ikke lar seg gjøre at luft/ overtrykk i tank kommer i retur opp i skåla, dersom stuss inn er i bunn og det er litt innhold i tanken. Er inn-stussen i topp, så kan vel dette skje, at ulukt kommer i retur.

Dessuten vil jeg gå ut ifra at dersom luftinga er såpass tett at lukta kommer i retur, så vil det være vanskelig i det hele tatt å pumpe noe ut av skåla og inn i tanken. Er det tungt å pumpe, eller går det lett ut av skåla?

Rart at produsentene ikke legger mer vekt på å hindre dette, et problem som vel de fleste har.

Lukten kommer fra mikrober som trives i oksygenfattig miljø. De fleste båter har én 12mm lufteslange og gjennomføringen er ofte av drivstofftypen, med gitter.

Oppgave er kun å gjøre det mulig å fylle/tømme tanken. Men det kan tettet seg ... Innlegg på forumet har berettet om at så har skjedd.. :puke:

Alle septiktanker burde hatt to luftinger, på minst 1". Med deksler som peker forover/akterover slik at det blir gjennomlufting og oksygenet gjør at mikrobene melder pass.

Alle septiktanker burde hatt to luftinger, på minst 1". Med deksler som peker forover/akterover slik at det blir gjennomlufting og oksygenet gjør at mikrobene melder pass.

Det er i slike øyeblikk som dette jeg savner en sånn "Liker" knapp.....hehehe...

Det spørs nok om ikke den løsningen er den eneste saliggjørende på sikt gitt. :yesnod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Å bruke karbon/kullfilter gjøres ikke for å beholde dritten på tanken eller for å redusere luftingen.

Jeg tømmer og skyller ofte så snart det lar seg gjøre og skyller etter helgetur og i løpet av en lang ferie med ferskvann.

Forskjellen er at jeg ikke har behov for noe sanitærveske og aldri har lukt fra septik tanken.

Ellers benyttes eddik ell. mot urinstein.

Årsaken til at jeg monterte filteret var at vi tidligere selv med skyllinger og sanitærveske fikk vond lukt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Urinstein er en kalkforbindelse som hovedsakelig dannes av urin og saltvann. Med ferskvann til spyling unngår en dette nesten helt, men det er faktisk et kjent problem for pissoarer der det spyles med ferskvann også. Dessverre har vel de fleste av oss ikke stor nok vanntank til å spyle med ferskvann. Da eddik er en syre, løser den opp urinsteinen som er en kalkforbindelse. Jeg har en dasj i doskålen nå og da, og gir kun et kort trykk på bryteren slik at forhåpenligvis noe av eddiken blir igjen i skålen, stussen ut fra dassen og i slangen videre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da har jeg sjekket litt, luftingen er stor nok og ikke tett.

Jeg bruker både sanitærveske og edik.

Hver gang jeg lar båten ligge mer en et par dager, skyller jeg alltid med fersk vann og sanitær veske.

Kom ned i båten nå, ingen lukt verken nedi båten eller nedi skåla.

Når jeg flusja ned nå kom lukta igjen.

Skikkelig frustrerende og ALLE tips mottas og vil bli sjekket ut:)

www.ribtjenester.no

Jeg vet ikke hva slags opplegg du har, men jeg var plaget av drittlukt tidligere i sommer. Etter mye tenking, bytting av septikpumpe,( jeg trodde at pumpen var defekt) og til slutt opp med mann( skit) lokket, så jeg grunnen--- røret som går ned i tanken hadde korrodert helt oppunder mannlokket, og dermed dro pumpen bare luft og fikk ikke med seg guffe fra bunnen. Og der lå dritten og gjæret med lukt ut av luftingen og i skålen som resultat. Heldigvis lå jeg i Horten da jeg oppdaget grunnen, og har en venn der som jobber på verftet, og han sveiset på en ny stuss i syrefast stål. ( jeg har tank i stål)

Men vanskelighetene stoppet ikke der! Jeg kjøpte en ny septikpumpe av merke TMC. I bruksanvisningen står det at pumpen har en løftehøyde på 1,5 meter, og jeg monterte den så høyden ble 50 cm. Men pumpen ville ikke dra opp driten----mer tenking.

Jeg gjorde et siste forsøk. Senket pumpen maksimalt ned mot tanken, ca. 3 cm fra rørstussen, og VOILA! Pumpen begynte å tømme!! Så dere som kjøper en septikpumpe fra TMC----ikke stol på bruksanvisningen. Den er feil når den sier at pumpen har en løftehøyde på 1,5 m. Det er ihvertfall min erfaring.

Men når den monteres lavere og begynner å tømme, går det som det skal til det er tomt.

Så Ella, hvis du ikke får driten opp fra bunnen, blir det LUKT.:(

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du har sjekket for lekkasje fra septikslangen og sjekket at slangeklemmene sitter godt nok?

Eventuelt, er slangen gammel? Slangen for tømming av septiktanken hos meg lukter ikke noe særlig når den har stått ubrukt en stund, men hvis jeg pumper ut skiten kommer det lukt. Akkurat som om den tørker ut når den står og derfor ikke lukter, men blir den brukt fuktes den jo med septik. Har ikke lagt merke til noe lekkasje fra koblingene, derfor mistenker jeg at slangen synger på siste verset. Gjerne noe slikt også er tilfelle hos deg?

Men vanskelighetene stoppet ikke der! Jeg kjøpte en ny septikpumpe av merke TMC. I bruksanvisningen står det at pumpen har en løftehøyde på 1,5 meter, og jeg monterte den så høyden ble 50 cm. Men pumpen ville ikke dra opp driten----mer tenking.

Løftehøyde og sugehøyde må ikke forveksles. Hvis du satt den en 1/2 m.opp fra utløpet på tanken, må den jo i praksis suge dritten en halv meter opp, før den kan pumpe den ut.

Da forstår jeg at det ikke virket :yesnod:

Med Ellas siste beskrivelse, ble jeg igrunn enda mere sikker på at det er råttent sjøvann som har stått i slangen mellomskrogventil inn og frem til toalettet.

Oppfølgingsspørsmålet blir da, dersom du trekker opp mange ganger i løpet av en dag, gjerne over flere dager, lukter det hver eneste gang? -eller er det når den har stått ubrukt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...